Liikenne- ja viestintäministeriö viettää avointa viikkoa 21.-26.8. osana Suomen 100-vuotisjuhlavuotta sekä ministeriön 125-vuotisjuhlaa. Viikon aikana ministeriön työhön ja ministeriöläisiin voi tutustua videoiden, suorien verkkolähetysten sekä Facebook- ja Twitter-keskusteluiden kautta. Parhaillaan (22.8 klo 14-16) käynnissä on miehittämättömän ilmailun sääntelyä koskeva kuulemistilaisuus.
Parhaillaan järjestetään kuulemistilaisuus miehittämättömän ilmailun tulevasta EU-sääntelystä. Se on seurattavissa suorana lähetyksenä myös ministeriön Youtube-kanavalta.
EASA:n asetusluonnosta kuulemistilaisuudessa esittelee Liikenteen turvallisuusvirastosta ilmailujohttaja Pekka Henttu sekä asiantuntijat Jukka Hannola ja Henri Hohti. Puhetta tilaisuudessa johtaa LVM:n Tieto-osaston Turvallisuuyksikön johtaja Timo Kievari.
Uusi Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n NPA 2017-05 -asetus antaa raamit joiden nojalla voidaan säätää tarkemmin. Se koskee kaikenpainoisia miehittämättömien ilma-alusten suunnittelua, tuotantoa, huoltoa ja käyttöä.
"Meidän on nyt hahmotettava tulevaisuutta eikä niinkään tätä päivää. Olemme tänä päivänä vasta drone-toiminnan ensimmäisellä portaalla jos edes silläkäään", sanoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin Ilmailujohtaja Pekka Henttu sääntelytilaisuuden puheessaan.
"Kehitysmahdollisuuksien lisäksi on huomioita turva, turvallisuus ja yksityisyyden suoja", jatkaa Henttu.
"Nykyisellään ulkomaalainen voi tulla helposti Suomeen mutta suomalainen toimija ei voi siirtyä sääntelyn puitteessa ulkomaille. Uusi EU-sääntely avaa pääsyn uusille markkinoille", kertoo Henttu.
Lausuntokierroksella oleva EU:n RPAS-sääntely jakaa laitteet kolmeen luokkaan, jotka ovat Open, Specific ja Certified. Luvassa on teknisiä vaatimuksia kuten geofenching, ilma-alusten tunnistamista eli ns E-identificationia, nettikursseja ja rekisteröintiä, joka ei tosin koske pienimpiä laitteita. Sääntelyssä on vielä paljon määriteltävää mm. ihmisjoukon ja tiheästi asutun alueen suhteen.
Lennokkitoiminta on vielä avoinna ja siihen on kolme eri vaihtoehtoa. Ensimmäisenä operointi A3-kategoriassa eli kaukana ihmisistä, lennokeille varattu oma ilmatila tai erityisoikeudet lennokkikerhoille. Lennokki/RPAS kahtiajako on poistumassa.
Trafin mukaan NPA antaa jäsenvaltioille hyvin vapaat kädet määritellä lennokkitoimintaa.
"Etätunnistus, rekisteröinti ja geofenching sekä lentoratojen hallinta tulossa mukaan vuoden 2019 aikana", kertoo Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola kuulemistilaisuudessa.
"NPA tuo paljon uusia vaatimuksia ja työllistää valtavasti. Ilmailu on yksi maailman säädellyimmistä aloista. Muutama lisärivi sääntelyyn voikin siten olla jopa mahdollistava tekijä. Näemme laitteet uutena ilmatilan käyttäjänä turvallisuustaso säilyttäen", jatkaa Hannola.
Lopullisen ehdotuksensa miehittämättömän ilmailun sääntelystä EASA jättää Euroopan komissiolle vuoden 2017 lopulla. Siinä huomioidaan nyt julkaistuun NPA-ehdotukseen annetut palautteet. Uusi aikaraja palautteille on 15. syyskuuta 2017.