Kiitotiealueen maanvuokran irtisanomisesta käydään oikeutta vielä pitkään, mutta hiljattain kaupunki irtisanoi alueen yrittäjien maanvuokrasopimuksia. Irtisanomisista on valitettu. Puolueittain tarkasteltuna perussuomalaisten äänestäjät kannattavat Malmin säilyttämistä selkeimmin, 76 prosenttia heistä on Malmin kannalla. Jos asuinrakentaminen voidaan ratkaista järkevästi, SDP:n kannattajista kaikkein pienin joukko eli vain 12 prosenttia haluaa alueelle asuntoja. Tässä tapauksessa myös vihreiden kannattajista yli puolet eli 51 prosenttia haluaa ilmailun jatkuvan ja RKP:n kannattajista jopa 79 prosenttia haluaa kentän jatkavan.
Kansalaiset eri mieltä valtuutettujen kanssa
"Vireillä on aloite kunnallisesta, neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä. Tätä Suomen lain suomaa suoran demokratian välinettä tuskin kukaan valtuustoehdokkaista voi vastustaa, ja aloite tuotaneen uudelle valtuustolle pian vaalien jälkeen”, sanoo Hyvönen. "Kansanäänestys Malmin lentotoiminnan tulevaisuudesta on hyvä tapa ratkaista asia, sillä kuntavaaleissa äänestetään monista muistakin asioista", perustelee kd-valtuutettu Mika Ebeling kansanäänestyksen tarvetta. "Toivonkin, että meiltä kuntavaaliehdokkailta edellytetään Malmi-lupausta, joka liittyy kansanäänestyksen järjestämiseen asiasta eli asiaa koskevan aloitteen hyväksymiseen", päättää Ebeling.
Yli puolet kaikkien muiden paitsi vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajista haluaa säilyttää kentän ilmailukäytössä. Myös vihreiden äänestäjistä asuntorakentamisen kannattajien kanssa käytännössä samansuuruinen joukko säilyttäisi kentän ilmailukäytössä ilman ehtoja, ja he nousevat enemmistöksi, jos asuntotuotantotarpeet voidaan tyydyttää muulla tavoin. Suurimmat ilmailukäytön kannattajaluvut ovat nyt perussuomalaisten, keskustan ja RKP:n kannattajien joukossa. Myös SDP:n ja kokoomuksen kannattajista selvä enemmistö haluaa säilyttää ilmailun ehdoitta, ja asuntorakentamisen muiden ratkaisujen löytyessä kannatus lentokentän säilyttämiselle nousee entisestään. Merkittävää asuntorakentamisen kannatusta ei löydy minkään puolueen kannattajaryhmästä.
“Päättäjien kannattaa katsoa eteenpäin. Helsinki ja ilmailu elävät molemmat merkittävää murroskautta. Lentäminen muuttuu sähköiseksi ja miehittämätön ilmailu yleistyy. Samalla Helsingin asukasluku kasvaa ja yhteydet pääkaupungin ja muun Suomen välillä tulevat entistäkin tärkeämmiksi. Fiksut päättäjät varmasti löytävät ratkaisun, joka palvelee Helsingin, helsinkiläisten ja koko maan tulevaisuutta niin yhteyksien kuin asuntorakentamisen osalta”, toteaa Hyvönen.
Koko alueella on voimassa vaarantamiskielto rakennusperintölain nojalla tehdyn suojeluesityksen johdosta. Esitys on ympäristöministeriön käsittelyssä. Suomen eduskunta edellyttää Malmin toiminnoille korvaavaa paikkaa ehtona Malmin kenttäalueen käyttötarkoituksen muuttamiselle. Eduskunta päätti marraskuussa 2020 pitää edelleen voimassa niin sanotun Lex Malmi -lausuman, jossa vaade on kirjattuna. Malmin lukuisille ilmailualan yrityksille ja yhteisöille ei toistaiseksi ole mitään muuta paikkaa. Kantar TNS Oy eli entinen TNS Gallup haastatteli 24.–30.11.2020 yhteensä 832 helsinkiläistä. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on noin 3,5 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tulokset ovat virhemarginaalien rajoissa yhtenevät vuosien 2014, 2016 ja 2017 vastaavien mittausten kanssa. Päivitys 5.12. kello 12.20: Tarkennettu Mika Ebelingin kommenttia Malmin lentoasemasta. Lue myös:
|
|||