Ensimmäinen jopa 230-paikkaiseksi venyvä Boeing 737 MAX 10 -kone valmistui - MAX-teksti poissa

MAX10Suurin Boeing 737 MAX -koneiden versio eli MAX 10 esiteltiin Yhdysvalloissa yhtiön Rentonin tehtailla 22. marraskuuta 2019.  Ensilennolle koneen odotetaan nousevan vuoden 2020 aikana. Tällä hetkellä aiemmat versiot eli MAX 8 ja MAX 9 -koneet ovat edelleen lentokiellossa.

Ensimmäinen Boeing 737 MAX 10 -kone työnnettiin ulos kokoonpanohallista Boeingin Rentonin tehtailla 22. marraskuuta tuhansien työntekijöiden seuratessa tapahtumaa.

Boeing 737 MAX 10 on MAX-koneperheen suurin versio, johon voidaan ottaa jopa 230 matkustajaa. Määrä on merkittävä, sillä kyseessä on edelleen kapearunkone. Nyt päivänvaloon tuotu versio on noin  1,7 metriä pidempi kuin MAX 9 -versio. Toinen näkyvä ero on uudelleen suunniteltu korkeampi päälaskuteline.

Valmistajan mukaan MAX 10 tarjoaa alhaisempia kustannuksia istuinpaikkakilomereissä verrattuna mihin tahansa koskaan valmistettuun kapearunkokoneeseen.

MAX 10 -kone siirtyy seuraavaksi järjestelmien sekä moottoreiden koekäyttöihin. Ensilento venyy vuoden 2020 puolelle. Kaikki aiemmin valmistuneet Boeing MAX 8 ja MAX 9 -koneet ovat edelleen lentokiellossa. Ne maadoitettiin maailmanlaajuisesti maaliskuussa 2019 kahden samanlaisen lentoturman seurauksena.

Boeing 737 MAX 10 -koneen rungossa ei enää nähty aiempien koneyksilöiden tavoin suurta 737 MAX -tekstiä. Nimeä saatetaankin häivyttää turmien jälkeen taka-alalle. Vastaavan toimen on tehnyt jo Ryanair, jonka koneet eivät ole enää nimeltään 737 MAX 8 vaan 737-8200. Halpalentoyhtiön tilaamat koneet ovat 200-paikkaisia versioita. MAX on markkinointinimi ja oikea tyyppimerkintä on esim MAX 8:n osalta 737-8.

Boeing on saanut 737 MAX 10 -koneista yli 550 tilausta kaikkiaan yli 20 asiakkaalta. Suurimmat tilaajat ovat United Airlines, VietJet Air, Lion Air ja Flydubai.