Airbus, Rolls-Royce ja Siemens ovat aloittaneet yhteishankkeen, jonka päämääränä on ottaa merkittäviä askeleista sähköhybridisen matkustajalentokoneen kehittämiseksi. Suunnitelmissa on koelento-ohjelman toteuttaminen liikennekoneella yhteisessä E-Fan X -ohjelmassa. Kolmen yhtiön yhteistyö kokoaa hankkeeseen merkittävän määrän asiantuntijoita ja osaajia sähköjärjestelmien ja työntövoimaratkaisuiden parista. Airbus, Rolls-Royce ja Siemens tuovat mukaan oman osaamisalueensa vahvuudet. Airbus vastaa hankkeen kokonaisintegraatiosta mukaanlukien järjestelmäarkkitehtuuri, joka käsittää propulsiojärjestelmän sekä akuston ja niiden yhdistämisen lennonhallintajärjestelmiin. Rolls-Royce on vastuussa moottorista, kahden megawatin generaattorista. Lisäksi se kehittää yhdessä Airbusin kanssa moottorin puhaltimen asentamista olemassaolevaan moottorin kehtoon. Siemens toimittaa hankkeeseen kahden megawatin sähkömoottorit ja niiden tehonhallinjärjestelmän sekä invertterin ja DC/DC-muuntajan. E-Fan X mullistaa lentämisen ja toivottaa ilmailun kolmannen sukupolven tervetulleeksi. Hankkeen myötä Rolls -Royce on mukana luomassa maailman tehokkainta lentävää generaattori", sanoi Rolls-Royce teknologiajohtaja Paul Stein. Siemens ja Airbus sopivat jo keväällä 2016 kehittävänsä sähköhybridilentokonetta E-Aircraft Systems House -yhteistyössään. Yksi kehitysaskel oli heinäkuussa 2016 lentänyt sähkömoottoroitu Extra 300LE -taitolentokone. "Siemens on kehittänyt innovaatioita kyseisen alan ydintekniikan oalta täydellä vauhdilla. Rakentamalla sähköisellä työntövoimalla kulkevan lentokoneen luomme uusia näkymiä yhtiöllemme sekä asiakkaillemme. E-Fan X -yhteistyöllä otamme seuraavan askeleen ja esittelemme teknologiaa ilmassa", kommentoi Siemensin teknologiajohtaja Roland Busch. Sähkömoottorit ovat skaalautuvia ja niitä on kehitetty myös hybridimoottoroidun liikennekoneen valmistamiseksi. Kaupallisia lentoja odotetaan tehtävän jo 2020-luvulla. E-Fan X -sähköhybriditeknologiaa esittelevän koelentokoneen odotetaan nousevan ilmaan vuonna 2020 kattavien maakokeiden jälkeen. Todennäköinen vaihtoehto koelentokoneelle on British Aerospace BAe 146 -matkustajakone, jonka neljästä moottorista yksi on korvattu kahden megawatin kokoisella sähkömoottorilla. Vastaavia nelimoottorisia Avro RJ85 ja RJ100 -matkustajakoneita on nähty Suomessa mm. Blue 1:n väreissä. Myöhemmässä vaiheessa koelentokoneen toinenkin suihkumoottori on määrä korvata sähkömoottorilla, kun uuden teknologian toimivuus on saatu varmistettua. E-Fan X -koekoneella selvitetään suuritehoisten työntövoimajärjestelmien lämpövaikutuksia, sähköistä tehonhallintajärjestelmää, korkeuden ja muuttuvien tekijöiden vaikutuksia sähköjärjestelmille ja elektromagneettisten järjestelmien yhteensopivuuden osalta. "Olemme saaneet paljon oppia sähköisen lentämisen historian koelentokoneista. Niitä ovat olleen Cri-Cri, e-Genius, E-Star ja viimeisimpänän hankkeen E-Fan 1.2. Yhdessä muiden toimijoiden kanssa ne ovat kehittäneet näkemyksiä kohti kustannustehokasta ja turvallista hybridimoottoroitua kapearunkokonetta", jatkoi Eremenko. Lue myös:
|
|||