Boeingin F/A-18 Super Hornet -tuotantoohjelma sai yllättävää jatkoa vuoteen 2027, kun US Navy tilasi lisää uusia Block III Super Horneteja. Boeing ilmoitti alkuvuodesta 2023 hävittäjätuotannon päättyvän St. Louisissa vuonna 2025 ellei uusi kansainvälisiä asiakkaita ilmaannu. US Navy tilasi 19. maaliskuuta 2024 Boeingilta 17 uutta F/A-18 Super Hornetia ylläpitosopimuksin. Yhdysvaltain kongressi myönsi merivoimille rahoituksen hankintaan, jolla vältetään hävittäjäkaluston vajaus. Tilauksen arvo on noin 1,3 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Tilaus koskee kymmentä kaksipaikkaista F/A-18F Super Hornetia tuotantoerästä 46 sekä kahta F/A-18F ja viittä yksipaikkaista F/A-18E -hävittäjää tuotantoerästä 47. Uusien Super Hornetien toimitukset alkavat talvella 2026 ja viimeinenkin hävittäjä on määrä toimittaa kevääseen 2027 mennessä. "Super Hornet on edelleen Carrier Strike Groupin päähävittäjätyyppi, joka tarjoaa merkittävää taistelukykyä 2040-luvulle saakka", sanoi US Navyn taktisten hävittäjäohjelmien johtaja kontra-amiraali John Lemmon. Vaikka tuotanto on päättymässä muutaman vuoden päästä jatkaa Boeing F/A-18 Super Hornetien ja EA-18G Growlerien kehitystyötä ja päivitysten tuottamista nykyisten asiakkaiden tarpeisiin. Seuraavan vuosikymmenen aikana kaikki Block II Super Hornetit käyvät läpi elinkaaripäivityksen, jossa ne varustetaan uusilla Block III -kyvykkyyksillä. Lisäksi Boeing jatkaa elektronisen sodankäynnin suorituskykyjen muutoksia Growlereihin. Vuonna 1983 tapahtuneen F/A-18 Hornetin esittelyn jälkeen Boeing on toimittanut yli 2000 Hornetia, Super Hornetia ja Growleria asiakkaille ympäri maailmaa. Yksi näistä asiakkaista on Suomen Ilmavoimat, jonka nykyinen hävittäjätyyppi on F/A-18C/D Hornet. Suomi korvaa nykyiset hävittäjät Lockheed Martin F-35A -hävittäjillä, jotka tunnetaan Suomessa myös nimellä Joint Fighter. MH Lue myös:
|
|||