Yhdysvaltain ilmavoimat USAF on tilannut Boeingilta kaksi E-7A Wedgetail AEW&C-tutkavalvontakoneen prototyyppiä. USAF korvaa ikääntyviä E-3 Sentry AWACS-koneitaan (Airborne Warning and Control Systems) ja on hankkimassa kaikkiaan 26 uutta tutkavalvonta- ja johtokeskuskonetta. USAF valitsi E-7A -tutkavalvontakoneet korvaamaan nykyiset, jo ikääntyneet, Boeing 707 -matkustajakoneesta kehitetyt E-3 Sentry AWACS -koneet ja nyt kaksi ensimmäistä prototyyppikonetta on tilattu Boeingilta. Nopean protyyppivaiheen on määrä varmistaa yhdysvaltalaisten tehtäväjärjestelmien toimivuus, vaatimusten täyttäminen ja yhteensopimuus liittouman ja sen kumppaneiden E-7 -koneiden kanssa. Hankintasopimus on kriittinen askel, jolla USAF varmistaa taistelunjohdon ja ilmavalvonnan suorituskyvyn useille tuleville vuosikymmenille. Ensimmäisen sopimuksen arvo on enintään 1,2 miljardia Yhdysvaltain dollaria. "Suoritimme perusteellisen toteutettavuustutkimuksen tarjolla olevista vaihtoehdoista varmistaaksemme, että valittu E-3:n korvaaja vastaisi Yhdysvaltojen erityistarpeisiin. Luotamme edelleen E-3 AWACS-koneisiin, kunnes saamme E-7A -koneet käyttöön", sanoi Ilmavoimien hankinnan, teknologian ja logistiikan apulaisministeri Andrew Hunter. Yhdysvaltain ilmavoimien tavoitteena on saada uusien tutkavalvontakoneiden tuotanto käyntiin tilikauden 2025 aikana ja ensimmäiset uudet koneet otettaisiin käyttöön tilikauden 2027 aikana. E-7A -koneet mahdollistavat aiempaa laajemman ja paremman reaaliaikaisen ilmatilannekuvan taistelukentältä, jonka lisäksi sen avulla voidaan ohjata ja opastaa yksittäisiä lentokoneita erilaisissa toimintaympäristöissä ja olosuhteissa. Vuoteen 2032 mennessä Yhdysvaltain ilmavoimat tulee hankkimaan 24 E-7A -tutkavalvontakonetta ja kokonaismäärä tulisi olemaan 26. Yhdysvaltain ilmavoimilla on nykyisin käytössään 31 E-3 Sentry AWACS -konetta. Niiden modernisointihanke täyttää kansalliset vaatimukset vielä lähivuosien ajan. Uudet E-7A AEW&C -koneet tulevat tarjoamaan kehittynyttä kykyä ilmamaalien havainnoinnissa ja seurannassa sekä tilannekuvan rakentamisessa ja taistelunjohtamisessa. Koneen avoin järjestelmäarkkitehtuuri ja ketterä sovelluskehitys mahdollistavat valmistajan mukaan suorityskykyjen kehittämisen ja koneen pysymisen tulevaisuuden uhkakuvien yläpuolella. Boeingin nykyisin valmistamat E-7 Wedgetail -tutkavalvontakoneet perustuvat Boeing 737-700 - matkustajakoneseen. Rungon yläpuolelle on asennettu elektronisesti 360 astetta ympärilleen skannaava monitoiminen MESA-tutka (Multi-role Electronically Scanned Array), joka tarjoaa merkittävän tehon ja kantaman kohteiden havaitsemiseksi. Vuonna 2009 esiteltyjä E-7 Wedgetail -tutkavalvontakoneita on käytössä Australialla, Turkilla ja Etelä-Korealla. Yhdysvallat on ollut läheisesti mukana ainakin Australian ilmavoimien (RAAF) E-7 -tutkakoneiden käytössä. Seuraavaksi E-7 -tutkakoneita odotetaan toimitettavaksi Ison-Britannian kuninkaallisille ilmavoimille. "E-7 on todistetusti toimiva ratkaisu. Se on ainoa kehittynyt lentokone, joka täyttää Yhdysvaltain ilmavoimien AEW&C-koneille asetetut vaatimukset ja mahdollistaa laajan yhteistoiminnan liittolaismaiden kanssa", sanoi Boeingin E-7 -ohjelman apulaisjohtaja Stu Voboril. MH Lue myös:
|
|||