Boeing 777X -koneisiin tuleva jättimäinen GE9X -moottori lensi ensimmäisen kerran

GE9X_1st_FLTGeneral Electricin valmistama GE9XTM -moottori nousi ilmana ensimmäisen kerran 13. maaliskuuta GE Aviationin Boeing 747 -koelentokoneessa Kalifornian Victorvillessä. Uusi moottorityyppi tulee Boeingin 777X -koneiden voimanlähteeksi.

Ensimmäinen koelento kesti valmistajan mukaan yli neljä tuntia. GE9X-moottori oli kiinnitetty Boeing 747-400 -koelentokoneen ( N747GF) kakkosmoottorin tilalle. Ensilennolla varmistettiin lentokoneen ja moottorin toimivuutta, joilla mahdollistetaan koelento-ohjelman jatko.

GE9X -moottorin tyyppihyväksyntätyö käynnistyi toukokuussa 2017. Ennen koelentoa moottorilal tehty mm. luonnollisen jäätämisen kokeita GE Aviationin keskuksessa Kanadan Winnipegissä ja samaan aikaan jatketaan edelleen sivutuulikokeita Ohiossa sijaitsevassa Peeblesin keskuksessa. Moottorin tyyppihyväksyntää odotetaan vuoden 2019 aikana.

GE Aviation on saanut jo lähes 700 tilausta GE9X-moottorista. Puhaltimen koko on huimat 134 tuumaa eli 340 cm. Vertailun vuoksi kapearunkoisen Boeing 737 -matkustamon sisäleveys on 3,53 metriä. Puhaltimessa on 16 neljännen sukupolven hiilikuitukomposiittista puhaltimen siipeä. Moottori tulee antamaan 100 000 paunan eli noin 470 kN työntövoiman. Ohivirtaussuhde on 10:1.

Boeing_777X_1Moottoriohjelmassa ovat mukana IHI Corporation, Safran Aircraft Engines, Safran Aero Boosters ja MTU Aero Engines AG.

GE9X-moottoreita tullaan käyttämään Boeing 777-8 ja 777-9 -laajarunkokoneissa. Niiden erikoisuus on kääntyvä siivenkärki. Se vähentää kärkiväliä maaoperoinnissa seitsemällä metrillä. Lennolla 72 metrinen siipien kärkiväli parantaa koneen polttoainetehokkuutta. Versiosta riippuen koneisiin mahtuu 350-425 matkustajaa.

Video luonnollisen jäätämisen kokeista