Reilun 26 vuoden ikäinen matkustajakone oli ehtinyt nousta hieman yli kolmen kilometrin korkeuteen. Koneen mukana katosi kuuden hengen miehistö ja 56 matkustajaa.
Ensimmäiset lentokoneen osat löydettiin Jaavanmerellä Lakin ja Lancangin saarten väliseltä alueelta myöhään lauantaina 9. tammikuuta Indonesian aikaa. Turmapaikka on Kepulauan Seribun eli Jaavanmeren Tuhansien saarten -alueella.
Turmapaikalla kartoitetaan merenpohjaa sukellusrobotilla, jonka avulla merkitään havainnot myöhemmin tapahtuvia nosto-operaatioita varten. Suunnitelmissa on nostaa suurempia rungon osia merenpohjasta noin 23 metrin syvyydestä.
Sriwijaya Airin 9.tammikuuta julkaiseman matkustajalistan mukaan koneessa oli kuuden hengen miehistö ja 56 matkustajaa. Heistä 40 oli aikuisia, seitsemän lapsia ja kolme vauvoja sekä kuusi matkustajana ollutta miehistön jäsentä. Myös Boeing 737-500 -koneen lentoarvotallennin (DFDR) ja ohjaamoäänitallennin (DCVR) on paikallistettu ja ne nostetaan merestä myöhemmin. Indonesian onnettomuustutkintaviranomainen KNKT (Komite Nasional Keselamatan Transportasi) on jo tutustunut turmakoneen merestä nostettuihin osiin. I Edellinen suurempi lentoturma sattui Indonesiassa lokakuussa 2018, kun Lion Airin lennolla PT610 ollut Boeing 737 MAX -kone syöksyi mereen. Onnettomuudessa kuoli tuolloin 189 ihmistä. Toinen suurta näkyvyyttä saanut lentoturma tapahtui joulukuussa 2014, kun Indonesia Air Asian Airbus 320 syöksyi mereen lennolla QZ8501. Turmassa menehtyi 162 ihmistä. Lentäjät menettivät koneen hallinnan toissijaiseen vikaan liittyneen väärän toimintamallin seurauksena. Lue myös:
|
|||