Roll out -tilaisuus juhlisti uuden kiillon saaneen Lokin 3000 tuntia kestänyttä kunnostustyötä

rollout_lokki_4Suomen Ilmailumuseon pihalla sijaitsevassa hallissa vietettiin keskiviikko-iltana Roll out -tilaisuutta, jolla juhlistettiin Douglas DC-3 -koneen (OH-LCD) valmistunutta kunnostusprojektia. Kone menee näytteille Asuntomessuille.

Ensi viikolla Lokki-niminen kone hinataan yötä myöden Kivistön uudelle asuntoalueelle, jossa se on näytteillä Asuntomessujen ajan. Myös DC-3:n lopullinen sijoituspaikka messujen jälkeen on nyt selvinnyt.

rollout_lokki_2Asuntomessualueella Lokki sijoitetaan näkyvälle paikalle puukerrostalon edustalle. Sitä varten rakennetaan jalusta, joka nostaa koneen metrin korkeuteen. Näin suojellaan peräsimien herkkiä kangaspintoja uteliaiden tökkimisiltä.

Lokki on ollut vuosikausia ulkosäilytyksessä. Aika oli tehnyt tehtävänsä ja alumiinipinnat hapettuneet harmaiksi.

Aeron OH-LCD ja viimeksi Ilmavoimien käytössä ollut DO-8 on ollut paikoitettuna Helsinki-Vantaan lentoliikennealueelle kiitotien 04R-22L takana. Kone sijoitettiin tälle matkustajillekin näkyvälle paikalle lentoaseman 60-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä vuonna 2012.

museo_siirrot_1Kuvassa oikealla kone on viime lokakuussa juuri hinattu museon pihalle eikä töitä ole vielä aloitettu. Ero on valtava nykytilanteeseen verrattaessa (klikkaa kuvat suuremmaksi).

Kun suunnitelma sijoittaa kone Asuntomessuille kertomaan Vantaasta ilmailukaupunkina lyötiin lukkoon, ajatuksena oli kunnostaa Lokki Blue1:n niin sanotussa rättihallissa, mutta siellä vuokralla ollut Ilmailumuseo joutui tyhjentämään tilan hallin purkamisen takia.

rollout_lokki_1Nyt Lokin kunnostustyöt tehtiin väliaikaisessa siirtohallissa Ilmailumuseon takapihalla. Urakka alkoi maaliskuussa ja nyt kone kiiltää kuin uutena.

Mukana oli kaikkiaan 96 vapaaehtoista, toiset enemmän, toiset vähemmän. Töitä tehtiin kolmessa kuukaudessa yhteensä noin 3000 tuntia. Nyt keskiviikkoiltana talkoolaisille järjestetty grillijuhla kruunasi hankkeen.

Suomen Ilmailumuseo oli museoiden talkootilaston ykkönen jo viime vuonna 5300 vapaaehtoistunnilla. Kakkosena oli Rautatiemuseo. Tänä vuonna Ilmailumuseo lienee jälleen kärjessä, sillä Lokki-projektin takia luku noussee nyt lähelle 10 000 tuntia.

rollout_lokki_3Ensi viikolla kone hinataan Kivistöön kesäkuun 16.-17. päivien välisenä yönä. Aivan yksinkertainen operaatio tämä ei ole, sillä koneen laskutelineiden väli on kuusi metriä.

Reitti onkin jouduttu suunnittelemaan tarkasti etukäteen. Liikkeelle lähdetään puolen yön maissa muun liikenteen hiljennyttyä.

Koneen kannuspyörä nostetaan hinausauton alapuomin päälle ja puomiin tarvittavat muutostyöt ovat menossa. Siirrossa kone kulkee omien pääpyöriensä varassa. 

Ulkosiivet tuodaan messualueelle eri kuljetuksella ja ne nostetaan paikalleen vasta perillä juhannuksen jälkeen.

Asuntomessualueelle Lokin lähelle tulee Ilmailumuseon piste, jossa on myynnissä DC-3-aiheisia tuotteita. Yksi niistä on kuvassa vasemmalla oleva kangaskassi.

Roll out -tilaisuudessa selvisi myös Lokin sijoituspaikka Asuntomessujen jälkeen. Kone tulee Ilmailumuseon oman tontin kulmaan niin, että se näkyy uuden Kehäradan Aviapolis-aseman ja rakenteilla olevan hotellin suuntaan.

On varsin erikoista, että Suomen maanteillä nähdään viikon sisällä liikkeellä sekä DC-2 että DC-3-koneet. Ilmavoimien entinen DC-2 Hanssin Jukka kuljetettiin maanantain ja tiistain välisenä yönä Tikkakoskelta Hämeenlinnaan Ilmavoimien lentokoneiden kuljetukseen tarkoitetulla erikoislavetilla (lue juttu allaolevasta linkistä). +TT+

Aero-Oyn-Douglas-DC-3-OH-LCD-Malmin-lentoasemalla-maaliskuussa-1948Airveteran Oy:n nykyisin omistama Douglas DC-3 (Douglas Commercial 3, sotilasversiona C-47A) hankittiin Aeron (nykyisin Finnair) käyttöön vuonna 1947 Yhdysvaltojen sodan aikaisen kaluston ylijäämävarastoista.

Se rakennettiin 1943 Douglasin Long Beachin tehtailla Kaliforniassa. Myöhemmin sieltä tulivat lukuisat Finnairin koneet aina MD-11-aikaan asti.

Koneen sarjanumero on 19309. Suomessa se sai rekisteritunnuksen OH-LCD ja lempinimen “Lokki”. Kesäkuun 26. päivänä vuonna 1952 Charlie Delta laskeutui lentokapteeni Wolmar Laurilan ohjaamana kaikkien aikojen toisena koneena silloin vielä keskeneräiselle Seutulan lentoasemalle.

Lokki lensi matkustajaliikenteessä vuoteen 1966, jonka jälkeen sitä käytettiin vielä rahtilennoilla ja Maanmittaushallituksen kartoituskoneena.

Ilmavoimien kuljetuskoneena Lokki lensi tunnuksella DO-8. Kone poistettiin aktiivikäytöstä vuonna 1984. Sen viimeinen lento tehtiin 1986.

Airveteran Oy kunnosti Lokkia 90-luvulla, jonka jälkeen se on ollut ulkosäilytyksessä useissa eri paikoissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Toista Airveteranin DC-3-konetta (OH-LCH) lennetään edelleen.