Qatar Airways vastaanotti 53. Airbus A350 XWB -koneensa vuoden viimeisenä päivänä ja vahvisti asemiaan maailman suurimpana A350-operaattorina. Yhtiön strategiana on investoida polttoainetehokkaisiin kaksimoottorikoneisiin ja lentää koronaviruskriisin läpi ympäristötietoisten asiakkaiden avulla. Nelimoottoriset Airbus A380-koneet pysyvät maassa toistaiseksi. Qatar Airwaysin laivastossa on nyt jo 53 Airbus A350-900 ja -1000 -konetta, kun kokonaistilausmäärä on näiden osalta 76 koneyksilöä. Toimitetuista A350-koneista 34 on pienempää -900-mallia ja 19 suurempaa -1000-mallia. Näiden koneiden keski-ikä on Qatar Airwaysillä nyt 2,7 vuotta. Maailman toiseksi suurin A350-operaattori on Singapore Airlines 52 A350-koneella. Tilauksia sillä on kaikkiaan 67 koneesta. Finnairin A350 laivaston koko on tällä hetkeltä 16 konetta ja kokonaistilaus on 19 konetta. "Maailmanlaajuisen matkailun toivuttua matkustajamme voivat luottaa meihin, että lennämme vihreämmin ja viisaammin sekä tarjoamme enemmän kohteita Lähi-idän parhaan lentoaseman Hamad Internationalin kautta", sanoi Qatar Airwaysin johtaja Akbar Al Baker. Koronaviruspandemian vaikutettua matkustajakysyntään Qatar Airways jätti nelimoottoriset Airbus A380 -koneet seisomaan asematasoille. Niille ei ollut enää käyttöä nykyisillä markkinoilla. Yhtiö on tehnyt vertailua Airbus A350 -koneiden käytöstä A380-koneiden sijaan tyypillisillä reiteillään Dohasta, Guangzhouhin, Frankfurtiin, Lontooseen, Melbourneen, New Yorkiin, Pariisiin ja Sydneyhin. Tulosten mukaan yhdensuuntaisella lennolla kaksimoottorisen A350-koneen CO2-päästöt ovat vähintään 16 tonnia vähemmän per blokkitunti verrattuna nelimoottoriseen A380-koneeseen. Suoritetun analyysin perusteella A380-koneen päästöt olivat jopa 80 prosenttia suuremmat hiilidioksidipäästöjen osalta per blokkitunti verrattuna A350-koneeseen jokaisella näistä reiteistä. Lennoilla Melbourneen ja New Yorkiin A380-koneen CO2-päästöt olivat 95% enemmän per blokkitunti verrattuna A350-koneeseen, joka päästi 20 tonnia vähemmän CO2-päästöjä per blokkitunti. Lähi-idän jätti aikookin pitää A380 -koneensa maassa kunnes matkustajakysyntä elpyy riittävästi tekemään operaatioista kaupallisesti kannattavia sekä ympäristön osalta vastuullisempia. A350-koneiden lisäksi Qatar Airways käyttää kaukolennoillaan Boeing 787 Dreamliner-koneita. Näissä molemmissa konetyypeissä Qatar Airwaysillä on tarjolla ainoastaan business- ja economy-luokat, joten yhtiön first class -palvelua ei ole tarjolla ennen A380 -koneiden palauttamista liikenneohjelmaan. Maahan yhtiö on jättänyt kymmenen A380-konetta. Qatarin kansallinen lentoyhtiö jatkaa reittiverkostonsa jälleenrakentamista ja operoi nyt jo yli 110 kohteeseen. Pahimmillaan yhtiön verkostossa oli toukokuussa 2020 ainoastaan 33 kohdetta. Yksi nykyisen reittiverkoston kohteista on myös Helsinki-Vantaa, joka yhdistyy Dohaan vaihtelevin lentomäärin per viikko. Osa näistä on rahtilentoja. Maaliskuun 2021 loppuun mennessä Qatar Airwaysin verkostossa on määrä olla jo 129 kohdetta. Lue myös:
|
|||