Airbusin "iglu" mahdollistaa huoltotoimet ilman lentokonehallia

Igloo_1Airbusin tuore innovaatio mahdollistaa lentokoneen huoltotoiminnan sisällä keskellä lentokentän asematasoa. Iglumainen sääsuoja tarjoaa ensivaiheessa mahdollisuuden moottorinvaihtoon vaikka lumituiskussa ja hiekkamyrskyssä.

Innovaatio uudistaa perinteistä lentokenttäajattelua ja mahdollistaa huoltotoimet ilman lentokonehalleja. Lentoyhtiöasiakas ei enää joudu odottamaan vapaita huoltohalliaikoja, joka vähentää koneen maassa oloaikaa. Sen lisäksi vältytään myös hallivuokrien maksamiselta.

Igloo_2Airbus GES:n (Ground Support Equipment) ja irlantilaisen J.B. Roche (MFG) Ltd:n kehittämä kevyt, helposti liikuteltava ja täytettävä teltta sopii ensivaiheessa moottorinvaihdon sääsuojaksi. Iglu on tarjolla Airbusin laajarunkoisille A330-, A340, A350 XWB- ja A380-koneille.

Säältä suojaava täytettävä teltta sisältää HVAC-yksikön (heating, ventilating ja air conditioning). Teltta on nopeasti pystytettävä, sillä neljä työmiestä asentaa sen viidessä minuutissa. Purkutyö kestää 10 minuuttia.

Igloo_3Huoltosuoja tarjoaa turvallisen ja mukavan työympäristön ulkopuolella vallitsevista sääoloista huolimatta. Valmistajan mukaan iglumaista huoltotelttaa voidaan käyttää -40C ja +60C lämpötiloissa. Maksimi tuulennopeus on 30 solmua.Teltta on myös öljyn, hapon ja hydraulinesteen kestävää materiaalia.

Pakattuna teltan koko on 150 x 100 x 100 cm. Painoa itse teltalla on 140 kg, jonka lisäksi tuuletinpaketti painaa 20 kg. Keveytensä ansiosta telttaa voidaan kuljettaa myös lentokoneen mukana.

Epäjatkuvuustilanteissa huoltotoimet voitaisiin suorittaa varakentillä entistä helpommin. Monilla lentoyhtiöiden käyttämillä varakentillä ei välttämättä ole tarjolla hallitilaa varsinkaan suurille lentokoneille.

Myöhemmin siitä kehitetään omat versiot laskutelineiden ympärille sekä rungon ja koneen ovien ympärillä tapahtuvan huoltotoiminnan tarpeisiin. Valmistaja J.B. Roche tarjoaa telttaa Airbusin koneiden lisäksi myös ainakin Boeing 747-, 787- ja C-17-koneille.