SAS saavutti neuvottelutuloksen lentäjäliittojen kanssa - 15 päivää kestänyt lakko päättyy

SAS_A350_flightSAS:n lentäjälakko päättyy, kun työnantaja on saavuttanut sovittelumenettelyssä neuvottelutuloksen SAS:n lentäjiä Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa edustavien lentäjäliittojen kanssa. Kaikkiaan 15 päivää kestänyt kallis lentäjälakko päättyi uuteen 5,5 vuotta pitkään sopuun työehdoista.

SAS ja lentäjäliittojen neuvottelut pääsivät lopputulokseen aamuyöllä 19. heinäkuuta 2022. Lakon päättymisen jälkeen SAS:n tavoite on jatkaa lentoja normaalisti mahdollisimman nopeasti.

"Olen iloinen voidessani ilmoittaa saavuttaneemme sopimuksen kaikkien neljän lentäjäliiton kanssa ja SAS Scandinaviaa koskeva lakko on päättynyt. Vihdoin voimme jatkaa normaaleja operaatioita ja lentää matkustajiamme heidän pitkään odottamiinsa lomakohteisiin. Pahoittelen lakon vaikutuksia matkustajillemme", sanoi SAS:n toimitusjohtaja Anko van der Werff.

Osapuolet saavuttivat lopulta neuvottelutuloksen, joka johti 5,5-vuotisen työehtosopimuksen syntyyn. Sopimus on avainasemassa lentoyhtiön SAS Forward -liiketoimintamallin muutokselle ja takaa vakautta sekä ennustettavuutta mahdollisille sijoittajille.

Sopimus sisältää SAS Forwardiin kuuluvat säästöhankkeet myös lentäjien työehdoissa, joka on tärkeä askel tavoitteena olevia vuosittaisia 700 miljoonan euron kustannussäästöjä.

Lyhyellä aikavälillä sopimus mahdollistaa SAS Scandinavian lentäjistä lisää tuottavuutta ja tuo kausittaista joustavuutta. Lisäksi myös yksikkökustannukset laskevat. Saavutettu sopu laittaa lopun myös SAS:n ja SAS Scandinavian lentäjäliittojen välisille vireillä oleville oikeudenkäynneille.

Chapter 11 -menettelyssä solmittavan uudelleenjärjestelysopimuksen mukaisesti lentäjäliitot saavat viiden ja puolen sopimusvuoden aikana vuosittain noin 10 miljonaa euroa jaettavaksi.

SAS on lopulta myös sitoutunut palkkaamaan 450 lentäjäänsä takaisin yhtiöön lento-operaatioiden kasvaessa vuoteen 2024 mennessä.

Nyt solmittujen työehtosopimusten mahdollistamana SAS voi jatkaa menettelyjä turvatakseen yhtiön rahoituksen. Näiltä osin tuloksia odotetaan lähiviikkoina.

"Näiden sopimusten myötä lentäjät tekevät oman osansa tässä vaikeassa tilanteessa. Voimme jatkaa tärkeää työtä ja edetä SAS Forwardin kanssa rakentaaksemme vahvan ja kilpailukykyisen SAS tuleville sukupolville yhdessä lentäjiemme ja muiden osapuolten kanssa", jatkoi van der Werff.

"Lakko on ollut paha tilanne asiakkaillemme, työntekijöillemme ja koko yhtiölle. Haluan kiittää kaikkia SAS:lla, jotka ovat työskennelleet viimeisten viikkojen aikana auttaakseen asiakkaitamme", sanoi van der Werff.

SAS:n ja sen lentäjäliittojen SPF:n (Svensk Pilotförening), NSF/NF:n (Norsk Flygerforbund), SNF:n (SAS Norge Pilotforening) ja DPF:n (Dansk Pilotforening) välinen sopimus on vielä ehdollinen ja se tarvitsee kaikkien neljän lentäjäliiton hyväksynnän sekä myös yhdysvaltalaistuomioistuimen hyväksynnän, sillä SAS on käynnistänyt Chapter 11 -mukaisen menettelyn Yhdysvalloissa. Tarvittavat hyväksynnät odotetaan saavutettavan seuraavien lähiviikkojen aikana.

Lentäjälakon vaikutukset toivat SAS:lle päivittäin noin 9-12,5 miljoonan euro tappiot menetettyinä liikevaihtoina. Koko lakon ajalta SAS arvio tappiota kertyneen noin 140 miljoonaa euroa. Lopullinen arvio tehdään myöhemmin, mutta lakko perui lennot kaikkiaan noin 380 000 asiakkaalta, kun noin 3700 lentoa jouduttiin perumaan 4. heinäkuuta alkaneen lakon aikana.

Lue myös: