Boeing ja US Navy ovat suorittaneet F/A-18 Super Hornetilla lentokokeita, joiden aikana hävittäjällä suoritettiin lentoonlähtö hyppyrin avustuksella. Uuden suorituskyvyn tosittamisella osoitetaan hävittäjän soveltuvuutta Intian lentotukialuksille. F/A-18 Super Hornet -hävittäjien suorituskyvyn tosittaminen käynnistettiin Patuxent Riverin laivastotukikohdassa. Koelennon perusteella Boeingin aiemmat simulaatiot saatiin varmistettua ja hävittäjä kykenee operoimaan Intian lentotukialuksilta, joissa ei ole käytössä katapulttijärjestelmää. Intian merivoimien hävittäjät käyttävät STOBAR-menetelmää (Short Takeoff but Arrested Recovery), jossa käytössä on vaijerilasku, mutta ilmaan noustaan hyppyrin kautta. "Ensimmäinen F/A-18 Super Hornetin hyppyrilentoonlähtö käynnistää tosittamishankkeen, jolla osoitetaan suorituskyky toimia Intian merivoimien lentotukialuksilta”, sanoi Boeingin Intian myynnistä vastaava johtaja Ankur Kanaglekar. Intian merivoimat evaluoi hävttäjävaihtoehtoja ja tarkoituksena on hankkia 36-57 kaksimoottorista tukialushävittäjää. Hanketta mahdollisesti yhdistetään Intian ilmavoimien kanssa, jolloin kokonaiskonemäärä voisi olla jopa kaksinkertainen. Intian merivoimilla on operatiivisessa käytössä yksi lentotukialus INS Vikramaditya ja rakenteilla on kaksi uutta lentotukialusta, joista vuonna 2021 valmistuvaksi odoteltava INS Vikrant mahdollistaisi jopa 40 hävittäjän tukeutumisen. Nykyiset tukialushävittäjät ovat HAL Tejas ja MiG-29K -koneita. Boeing toimittaa ensimmäiset uudet Block III -version Super Hornetit US Navylle alkuvuodesta 2021. Boeing F/A-18 Block III Super Hornet on tarjolla myös Suomen Ilmavoimille HX-hävittäjähankkeessa. MH
|
|||