Sunnuntaina taas oli väljempää, kun alueella vierali noin 10 000 ihmistä. Viikonlopun aikana tapahtumaa seurasi myös merkittävä määrä väkeä itse alueen ulkopuolella. Näytösjärjestäjien etukäteen asettama kokonaistavoite oli 30 000 kävijää.
Ensimmäisen näytöspäivän ongelmista ei näkynyt häivääkään, kun sunnuntain lentonäytösohjelma eteni aurinkoisessa ja lämpimässä kesäsäässä. Lentonäytösjärjestäjä ja Ilmavoimat olivat lisänneet näytösalueelle ilmaisia raikasta vettä tarjoavia hanapisteitä. Alueella oli sunnuntaina myös Ilmavoimien säiliöauto, josta oli tarjolla 10 000 litraa vettä.
”Lauantaista säädeltiin hieman järjestyksenvalvonnan paikkaa yhdessä Finavian kanssa tehdyn arvioinnin mukaisesti. Valvontaa lisättiin rullausteiden yhteyteen. Lisäsimme alueelle myös vesipisteitä”, kertoi Majapuro näytösaluelle sunnuntaina tehdyistä muutoksista.
Suomalaisen siviilitaitolento-osaston ylpeys Arctic Eagles esiintyi Tikkakoskella kolmen koneen ohjelmalla. Ryhmä lensi aamupäivällä myös mainostuslennon Jyväskylän kaupungin yllä.
Näytöspäivän varsinainen avaus tapahtui lauantain tapaan näyttävästi tasan kello 12.00, kun kaksi BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskonetta ja kaksi Boeing F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää lensivät poikittain kohti näytöslinjaa.
Yllätysavauksen jälkeen näytösvieraat toivotti tervetulleeksi Ilmasotakoulun johtaja eversti Mikko Punnala. Tervetuliaispuheen jälkeen nähtiin lentonäytöksissä jo perinteeksi muodostunut lippuhyppy, jossa laskuvarjohyppääjä tuo näytösalueelle jättimäisen 15 kg painoisen Suomen lipun.
Molemmat koneet nousivat ilmaan uudelleen vielä illan osuudessa. Muutos oli varmasti tervetullut, sillä näin myös lyhyemmän aikaa näytösalueella vierailleet kävijät näkivät ja kokivat ensilinjan hävittäjäkoneiden suorituskykyä. Lauantain osalta näytösalueelta poistui paljon vieraita jo ennen kolmannen ja suorituskykyisimmän osion alkua.
Sitä seurasi parilennolla Jyrki Laukkasen ohjastama Gloster Gauntlet ja Phil Lawtonin ohjaama Valtion Lentokonetehdas Viima. Gauntlet -koneen esitystä ei nähty lauantaina, koska tuolloin vallitsi liian kova sivutuuli. Vanhojen koneiden kaartelu taivaalla oli erityisen hienoa katseltavaa ja näytösalueella oli jopa entisiä Gloster-pilotteja vuosikymmenten takaa. Yksi heistä oli juuri kyseistä koneyksilöä vuonna 1941 lentänyt nykyisin jo 97-vuotias Matti Maunula. Näytöstä Ilmavoimien vieraana seurasivat ainakin entiset Gauntlet-lentäjät Olli Kivioja ja Nils Hackzell.
Keskimmäisinä lensi neljä ”Sähvät” korvannutta kotimaista Valmet L70 Vinka -konetta. Viimeisenä ilmaan nousi puolestaan yksi koulutuskäyttöön otettavista Grob G115E -koulukoneista. Sen suorityskykyä näytettiin myös soolo-esityksessä.
Ilmassa nähtiin päivällä myös 1990-luvulla DX-hankkeessa korvaajan saanut Ruotsista saapunut Saab 35 Draken -hävittäjä. Suomen Ilmavoimat lensi hävittäjätyypillä vuosina 1976-2000. Samaan aikaan käytössä oli myös MiG-21BIS, joka oli esillä maanäyttelyssä.
Näytösosuuksien väliajalla vierailijat tutustuivat laajaan maanäyttelyyn, jossa oli nähtävänä runsaasti koneita Ilmavoimien historiasta. Esillä oli myös maailman ainoa VL Myrsky, jota rakennetaan mittavassa projektissa näyttelykuntoon lähes tyhjästä.
Taukojen aikana ilmassa nähtiin AERO O/Y:n väreissä lentävä DC-yhdistyksen historiallinen Douglas DC-3 -matkustajakone sekä Jyväskylään lentävä Finnairin omistavan Nordic Regional Airlinesin (Norra) ATR 72 -vuorokone. Norralla oli näytöksessä myös oma ständi jossa se esitteli toimintaansa. Helikopterikeskus lennätti yleisöä koko viikonlopun ajan kahdella helikopterilla. Kiinnostus oli suurta ja kopterit lensivät tasaiseen tahtiin lyhyen kierroksen Tikkakosken ympäristössä.
Viikonlopun erikoisuutena oli Boeing F/A-18 Super Hornetista kehitetyn EA-18G Growlerin näkeminen ilmassa. Viikonlopun aikana nähdyt esityslennot olivat nimittäin koneversion ensimmäiset Yhdysvaltain ulkopuolella.
Growlerin murinan jälkeen nähtiin Suomessa ensikertaa myös Dassault Rafalen esityslento. Ranskalaishävittäjä oli käynyt Suomessa kerran aiemmin vuonna 2017 ACE 17 -harjoituksessa. Tällä kertaa nähtiin suorituskykyisen koneen julkinen lento kahden koneen ”Dynamic Duo” - ohjelmalla. Se vangitsi vauhdikkuudellaan yleisön katseen taivaalle. Ruotsalaisvalmistaja Saabin JAS 39 C Gripen ja Henrik ”Sunshine” Björling nousivat hieman ennen kello kuutta jo toiselle esityslennolleen.
Illan päätähti oli kuitenkin Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjä, joka on saanut MLU2-päivitysten myötä merkittävän suorituskykylisän. Päivän toinen esityslento oli mahdollisesti jopa ensimmäistä räväkämpi ja ainakin omasuojaheitteitä nähtiin juhlapäivän kunniaksi enemmän.
Soihtujen paloaika on lyhyt eli ne eivät päädy maahan saakka, mutta kuivan kesän aiheuttaman metsäpalovaaran takia käyttöraja oli nostettu 1500 jalan yläpuolelle. Ilmavoimat 100 -lentonäytös päättyi näyttävästi HX-hankkeen mukanaan tuomien hävittäjävalmistajien suorituskykyisten koneiden esiintymisten myötä.
Yleisöä edestäpäin lähestynyt viiden koneen ryhmä suoritti ennen kiitotielinjaa näyttävän hajotuksen, josta keskimmäisenä lentänyt Hornet jatkoi suoraan ylöspäin soihduttaen näyttävästi upean viikonlopun päättyneeksi. Lue myös:
|
|||