F/A-18 Super Hornet -hävittäjien suorituskyvyn tosittaminen käynnistettiin Patuxent Riverin laivastotukikohdassa. Koelennon perusteella Boeingin aiemmat simulaatiot saatiin varmistettua ja hävittäjä kykenee operoimaan Intian lentotukialuksilta, joissa ei ole käytössä katapulttijärjestelmää. Intian merivoimien hävittäjät käyttävät STOBAR-menetelmää (Short Takeoff but Arrested Recovery), jossa käytössä on vaijerilasku, mutta ilmaan noustaan hyppyrin kautta.
Intian merivoimat evaluoi hävttäjävaihtoehtoja ja tarkoituksena on hankkia 36-57 kaksimoottorista tukialushävittäjää. Hanketta mahdollisesti yhdistetään Intian ilmavoimien kanssa, jolloin kokonaiskonemäärä voisi olla jopa kaksinkertainen. Intian merivoimilla on operatiivisessa käytössä yksi lentotukialus INS Vikramaditya ja rakenteilla on kaksi uutta lentotukialusta, joista vuonna 2021 valmistuvaksi odoteltava INS Vikrant mahdollistaisi jopa 40 hävittäjän tukeutumisen. Nykyiset tukialushävittäjät ovat HAL Tejas ja MiG-29K -koneita.
|
|||