Kaksipäiväinen aurinkoisessa kesäsäässä läpi viety Ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytös sai arvoisensa päätöksen sunnuntaina. Ilmassa nähtiin kattavasti koneita ilmavoimien historiasta, nykypäivästä ja tulevaisuuden vaihtoehdoista. Yleisö viihtyi ja piti näkemästään. Viikonlopun aikana tapahtumassa vieraili huimat 26 000 kävijää. Tikkakoskella järjestetyn lentonäytöksen voi sanoa saavuttaneen tavoitteensa, kun alueella vieraili kahden päivän aikana noin 26 000 kävijää. Lauantaina tunnelma oli tiiviimpi, kun paikalla oli noin 16 000 näytösvierasta. Sunnuntaina taas oli väljempää, kun alueella vierali noin 10 000 ihmistä. Viikonlopun aikana tapahtumaa seurasi myös merkittävä määrä väkeä itse alueen ulkopuolella. Näytösjärjestäjien etukäteen asettama kokonaistavoite oli 30 000 kävijää. ”Olemme tyytyväisiä saavutettuun kävijämäärään. Kelit suosivat ja paineet kohdistuivat erityisesti ensimmäiseen päivään”, kommentoi lentonäytöksen johtaja Jarmo Majapuro Lentoposti.fi:lle. Ensimmäisen näytöspäivän ongelmista ei näkynyt häivääkään, kun sunnuntain lentonäytösohjelma eteni aurinkoisessa ja lämpimässä kesäsäässä. Lentonäytösjärjestäjä ja Ilmavoimat olivat lisänneet näytösalueelle ilmaisia raikasta vettä tarjoavia hanapisteitä. Alueella oli sunnuntaina myös Ilmavoimien säiliöauto, josta oli tarjolla 10 000 litraa vettä. Lauantaitakin kuumempana sunnuntaina vettä sai käytännössä jonottamatta. Pienemmän kävijämäärän seurauksena väljempää oli myös ruokapisteillä. ”Lauantaista säädeltiin hieman järjestyksenvalvonnan paikkaa yhdessä Finavian kanssa tehdyn arvioinnin mukaisesti. Valvontaa lisättiin rullausteiden yhteyteen. Lisäsimme alueelle myös vesipisteitä”, kertoi Majapuro näytösaluelle sunnuntaina tehdyistä muutoksista. Toisen näytöspäivän käynnistivät moottorivarjoliitäjät, joita seurasi ensimmäinen Ilmavoimien historiaan liittyvä esitys eli Fouga CM 170 Magister -parin esityslento. Suomalaisen siviilitaitolento-osaston ylpeys Arctic Eagles esiintyi Tikkakoskella kolmen koneen ohjelmalla. Ryhmä lensi aamupäivällä myös mainostuslennon Jyväskylän kaupungin yllä. Seuraavaksi ilmassa nähtiin Suomen Ilmailuopiston Embraer Phenom -suihkukoneen vauhdikas esitys ja Ilmavoimien Hawk-parin lentoonlähtö. Toisen koneen takapenkkiläisenä oli nuorison suosikki tubettajatähti Lakko. Edellispäivänä Hawkien takapenkellä istuivat Kalle Rovanperä ja Valtteri Bottas. Näytöspäivän varsinainen avaus tapahtui lauantain tapaan näyttävästi tasan kello 12.00, kun kaksi BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskonetta ja kaksi Boeing F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää lensivät poikittain kohti näytöslinjaa. Hajotukseen jälkeen pystysuoraan kohti taivasta nouseet Hornetit laukaisivat samanaikaisesti ja näyttävästi kolme soihtuheitesarjaa. Yllätysavauksen jälkeen näytösvieraat toivotti tervetulleeksi Ilmasotakoulun johtaja eversti Mikko Punnala. Tervetuliaispuheen jälkeen nähtiin lentonäytöksissä jo perinteeksi muodostunut lippuhyppy, jossa laskuvarjohyppääjä tuo näytösalueelle jättimäisen 15 kg painoisen Suomen lipun. Alkuperäiseen näytösohjelmaan oli tehty merkittävä muutos ja ensimmäisen näytöspäivän illasta pois jääneet Saab JAS 39 C Gripen- ja Ilmavoimien F/A-18 Hornet-soolot nähtiin sunnuntaina jo lippuhypyn jälkeen. Molemmat koneet nousivat ilmaan uudelleen vielä illan osuudessa. Muutos oli varmasti tervetullut, sillä näin myös lyhyemmän aikaa näytösalueella vierailleet kävijät näkivät ja kokivat ensilinjan hävittäjäkoneiden suorituskykyä. Lauantain osalta näytösalueelta poistui paljon vieraita jo ennen kolmannen ja suorituskykyisimmän osion alkua. Ensimmäisen näytösosuuden päättivät Ilmavoimien historiasta tutut koneet. Esityslinjalle nousi näyttävän lennon tehnyt kaksitasoinen Fokker D.VII. Sitä seurasi parilennolla Jyrki Laukkasen ohjastama Gloster Gauntlet ja Phil Lawtonin ohjaama Valtion Lentokonetehdas Viima. Gauntlet -koneen esitystä ei nähty lauantaina, koska tuolloin vallitsi liian kova sivutuuli. Vanhojen koneiden kaartelu taivaalla oli erityisen hienoa katseltavaa ja näytösalueella oli jopa entisiä Gloster-pilotteja vuosikymmenten takaa. Yksi heistä oli juuri kyseistä koneyksilöä vuonna 1941 lentänyt nykyisin jo 97-vuotias Matti Maunula. Näytöstä Ilmavoimien vieraana seurasivat ainakin entiset Gauntlet-lentäjät Olli Kivioja ja Nils Hackzell. Toinen osio käynnistyi miltei ilman taukoa, kun kiitotieltä nousivat Ilmavoimien koulukoneita esittelevä osasto. Siihen kuuluivat Woikoski Safirs -ryhmä, jonka Saab 91D Safir -koulukoneet olivat käytössä Ilmavoimissa 1960-luvulta 1980-luvulle. Keskimmäisinä lensi neljä ”Sähvät” korvannutta kotimaista Valmet L70 Vinka -konetta. Viimeisenä ilmaan nousi puolestaan yksi koulutuskäyttöön otettavista Grob G115E -koulukoneista. Sen suorityskykyä näytettiin myös soolo-esityksessä. Ilmavoimien historiaan liittyvistä esityksistä näkemättä jäivät MiG-15 ja Stieglitz -koneiden lennot. Ne eivät päässeet teknisten ongelmien takia saapumaan paikalle. Ilmassa nähtiin päivällä myös 1990-luvulla DX-hankkeessa korvaajan saanut Ruotsista saapunut Saab 35 Draken -hävittäjä. Suomen Ilmavoimat lensi hävittäjätyypillä vuosina 1976-2000. Samaan aikaan käytössä oli myös MiG-21BIS, joka oli esillä maanäyttelyssä. Toisen näytösosuuden päättivät Ilmavoimien nykyiset yhteyskoneet Pilatus PC-12NG ja Learjet 35A/S -koneiden esitys sekä aina näyttävä Midnight Hawks. Ryhmä esiintyi viikonloppuna ensikertaan osittain viiden koneen yhteisohjelmalla. Näytösosuuksien väliajalla vierailijat tutustuivat laajaan maanäyttelyyn, jossa oli nähtävänä runsaasti koneita Ilmavoimien historiasta. Esillä oli myös maailman ainoa VL Myrsky, jota rakennetaan mittavassa projektissa näyttelykuntoon lähes tyhjästä. Lentokouluilla oli paikalla omat osastonsa ja esillä olivat ainakin Patria, Aeropole, Blue Skies ja Suomen Ilmailuopisto. Taukojen aikana ilmassa nähtiin AERO O/Y:n väreissä lentävä DC-yhdistyksen historiallinen Douglas DC-3 -matkustajakone sekä Jyväskylään lentävä Finnairin omistavan Nordic Regional Airlinesin (Norra) ATR 72 -vuorokone. Norralla oli näytöksessä myös oma ständi jossa se esitteli toimintaansa. Helikopterikeskus lennätti yleisöä koko viikonlopun ajan kahdella helikopterilla. Kiinnostus oli suurta ja kopterit lensivät tasaiseen tahtiin lyhyen kierroksen Tikkakosken ympäristössä. Iltaviiden jälkeen käynnistynyt kolmas näytösosio olikin jo kovasti tulevaisuuteen katsova ja Hornetin suorituskyvyn korvaamiseen tähtäävään HX-hankkeeseen liittyvä. Taivaalle nousi kolme hankkeessa mukana olevaa konetyyppiä ja neljäntenä Saabin nykyinen JAS 39 C. Suomelle tarjottava JAS 39 E on vielä koelentovaiheessa ja käytössä on vielä hetken ainoastaan yksi koelentokone. Viikonlopun erikoisuutena oli Boeing F/A-18 Super Hornetista kehitetyn EA-18G Growlerin näkeminen ilmassa. Viikonlopun aikana nähdyt esityslennot olivat nimittäin koneversion ensimmäiset Yhdysvaltain ulkopuolella. Kaikista näyttävintä suorituskykyään se ei kuitenkaan tuonut esiin, sillä US Navylta lainassa ollut kone tarvitaan tositoimiin ja sen lennolle oli asetettu alhaisempi G-arvoraja. Kone esiintyi kahdella suurella lisätankilla varustettuna. Growlerin murinan jälkeen nähtiin Suomessa ensikertaa myös Dassault Rafalen esityslento. Ranskalaishävittäjä oli käynyt Suomessa kerran aiemmin vuonna 2017 ACE 17 -harjoituksessa. Tällä kertaa nähtiin suorituskykyisen koneen julkinen lento kahden koneen ”Dynamic Duo” - ohjelmalla. Se vangitsi vauhdikkuudellaan yleisön katseen taivaalle. Auringon ja hävittäjien suorituskyvyn lämmittämä yleisö sai jatkoa, kun tehokas Eurofighter Typhoon nousi Tikkakosken kiitotieltä 12. Hävittäjää lensi RAF:n näytöslentäjä Flt Lt Jim Peterson. Yhteiseurooppalainen Eurofighter oli näyttävästi esillä myös maanäyttelyssä, jossa nähtävänä oli neljän käyttäjävaltion Typhoonit Englannista, Saksata, Espanjasta ja Italiasta. Ruotsalaisvalmistaja Saabin JAS 39 C Gripen ja Henrik ”Sunshine” Björling nousivat hieman ennen kello kuutta jo toiselle esityslennolleen. Pienikokoinen ja ainoana yksimoottorisena ensilinjanhävittäjänä mukana ollut kone esitteli suorituskykyä näyttävästi savujen ja soihtuheitteiden kanssa. Illan päätähti oli kuitenkin Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjä, joka on saanut MLU2-päivitysten myötä merkittävän suorituskykylisän. Päivän toinen esityslento oli mahdollisesti jopa ensimmäistä räväkämpi ja ainakin omasuojaheitteitä nähtiin juhlapäivän kunniaksi enemmän. Taivaalla nähtiinkin viikonlopun aikana merkittävä määrä omasuojaheitesoihtujen leimahduksia. Niitä käyttivät viikonlopun aikana useat Hornetit, Gripen sekä NH90 -helikopteri. Soihtujen paloaika on lyhyt eli ne eivät päädy maahan saakka, mutta kuivan kesän aiheuttaman metsäpalovaaran takia käyttöraja oli nostettu 1500 jalan yläpuolelle. Ilmavoimat 100 -lentonäytös päättyi näyttävästi HX-hankkeen mukanaan tuomien hävittäjävalmistajien suorituskykyisten koneiden esiintymisten myötä. Sunnuntai-iltana nähtiin myös odotettu päätösesitys, joka jäi lauantaina väliin näytöksen keskeytymisen seurauksena. Ilmaan oli aiemmin noussut yksi Hornet ja Midnight Hawks -taitolento-osasto. Yleisöä edestäpäin lähestynyt viiden koneen ryhmä suoritti ennen kiitotielinjaa näyttävän hajotuksen, josta keskimmäisenä lentänyt Hornet jatkoi suoraan ylöspäin soihduttaen näyttävästi upean viikonlopun päättyneeksi. Lue myös:
|
|||