Rajavartiolaitos sai raja- ja meriturvallisuustehtäviin miehittämättömän Schiebel S-100 -helikopterin

S-100_PorkkalaRajavartiolaitos on saanut käyttöönsä raja- ja meriturvallisuustehtäviin miehittämättömän Schiebel Camcopter S-100 UAS-järjestelmän (Unmanned Air System). Kyseessä on Euroopan meriturvallisuusvirasto EMSA:n ja laitevalmistaja Schiebelin solmimaan yhteistyöhön liittyvä käyttö. Raja koelensi vastaavaa järjestelmää syksyllä 2019 osana Valvonta 2 -hanketta, jossa evaluoitiin miehittämättömiä järjestelmiä merellä.

Rajavartiolaitos on saanut Euroopan meriturvallisuusvirastolta EMSA:lta (European Maritime Safety Agency) koekäyttöön miehittämättömän RPAS-ilma-alusjärjestelmän (Remotely Piloted Aircraft System). Euroopan meriturvallisuusvirasto tarjoaa eri tyyppisiä kauko-ohjattavia järjestelmiä EU:n jäsenvaltioiden käyttöön ja hakemuksen perusteella sellainen saatiin nyt Suomeen.

schiebel_raja_0919_1EMSA on solminut monivuotisen sopimuksen VTOL RPAS -järjestelmän (Vertical Takeoff and Landing) eli pystysuoraan nousuun ja laskeutumiseen kykenevästä miehittämättömästä ilma-alusjärjestelmästä Schiebelin kanssa marraskuussa 2018.

Tämän sopimuksen mukaisesti Schiebel mahdollistaan merivalvontaa EU-jäsenmaille. Suomen lisäksi Camcopter S-100 -järjestelmä on parhaillaan käytössä myös Kroatiassa.

Miehittämätöntä ilma-alusjärjestelmää voidaan käyttää monipuolisesti erilaisiin rannikkovartiostotoimintoihin, käsittäen rajaturvallisuustehtävät merialueella. Rajavartiolaitos koelentää järjestelmän soveltuvuutta Suomen merialueen olosuhteisiin vuoden 2020 aikana.

UAV_turva_RajaSyksyllä 2019 Rajavartiolaitos koelensi erilaisia miehittämättömiä järjestelmiä vartiolaiva Turvalta. Lentoposti uutisoi aiheesta ensimmäisenä Suomessa.

Tuolloin mukana oli samainen Schiebel Camcopter S-100 -ilma-alusjärjestelmä sekä amerikkalaisen Insitun Scan Eagle -lennokki. Lokakuussa 2019 Rajavartiolaitos kertoi saaneensa koelennoillaan rohkaisevia kokemuksia miehittämättömien ilma-alusten käytöstä merellisissä viranomaistehtävissä.

Suomen komentoon 4. heinäkuuta saatu UAS-järjestelmä tukee osaltaan myös Viron ja Ruotsin merivartiostojen toimintaa. Rajavartiolaitoksen käyttöön saatu Schiebel Camcopter S-100 -järjestelmä on varustettu kattavasti ja se soveltuu mm. etsintä- ja pelastus-, sekä valvontatehtäviin merellä ja satamissa sekä ympäristövalvonnan tehtäviin

CAMCOPTER-S_100-189Camcopter S-100 -järjestelmän hiilikuidusta ja titaanista rakennettuun runkoon voidaan kiinnittää laaja valikoima hyötykuormaa ja laitteistojen tiedot voidaan lähettää reaaliajassa eteenpäin. Lento-operaatiot voidaan toteuttaa automaattisesti GPS:n avulla tai manuaalisesta ohjattuna. Pystysuoraan nousuun ja laskeutumiseen riittää ainoastaan 8x8 metrin kokoinen alue.

Suomessa käytettävä UAS-järjestelmä on varustettu elektro-optisella ja infrapunakykyisellä (EO/IR) L3 Wescam MX-10 -pallokameralla. Merellä pienetkin maalit havaitaan pinnalta Overwatch Imaging PT-8 Oceanwatch -maalinosoitusjärjestelmällä korkealta sekä kaukaa.

RPAS2Lisäksi käytössä on myös Becker Avionics BD406 -hätälähettimen paikannusjärjestelmä. Kopterissa on myös alusten tunnistamiseen ja sijainnin määrittämiseen käytettävä AIS-järjestelmä (Automatic Indentification System), joka lähettää paikkatietoa.

Camcopter S-100 on valmistajan mukaan kykenevä päivä- ja yölentotoimintaan myös haastavissa sääolosuhteissa ja suoran näköyhteyden ulkopuolella jopa 200 kilometrin päässä maalla ja merellä.

Lakikorkeutta kopterille luvataan jopa 5500 metriä eli lentopinta 180. Tyypillisessä varustuksessa se kuljettaa 34 kg hyötykuormaa noin 10 tunnin ajan. Polttoaineena Camcopter S-100 käyttää 100LL tai kerosiinia.

Laitetoimittaja Schiebel on tehnyt yhteistyötä myös suomalaisen Patrian kanssa. Vuonna 2017 osapuolet kertoivat Patrian CANDL -datalinkin (Compact Airborne Networking Data Link) integroimisesta juuri Schiebel Camcopter S-100 -ilma-alukseen.

schiebel_raja_0919_5Suomenlahden Merivartioston mm. vartiolaiva Turvalta käsin suoritettavien valvontaoperaatioiden lisäksi Camcopter S-100 osallistuu myös Viron johtamaan elokuussa 2020 järjestettävään Itämeren suojelukomission HELCOM Balex Delta -harjoitukseen. Toistaiseksi järjestelmää käytetään Porkkalan merivartioasemalta käsin.

Rajavartiolaitos kehittää valvontakykyään myös MVX-hankkeessa, jossa se etsii korvaajia kahdelle Dornier 228 -merivalvontakoneelle. MH

 Lue myös: