Mauri Maunula sai erityisen 100-vuotislahjan - käynnisti Finnairin A350-koneen Trent XWB -moottorit

Maunula_2018_simu_1Kaikkiaan 21473 lentotuntia Ilmavoimissa, Finnairissa ja muuallakin ilmaillut liikenne-, tiedustelu- ja hävittäjälentäjä, sotaveteraani ja pilvenveikko sekä kokenut kouluttaja ja tarkastuslentäjä Mauri Maunula täyttää pian 100 vuotta. Finnair muisti korkeaa ikään päässyttä Maunulaa erikoisella lahjalla ja antoi hänen käynnistää Airbus A350-900 -koneen moottorit.

Maunula_3Suomen Ilmailumuseo ja Finnair ovat muistaneet pian 100 vuotta täyttävää Mauri "Maukka" Maunulaa erityisillä syntymäpäivätapahtumilla. Maunula täyttää 100 vuotta kesäkuussa 2021.

Suomen Ilmailumuseo tarjosi Maunulalle kakkukahvit Ilmailumuseon Yläpilvi-kahvilassa. Varsinaiset  juhlapuheet pidettiin ulkona ja juhlajoukko oli rajattu pieneksi.

Tilaisuudessa Maunulalle ojennettiin DC-yhdistyksen tervehdys ja lentäjätovereiden kanssa muisteltiin ilmailukokemuksia. Maunula sai kutsun myös uuden ilmailumuseon avajaisiin vuodelle 2025.

Maunula_2Ilmailumuseolta Maunula jatkoi entiselle työpaikalleen Finnairille, jossa odotti melkoinen juhlayllätys. Maunula sai lentokapteeni Petteri Tarman opastuksella käynnistää 100-vuotislahjakseen Finnairin Airbus A350-900 -koneen Rolls Royce Trent XWB 84 -moottorit. 

Vielä vuonna 2021 moottorin käynnistys onnistui virkeältä veteraanilentäjältä edelleen varmoin ottein.

Tarmalla ja Maunulalla on kokemuksia myös Douglas DC-3 -koneista. Niitä Maunula lensi Aerolla ja Tarma nykyisin Aeron väreissä DC-yhdistyksen historiallisella DC-3 -koneella.


Maunulan pitkä lentoura Ilmavoimissa, Finnairilla, Spear Air:lla ja Koneella on saanut jatkoa myös 2000-luvulla

Mauri Maunulan lentoura alkoi Ilmavoimissa, jossa hän lensi vuosina 1940–1947 kaikkiaan kahdellakymmenellä konetyypillä. Viimeisenä konetyyppinä muun muassa Morane-Saulnierilla eli ”Mörkö-Moranella".

Vuonna 1948 Maunula kävi Aero O/Y:n perämieskurssin. Tuolloin yhtiön palveluksessa oli 10 kapteenia, 11 perämiestä ja neljä lentoemäntää. Koneina oli kuusi DC-kolmosta ja yksi Junkers.

Siviili-ilmailupuolella Maunula toimi kaikissa lentämissään konetyypeissä kouluttajana sekä tarkastuslentäjänä. Hänen uransa alkoi DC-3-koneista, joissa hän jo keväällä 1951 siirtyi kapteenin tehtäviin. Sen jälkeen Aeron ja Finnairin uralla hänen tyyppikelpuutuksensa olivat Convair 340/440-, Caravelle SE 210/10B3- sekä DC-8-koneisiin.

Yksi Maunulan uran huippukohdista oli vuonna 1951, kun hän DC-3-koneen erikoislennolla Geneveen toimi Olavi Siirilän miehistössä perämiehenä. Kyseessä oli tammikuun 30. päivänä alkanut lento, jolla haettiin Sveitsistä Suomeen marsalkka Carl Gustaf Mannerheimin arkku pian hänen kuolemansa jälkeen.

Maunula_linktrainerMaunula oli myös kyydissä Finnairin ensimmäisen DC-8 -koneen saapuessa Suomeen tammikuussa 1969. Hän palasi tuolloin Long Beachiltä DC-8 -koneen tyyppikurssilta.

Mauri Maunula suoritti ensimmäisen tarkastuksensa 25. syyskuuta 1950, kun suomalaisyhtiö Aero Link Trainer otettiin käyttöön. Tuolloin Aero eli nykyinen Finnair toimi vielä Malmin lentoasemalta käsin.

Maunula oli lisäksi mukana perustamassa Suomen Liikennelentäjäliitto SLL:n edeltäjää Suomen Liikennelentäjien Yhdistys SLY:tä sen perustamiskokouksessa kahdentoista muun liikennelentäjän kanssa. Kyseinen kokous järjestettiin 13.11.1949.

Eläkkeelle Maunula jäi Finnairista vuonna 1973.

Lennot jatkuivat, kun hän aloitti keväällä 1973 Keihäsmatkojen Spearairissa. Siellä hänelle kertyi DC-8-32-koneella lentotunteja vielä noin 900.

Yhtiön kaaduttua Maunula aloitti syksyllä 1974 Kone Oy:n Learjet 24 -liikesuihkukoneen lentäjänä ja lentotoiminnanjohtajana. Viimeinen lento oli 24. maaliskuuta 1983, jolloin Maunula jäi eläkkeelle täytettyään 61 vuotta.

Siviilipuolella kaupallisessa käytössä konetyyppejä Maunulalle kertyi seitsemän. Hänen viimeisimpiä ilmailukokemuksiaan ovat olleet tutustuminen Boeing F/A-18 Super Hornet -simulaattoriin kesällä 2018.

Maunula_2018_simu_2Joulukuussa 2018 kaikkiaan 68 vuotta ensimmäisen tarkastuksen jälkeen Mauri Maunula tarkasti myös Finnairin uusimman konetyypin eli Airbus A350 FFS -simulaattorin. Lentäjäveteraani istui simulaattorissa tottuneesti kapteenin paikalle ja pian oli selvillä jo sähköpenkin säädöt sekä pääohjaamonäyttöjen ND:n ja PFD:n mittava tietoanti ja flight directorin toiminta.

Tuolloin 97-vuotias Maunula on kaiketi maailman iäkkäin lentäjä, joka on lentänyt myös uusimman sukupolven laajarunkokonetta.

Maunulalla on nyt siis kokemusta A350-koneen simulaattorilennolta, oikean lentokoneen mottorin käynnistämisestä, jonka lisäksi hänellä on myös matkustuskokemus samaisesta konetyypistä Rovaniemen reitiltä. Maunula luonnehti A350 -koneen matkustamoa todella hiljaiseksi.

Laajaan julkisuuteen sotaveteraani Maunula nousi vuoden 2018 itsenäisyyspäivänä Presidentinlinnan vastaanotolla, kun hän esitti suorassa tv-lähetyksessä tasavallan presidentti Sauli Niinistön puolisolle Jenni Haukiolle sota-aikana oppimansa Äänisen yö -balladin.

Maunula on muistellut Lentoposti.fi:lle myös Finnairin siirtymistä suihkukoneaikaan keväällä 1960: Finnair siirtyi suihkukoneaikaan 60 vuotta sitten - ensimmäinen Caravelle Suomeen keväällä 1960. MH

Maunulan A350-simulaattorilennosta kertoi Liikennelentäjä-lehti 1/2019: Kunniatehtävä pilvenveikko Mauri Maunulan perämiehenä (PDF)

Päivitys: Korjattu Maunulan lentopäiväkirjoista tarkistama viimeisen lennon päivämäärä ja ilmavoimissa  sekä siviilissä kaupallisesti lennettyjen konetyyppien määrä.

Lue myös: