Kanadan FFCP-hankkeessa oli alunperin mukana kaikki samat viisi hävittäjävalmistajaa kuin Suomen HX-hankkeessa. Tarjokkaita on pudonnut pois yksi toisensa jälkeen. Ensimmäisenä hankkeesta vetäytyivät Dassault Aviation ja Airbus. Molempien eurooppalaistoimijoiden osalta yhdeksi vetäytymisen syyksi on kerrottu Pohjois-Amerikan ilmapuolustuskeskuksen eli NORADin (North American Aerospace Defense Command) turvallisuusvaatimukset. Ne olisivat nostaneet kustannuksia huimasti sellaisella valmistajalla, joka toimii ainoastaan tai pääosin Yhdysvaltain ja Kanadan ulkopuolella.
Boeingin F/A-18 Super Hornet Block III -hävittäjien ollessa mahdollisesti sivussa hankkeesta olisi Kanadan valinta enää kahden kauppa, sillä jäljellä olisi enää Lockheed Martin F-35A ja ainoan eurooppalaisvalmistajan Saabin Gripen E -hävittäjät. Kanadan ja Yhdysvaltain yhteisten siteiden takia amerikkalaisvalmistajia on pidetty vahvimpina ehdokkaina FFCP-hankkeessa.
Hankkeen viivästyessä Kanada on ostanut Australiasta 25 käytettyä F/A-18 Hornetia. Ennen kyseistä noin 500 miljoonan dollarin hanketta Kanada oli jo tilannut 18 uutta Super Hornetia Boeingilta. Kaupat kuitenkin peruttiin, koska Yhdysvallat asetti tullimaksuja kanadalaisen Bombardierin C Series -matkustajakoneelle. Nykyisin se tunnetaan tyyppimerkinnällä Airbus A220 ja koneita valmistetaan Yhdysvaltain Alabamassa.
Lue myös:
|
|||