Kaksi Venäjän MiG-31 -hävittäjää lensi noin kilometrin syvyydellä Suomen ilmatilassa - Hornet taivaalle

Mig31_RAFKahden venäläisen MiG-31 -hävittäjän epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa Suomenlahdella Porvoon edustalla aamulla 18. elokuuta 2022. Venäläiskoneet olivat syvimmillään noin kilometrin Suomen ilmatilassa. Ilmavoimat suoritti operatiivisen tunnistuslennon F/A-18 Hornet - monitoimihävittäjällä.

VRaja_logo_2enäläiset MiG-31 -hävittäjät saapuivat Suomen ilmatilaan torstaiaamuna 18. elokuuta kello 09.40.

Ilmatilaloukkaus kesti noin kaksi minuuttia ja syvimmillään venäläishävittäjät olivat Suomen ilmatilassa noin kilometrin verran. Molempien venäläishävittäjien lentosuunta oli länteen. 

Suomen ilmatilaan päätyneet MiG-31 -hävittäjät ovat olleet mahdollisesti osa suurempaa konelauttaa, joka on ollut matkalla Kaliningradiin.

HN-429_080519dSuomen ilmavoimat lähetti taivaalle QRA-päivystysvalmiudessa  (Quick Reaction Alert) olleen F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjän. Operatiivista lentotoimintaa ei tämän tarkemmin kommentoida.

Ilmavoimat on satunnaisesti julkistanut tunnistuskuvia Itämeren alueen lennoista. Otsikkokuvassa Venäjän MiG-31 -hävittäjät lentävät Itämeren yllä vuonna 2015.

Rajavartiolaitos on aloittanut esitutkinnan ja tiedottaa asiasta tarkemmin tutkinnan valmistuttua. 

MiG31_1_rusmilMikojan MiG-31 (Foxhound) on kaksimoottorinen torjuntahävittäjä. Venäjä on käyttänyt konetyyppiä viime aikoina mm.  hypersoonisen Kh-47M2 Kinzhal-ohjuksen laukaisuun. MiG-31 voi laukaista ohjuksen lentäen itse ylisoonisella nopeudella. Hävittäjän suurin nopeus on jopa 2,83 Machia.

Todennäköisesti Kalingradiin matkalla olleet hävittäjät eivät käyttäneet siirtolennolla näin suurta nopeutta. 

Kinzhal_1Itämeren alueen ja erityisesti Suomenlahden kansainvälisessä ilmatilassa lentävistä Venäjän valtiollisista ilma-aluksista entistä suurempi osa lensi alueella vuonna 2021 puutteellisin tiedoin eli kyseessä oli ns. pimeä lento. Lentojen kokonaismäärä oli kuitenkin säilynyt edellisvuoden tasolla joten muutos oli merkittävä.

Edellisen kerran Venäjän valtiollinen ilma-alus loukkasi Suomen ilmatilaa toukokuussa 2022, kun Mil Mi-17 -kuljetushelikopteri loukkasi ilmatilaa kahdesti. Ensimmäinen rajanylitys tapahtui Kiteellä Pohjois-Karjalassa ja toinen Rautjärvellä Kaakkois-Suomessa. Edellinen Itämeren alueella tapahtunut venäläiskoneen Suomeen kohdistunut ilmatilanloukkaus tapahtui huhtikuussa 2022. Tuolloin kyseessä oli Iljushin Il-96-300,  joka lensi Suomen alueella noin kolmen minuutin ajan.  

Ilmavoimat valvoo ja turvaa Suomen ilmatilaa ja alueita 24/7

Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen (AKV/AKT) on Ilmavoimien lakisääteinen tehtävä. Ilmavoimat valvoo Suomen ilmatilaa jatkuvasti eri puolille maata sijoitetuilla ilmavalvontatutkilla ja muilla sensoreilla. 

keva2010_puolustusvoimatAlueellisen koskemattomuuden valvonta (AKV) ulottuu satoja kilometrejä Suomen valtakunnan rajojen ulkopuolelle. Valvonnan pääkalustona toimivat 24/7 eri puolille maata sijoitetut ilmavalvontatutkat. Niitä on kolme eri päätyyppiä, jotka ovat KAVA, KEVA ja lähivalvontatutka LÄVA.

Tutkahavainnoista kootaan Suomen ja lähialueet kattava reaaliaikainen ilmatilannekuva, johon ilmapuolustuksen johtaminen perustuu. Ilmavoimien tutkiin perustuva valvontakyky tukee myös siviili-ilmailua ja muiden viranomaisten toimintaa. 

QRA_HN_HEL_1Valvonnan tuottamat havainnot kootaan ja analysoidaan Ilmaoperaatiokeskuksen (IOK) johdolla. Havaittuja koneita saatetaan käydä tunnistamassa lähietäisyydeltä F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjillä.

Tällaisista QRA (Quick Reaction and Alert) -päivystyskoneen lennoista tehdään satunnaisesti äänihavaintoja myös maan pinnalta. MH

Päivitys kello 16.58: Täsmennetty aiempia Venäjän Suomeen kohdistuneita ilmatilaloukkauksia.

Lue myös: