Qatar Airwaysille jo 53. Airbus A350 XWB - A380-koneet pysyvät maassa kunnes kysyntä elpyy

Qatar_A350_A380Qatar Airways vastaanotti 53. Airbus A350 XWB -koneensa vuoden viimeisenä päivänä ja vahvisti asemiaan maailman suurimpana A350-operaattorina. Yhtiön strategiana on investoida polttoainetehokkaisiin kaksimoottorikoneisiin ja lentää koronaviruskriisin läpi ympäristötietoisten asiakkaiden avulla. Nelimoottoriset Airbus A380-koneet pysyvät maassa toistaiseksi.

Qatar Airwaysin laivastossa on nyt jo 53 Airbus A350-900 ja -1000 -konetta, kun kokonaistilausmäärä on näiden osalta 76 koneyksilöä. Toimitetuista A350-koneista 34 on pienempää -900-mallia ja 19 suurempaa -1000-mallia. Näiden koneiden keski-ikä on Qatar Airwaysillä nyt 2,7 vuotta.

Maailman toiseksi suurin A350-operaattori on Singapore Airlines 52 A350-koneella. Tilauksia sillä on kaikkiaan 67 koneesta. Finnairin A350 laivaston koko on tällä hetkeltä 16 konetta ja kokonaistilaus on 19 konetta.

QA_Al_Baker"Maailmanlaajuisen matkailun toivuttua matkustajamme voivat luottaa meihin, että lennämme vihreämmin ja viisaammin sekä tarjoamme enemmän kohteita Lähi-idän parhaan lentoaseman Hamad Internationalin kautta", sanoi Qatar Airwaysin johtaja Akbar Al Baker.

Koronaviruspandemian vaikutettua matkustajakysyntään Qatar Airways jätti nelimoottoriset Airbus A380 -koneet seisomaan asematasoille. Niille ei ollut enää käyttöä nykyisillä markkinoilla.

Yhtiö on tehnyt vertailua Airbus A350 -koneiden käytöstä A380-koneiden sijaan tyypillisillä reiteillään Dohasta, Guangzhouhin, Frankfurtiin, Lontooseen, Melbourneen, New Yorkiin, Pariisiin ja Sydneyhin. Tulosten mukaan yhdensuuntaisella lennolla kaksimoottorisen A350-koneen CO2-päästöt ovat vähintään 16 tonnia vähemmän per blokkitunti verrattuna nelimoottoriseen A380-koneeseen.

Qatar_A350_900_1000Suoritetun analyysin perusteella A380-koneen päästöt olivat jopa 80 prosenttia suuremmat hiilidioksidipäästöjen osalta per blokkitunti verrattuna A350-koneeseen jokaisella näistä reiteistä.

Lennoilla Melbourneen ja New Yorkiin A380-koneen CO2-päästöt olivat 95% enemmän per blokkitunti verrattuna A350-koneeseen, joka päästi 20 tonnia vähemmän CO2-päästöjä per blokkitunti.

Lähi-idän jätti aikookin pitää A380 -koneensa maassa kunnes matkustajakysyntä elpyy riittävästi tekemään operaatioista kaupallisesti kannattavia sekä ympäristön osalta vastuullisempia.

A350-koneiden lisäksi Qatar Airways käyttää kaukolennoillaan Boeing 787 Dreamliner-koneita. Näissä molemmissa konetyypeissä Qatar Airwaysillä on tarjolla ainoastaan business- ja economy-luokat, joten yhtiön first class -palvelua ei ole tarjolla ennen A380 -koneiden palauttamista liikenneohjelmaan. Maahan yhtiö on jättänyt kymmenen A380-konetta.

Qatar_Finnair_tails_1Qatarin kansallinen lentoyhtiö jatkaa reittiverkostonsa jälleenrakentamista ja operoi nyt jo yli 110 kohteeseen. Pahimmillaan yhtiön verkostossa oli toukokuussa 2020 ainoastaan 33 kohdetta.

Yksi nykyisen reittiverkoston kohteista on myös Helsinki-Vantaa, joka yhdistyy Dohaan vaihtelevin lentomäärin per viikko. Osa näistä on rahtilentoja. Maaliskuun 2021 loppuun mennessä Qatar Airwaysin verkostossa on määrä olla jo 129 kohdetta.

Lue myös: