Ensi viikolla Lokki-niminen kone hinataan yötä myöden Kivistön uudelle asuntoalueelle, jossa se on näytteillä Asuntomessujen ajan. Myös DC-3:n lopullinen sijoituspaikka messujen jälkeen on nyt selvinnyt.
Lokki on ollut vuosikausia ulkosäilytyksessä. Aika oli tehnyt tehtävänsä ja alumiinipinnat hapettuneet harmaiksi. Aeron OH-LCD ja viimeksi Ilmavoimien käytössä ollut DO-8 on ollut paikoitettuna Helsinki-Vantaan lentoliikennealueelle kiitotien 04R-22L takana. Kone sijoitettiin tälle matkustajillekin näkyvälle paikalle lentoaseman 60-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä vuonna 2012.
Kun suunnitelma sijoittaa kone Asuntomessuille kertomaan Vantaasta ilmailukaupunkina lyötiin lukkoon, ajatuksena oli kunnostaa Lokki Blue1:n niin sanotussa rättihallissa, mutta siellä vuokralla ollut Ilmailumuseo joutui tyhjentämään tilan hallin purkamisen takia.
Mukana oli kaikkiaan 96 vapaaehtoista, toiset enemmän, toiset vähemmän. Töitä tehtiin kolmessa kuukaudessa yhteensä noin 3000 tuntia. Nyt keskiviikkoiltana talkoolaisille järjestetty grillijuhla kruunasi hankkeen. Suomen Ilmailumuseo oli museoiden talkootilaston ykkönen jo viime vuonna 5300 vapaaehtoistunnilla. Kakkosena oli Rautatiemuseo. Tänä vuonna Ilmailumuseo lienee jälleen kärjessä, sillä Lokki-projektin takia luku noussee nyt lähelle 10 000 tuntia.
Reitti onkin jouduttu suunnittelemaan tarkasti etukäteen. Liikkeelle lähdetään puolen yön maissa muun liikenteen hiljennyttyä. Koneen kannuspyörä nostetaan hinausauton alapuomin päälle ja puomiin tarvittavat muutostyöt ovat menossa. Siirrossa kone kulkee omien pääpyöriensä varassa. Ulkosiivet tuodaan messualueelle eri kuljetuksella ja ne nostetaan paikalleen vasta perillä juhannuksen jälkeen. Asuntomessualueelle Lokin lähelle tulee Ilmailumuseon piste, jossa on myynnissä DC-3-aiheisia tuotteita. Yksi niistä on kuvassa vasemmalla oleva kangaskassi. Roll out -tilaisuudessa selvisi myös Lokin sijoituspaikka Asuntomessujen jälkeen. Kone tulee Ilmailumuseon oman tontin kulmaan niin, että se näkyy uuden Kehäradan Aviapolis-aseman ja rakenteilla olevan hotellin suuntaan. On varsin erikoista, että Suomen maanteillä nähdään viikon sisällä liikkeellä sekä DC-2 että DC-3-koneet. Ilmavoimien entinen DC-2 Hanssin Jukka kuljetettiin maanantain ja tiistain välisenä yönä Tikkakoskelta Hämeenlinnaan Ilmavoimien lentokoneiden kuljetukseen tarkoitetulla erikoislavetilla (lue juttu allaolevasta linkistä). +TT+
Se rakennettiin 1943 Douglasin Long Beachin tehtailla Kaliforniassa. Myöhemmin sieltä tulivat lukuisat Finnairin koneet aina MD-11-aikaan asti. Koneen sarjanumero on 19309. Suomessa se sai rekisteritunnuksen OH-LCD ja lempinimen “Lokki”. Kesäkuun 26. päivänä vuonna 1952 Charlie Delta laskeutui lentokapteeni Wolmar Laurilan ohjaamana kaikkien aikojen toisena koneena silloin vielä keskeneräiselle Seutulan lentoasemalle. Lokki lensi matkustajaliikenteessä vuoteen 1966, jonka jälkeen sitä käytettiin vielä rahtilennoilla ja Maanmittaushallituksen kartoituskoneena. Ilmavoimien kuljetuskoneena Lokki lensi tunnuksella DO-8. Kone poistettiin aktiivikäytöstä vuonna 1984. Sen viimeinen lento tehtiin 1986. Airveteran Oy kunnosti Lokkia 90-luvulla, jonka jälkeen se on ollut ulkosäilytyksessä useissa eri paikoissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Toista Airveteranin DC-3-konetta (OH-LCH) lennetään edelleen.
|
|||