Norjan Ilmavoimat testasi F-35A-jarruvarjoa Ørlandissa – arktinen toimintakyky kevään aikana

bremseskjerm-apnetNorjat Ilmavoimat on tehnyt omalla Lockheed Martin F-35A Lightning II -koneellaan jarruvarjotestin Ørlandin lentotukikohdassa. Varjon avulla varmistetaan F-35A:n toiminta Norjan arktisessa ympäristössä. Yhdysvaltain Ilmavoimat tekee samanaikaisesti toisen vaiheen jarruvarjokokeita Alaskassa Eielsonin lentotukikohdassa.

Norja suoritti Lockheed Martin F-35A -koneen onnistuneen jarruvarjokokeen Ørlandin lentotukikohdassa 16. helmikuuta. Jarruvarjo on asennettu koneen rungon päälle omaan ulkopuoliseen kotelointiinsa. Jarruvarjotestit ovat nyt siirtyneet toiseen vaiheeseen, jossa niitä käytetään varsinaisissa laskeutumisissa.

vellykket-test-orland”Ensimmäisen kolmen koneen vastaanottaminen marraskuussa 2017 oli merkittävä edistysaskel Norjalle. F-35 -ohjelman pääkriteerit ovat aikataulu, kustannukset ja suorituskyky. Tuotantokoneella suoritetun onnistuneen jarruvarjokokeen ja asejärjestelmien odotetaan pystyvän täyteen toimintaan arktisessa toimintaympäristössä kevään aikana”, sanoi F-35 -ohjelman johtaja kenraalimajuri Morten Klever Norjan Puolustusministeriöstä.

bremseskjermJarruvarjo on Norjan valitsema lisävaruste. Se sijaitsee koneen ylärungossa alle kaksimetrisessä muotosuojassa sivuvakaajien välissä. Sen avulla Norjan Ilmavoimien F-35A -koneet saadaan pysähtymään paremmin maan liukkailla kiitoteillä sekä haastavissa tuuliolosuhteissa. Myös Hollanti on valinnut samaisen jarruvarjon koneisiinsa.

Lisävarusteen asennuksen F-35-koneeseen tekee haastavaksi vaatimus hävittäjän stealth- eli häiveominaisuuksien säilymisestä. Lisäksi avautuessaan laskukiidossa jarruvarjo kohdistaa suuria voimia kiinnityspisteeseensä rungossa.

Myös Suomen Ilmavoimat on todennäköisesti kiinnostunut norjalaisten jarruvarjoratkaisusta ja kokemuksista osana HX-hävittäjäevaluointihanketta. Lockheed Martin F-35 Lightning II on yksi viidestä nykyisten Boeing (McDonnell Douglas) F/A-18 Hornetien suorituskykyn korvaajaehdokkaista.

NOR_F35_kone_etuNorjan kuninkaalliset Ilmavoimat vastaanotti ensimmäiset kaksi F-35A -konettaan vuonna 2015 ja seuraavat kaksi 2016. Niillä on operoitu Yhdysvaltain Arizonassa Luken lentotukikohdassa (kuvassa vasemmalla), jossa norjalaislentäjät saavat koulutuksen uuteen konetyyppiin.

Ensimmäiset kolme F-35A -konetta saapuivat Norjaan marraskuussa 2017. Vuodesta 2018 lähtien koneita on määrä vastaanottaa vuosittain kuusi vuoteen 2025 mennessä. Kaikkiaan Norja on tilannut 52 F-35A -konetta korvaamaan nykyisiä Locheed Martin F-16AM Falcon -hävittäjiä. Niistä ensimmäiset poistuvat vuonna 2021.

Lue myös: