Karjalan lennosto valmistautuu uuden hävittäjätyypin tuloon - kiitotielle luvassa uudet pysäytysvaijerit

Aki_Puustinen_300622RAF:n Lockheed Martin F-35B -hävittäjien vierailu mahdollisti ilmavoimien henkilöstölle tutustumisen tulevan hävittäjätyypin sisarkoneeseen. Vierailun erityinen arvo oli yhteistoiminnan harjoittelu eri sukupolvien hävittäjillä. Karjalan lennosto valmistautuu eri toimin vastaanottamaan Lockheed Martin F-35A Lightning II -hävittäjät vuoden 2027 lopulla.

Suomen ilmavoimien ohjaajat ovat harjoitelleet F/A-18 Horneteilla yhdessä Ison-Britannian kuninkaallisten ilmavoimien F-35B -hävittäjien kanssa Rissalan vierailun aikana. Suomessa vierailevat F-35B -hävittäjäkoneet tulevat RAF:n 617. laivueesta "Dambusters", joka on perustettu uudelleen vuonna 2018. Se toimii Marhamin lentotukikohdassa.
 
ZM161_300622Keskiviikkoisella harjoituskierroksella toimintaa oli tukemassa RAF:n KC2 Voyager -ilmatankkauskone. Lentokierrokseen osallistui kahden F-35B -hävittäjän kanssa neljä Karjalan lennoston Hornetia sekä viisi Hornetia Lapin lennostosta. Torstaina 30. kesäkuuta RAF:n F35-B -hävittäjää esiteltiin tiukkojen turvatoimien vallitessa Rissalassa.
 
Suomen ylle saapui myös torstaina RAF:n ilmatankkeri, joten ennen paluuta kotitukikohtaan edessä on todennäköisesti uusi harjoituskierros. F-35B -hävittäjät osoittivat suorituskykyään kiitotiellä torstai-iltapäivällä ja nousivat STOL-ominaisuuksillaan ilmaan nopeasti. Sitä seurasi matala ylilento Karjalan lennoston tukikohdan yli.
 
ZM161_HN-467_300622Karjalan lennoston komentaja  eversti Aki Puustinen kertoi, että Suomen ilmavoimille on tärkeää tutustua 4. ja 5. sukupolven hävittäjien yhteistoimintaan myös kansallisen puolustuksen kannalta. Suomessa  tullaan nimittäin usean vuoden ajan käyttämään rinnakkain nykyisiä F/A-18 Hornet ja uusia F-35A Lightning II -hävittäjiä.
 
Karjalan lennostoon ensimmäiset F-35A -hävittäjät ovat näillä näkymin tulossa vuoden 2027 lopussa. Ensimmäisenä uudet hävittäjät saa Lapin lennosto, jonne hävittäjiä odotetaan jo alkuvuodesta 2026.

ZM161_nose_300622Tulevaisuuden tarpeisiin rakennetaan myös uutta infraa ja muutostöiden kohteena on myös kiitotie. Eversti Puustinen kertoi, että Finavia suorittaa Rissalassa vuonna 2023 kiitotieremontin, jonka yhteydessä kiitotien molempiin päihin tulee uudet pysäytysvaijerit F-35A -hävittäjiä varten.

Tällä hetkellä Rissalassa oleva pysäytysvaijeri sijaitsee kiitotien keskellä. Se on tehty F/A-18 Hornet -hävittäjiä varten. Uudet F-35A -hävittäjät eivät voi sitä käyttää, koska niissä on erilainen pysäytyskoukku kuin tukialushävittäjäksi rakennetussa Hornetissa.

USAF_F35A_arrestorhookF-35A -hävittäjien pysäytyskoukku on suunniteltu pysäyttämään hävittäjä kiitotielle vain hätätilanteessa. Tällaisia tilanteita voisivat olla esimerkiksi jarrujen vikaantuminen tai suuntaohjattavuusongelmat. F-35A -hävittäjän pysäytyskoukku on kertakäyttöinen, kun tukialuskäyttöön suunnitellussa F-35C -hävittäjässä se on vastaava kuin Suomen nykyisissä Hornet-hävittäjissä.

F35_jarruvarjo_RNOAF_2Suomen F-35A -hävittäjiin asennetaan jarruvarjot, joiden muotosuojat näkyvät kyhmynä hävittäjän takarungossa.

Eversti Puustinen arvioi uusien hävittäjien tuovan muutoksia myös tukikohdan toiminnasta lähtevään äänimaailmaan.

LM_F135_engineF-35A -hävittäjien melutaso on korvakuulolta hieman kovempi kuin Hornetilla. Tämä johtuu siitä, että F-35A:ssa on yksi suurempitehoinen moottori verrattuna Hornetin kahteen moottoriin. Mittaustuloksia todellisesta melutasosta ei kuitenkaan vielä ole. Tällä on kuitenkin vaikutusta vain tukikohdassa ja sen läheisyydessä. Uusi hävittäjä ei ole nykyisiä äänekkäämpi harjoitusalueilla.

Brittiläisosaston vierailu Suomeen merkitsee osaltaan myös luottamuksen rakentamista. Eversti Puustisen mukaan brittien kanssa on helppo toimia, sillä ilmavoimilla on jo pitkään ollut käytössä englanti taktisena kielenä.
 
ZM159_300622Lisäksi vierailun aikana on tutustuttu toisen osapuolen toimintatapoihin, jotka eivät välttämättä ole itsestäänselviä. Vierailu oli Karjalan lennoston eri henkilöstöryhmille myös ensimmäinen kosketus lennoston tulevaan konetyyppiin.
 
Suomessa vierailevat RAF:n F-35B -hävittäjät kykenevät lyhyeen lähtökiitoon ja pystysuoraan laskeutumiseen (STOVL, Short TakeOff / Vertical Landing). Suomen hankkimat F-35A -hävittäjät ovat konventionaalisia versioita. Kolmas hävittäjäversio F-35-koneista on F-35C, joka on suunniteltu tukialuskäyttöön. HK ja MH
 
Päivitys 1.7. kello 01.20: Lisätty tietoja pysäytyskoukun käytöstä.
 
Lue myös: