Mika Perho lähtee - Allister Paterson Finnairin kaupalliseksi johtajaksi

Finnair on nimittänyt kanadalaisen Allister Patersonin yhtiön kaupalliseksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 7. tammikuuta alkaen. Yhtiön nykyinen kaupallinen johtaja Mika Perho on ilmoittanut jättävänsä yhtiön joulukuun 2012 lopussa. Hän on työskennellyt Finnairissa pitkään myynnin ja markkinoinnin johtotehtävissä, kaupallisena johtajana vuodesta 2001 ja johtoryhmän jäsenenä vuodesta 2007.

Allister Paterson (s. 1960) on viimeksi toiminut Seaway Marine Transportin toimitusjohtajana. Hän aloitti uransa Pacific Western Airline -yhtiössä, joka oli Canadian Airlinesin edeltäjä. Paterson työskenteli useita vuosia Aucklandissa Air New Zealandin johtotehtävissä, mukaan lukien toimitusjohtajan sijaisuus, ja keräsi arvokasta kokemusta Oseanian ja Aasian lentomarkkinoista. Ennen siirtymistään Seaway Marine Transportiin hän toimi Air Canadan tytäryhtiön, matkanjärjestäjä Air Canada Vacationsin, toimitusjohtajana.

”Allister Patersonilla on vankka kaupallinen tausta ja kansainvälinen lentoyhtiökokemus. Hän on erinomainen vahvistus tiimiimme, kun haemme kasvua ja kehitämme Finnairia vahvana Aasian ja Euroopan välisen liikenteen osaajana”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen.

”Samalla haluan lämpimästi kiittää Mika Perhoa. Hänen panoksensa Finnairin Aasian-strategian toteuttamisessa, brändin rakentamisessa ja yhtiön toiminnan kehittämisessä on ollut erittäin merkittävä. On paljolti juuri hänen laajan liiketoimintaosaamisensa ansiota, että Finnair on kovassa kaupallisessa kilpailussa pystynyt rakentamaan sillanpääasemat keskeisille Aasian markkinoille. Hänet tunnetaan asiakkaiden ja yhteistyökumppanien parissa Mr. Finnairina”, toteaa Mika Vehviläinen.

”Finnairin kehittäminen kansainväliseksi lentoyhtiöksi on ollut mielenkiintoinen haaste, josta olen todella nauttinut. Kun lähdimme toteuttamaan Aasian-strategiaamme, ei sen onnistuminen ollut itsestään selvää”, toteaa Mika Perho. ”Vähän haikein mielin jätän nyt Finnairin ja finnairilaiset, mutta samalla tunnen, että monen Finnair-vuoden jälkeen on oikea aika tarttua uusiin haasteisiin, joita nyt ryhdyn kartoittamaan.”

Perhoa seuraava Paterson sanoo Finnairin muistuttavan joiltain osin aiempia lentoyhtiöitä, joissa hän on työskennellyt.

”Kanadan ja Uuden-Seelannin markkinoissa on samankaltaisuuksia Suomen kanssa, mutta toisaalta Suomeen maantieteellinen sijainti on antanut Finnairille mahdollisuuden ainutlaatuiseen strategiaan, ja pienestä kotimarkkinasta huolimatta yhtiöllä on erinomaiset kasvumahdollisuudet”.

”Olen innostunut mahdollisuudesta päästä toteuttamaan yhdessä muun Finnair-tiimin kanssa yhtiön strategiaa.  Aasian-liikenteen tuottojen kaksinkertaistaminen vuoteen 2020 mennessä ja aseman vahvistaminen Pohjoismaissa  ovat haasteita, joka kiinnostavat minua. Finnair on määrätietoisesti rakentanut asemaansa Aasiassa edeltäjäni johdolla, ja tästä on hyvä jatkaa”, sanoo Paterson.