Helikopterien tukeutumisen mahdollistava VL Turva aloitti operatiivisen toiminnan

uvl_turvaEnsimmäisenä Rajavartiolaitoksen aluksena Suomen lipun värit saanut uusi ulkovartiolaiva Turva aloitti operatiiviset tehtävänsä 24. kesäkuuta. Alus lähti STX Finlandin Rauman telakalta kohti sijoituspaikkaansa Suomenlahden merivartiostoa. Turvalla on helikopterikansi sekä erittäin monipuolinen TRS-3D-valvontatutkajärjestelmä.

Turva toimii pääosin Suomenlahdella ja Pohjois-Itämerellä. Uuden sukupolven ulkovartiolaiva on 95,9 m pitkä ja 17,4 m leveä. Alus pystyy purjehtimaan merellä ympäri vuoden.

VL Turva on teknisesti huippuluokkaa ja toimii rajaturvallisuuden valvonnan ohella meripelastustehtävissä ja vaativissa merellisissä viranomaistehtävissä sekä osallistuu ympäristöturvallisuuden takaamiseen. Aluksella on suuri öljyntorjuntakapasiteetti, mikä parantaa Suomen ja Itämeren alueen merellistä öljyntorjuntakykyä.

superpuma_turva_2_rajavartiolaitosLaiva hyödyntää uusinta teknologiaa ja pystyy siksi käyttämään polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG) ja dieselöljyä.

Turvan suunnittelussa ovat Rajavartiolaitoksen lisäksi olleet mukana Suomen Ympäristökeskus sekä useat ministeriöt. Suunnittelun painopisteitä ovat olleet Itämeri, ympäristö ja turvallisuus.

Turvan keulassa olevalta lentokannelta pystyvät operoimaan kaikki Itämeren alueen meripelastuskopterit. Ylläolevassa kuvassa alukselle laskeutuu ensimmäistä kertaa Rajan Super Puma. Turvalla on säiliöissään myös JET A1 -lentopolttoainetta, joten kopterien ei enää tarvitse lentää maatukikohtaan tankkaamaan.

Aiemmille ulkovartiolaivoille henkilöstöä on voitu siirtää helikoptereilla vain vinssaamalla. Turvalle esimerkiksi pelastuslaitoksen MIRC-ryhmä (Maritime Incident Response Group) voidaan tuoda suoraan lentokannelle.

super_puma_turvaTurvan sensorijärjestelmän ydin on Airbus Defence and Space (ent. Cassidian) TRS-3D -tutka, Sama järjestelmä on merivoimien Hamina-luokan ohjusveneillä ja Hämeenmaa-luokan miinalaivoilla.

TRS-3D pystyy luomaan tarkkaa ilma- ja meritilannekuvaa. Se mahdollistaa aluksen käyttämisen esimerkiksi lento-operaatioiden johtokeskuksena pelastustehtävässä. Järjestelmän suorakulmainen antenni näkyy ylimpänä kuvassa.

VL Turvalla on kaksi miehistöä. Molemmat ovat saaneet saman koulutuksen. Se aloitettiin jo laivan ollessa telakalla ja erilaiset käyttöönottokoulutukset jatkuvat käytännössä läpi ensimmäisen käyttöönottovuoden.

VL Turvan rakentaminen käynnistyi STX Finland Oy:n Rauman telakalla 22.10.2012 ja se sai nimen 2.8.2013 järjestetyssä kastetilaisuudessa.

Laivan kummina toimi sisäministeri Päivi Räsänen. Rajavartiolaitos vastaanotti VL Turvan 9.5.2014 STX Finlandin telakalla Raumalla.

VL Turva esittäytyy kesän aikana ns. Open Ship -tilaisuuksissa, joissa yleisöllä on mahdollisuus tutustua laivaan ja sen monipuolisiin toimintoihin.

Open Ship -tapahtumat kesällä 2014

Pori, Mäntyluoto 17.7.

Kotkan meripäivät 24.7.

Maarianhamina 31.7.

Turku 2.8.

Hanko 3.8.

Helsingin juhlaviikot, Katajanokka K6 16.8.

Lue aiemmat Lentoposti.fi -jutut Turvasta: