Finnair kasvatti elokuussa kapasiteettiaan merkittävästi verrattuna vuotta aiempaan. Euroopassa avattiin useita uusia reittejä ja koneiden paikkaluku kasvoi samalla. Kapasiteetti kasvoi kokonaisuudessaan 15,3 prosenttia. Matkustajakäyttöaste laski samalla vain 1,7 prosenttia. Finnair kuljetti elokuussa 1 205 300 matkustajaa eli 11,5 % enemmän kuin vuoden 2017 vastaavalla jaksolla. Matkustajamäärä kasvoi Aasian -liikenteessä 13,4 %, Euroopan -liikenteessä 12,2 %, Pohjois-Amerikan -liikenteessä 11,8 % ja kotimaan liikenteessä 5,0 %. Yhtiön kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi elokuussa 15,3 % edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna (RPK) kasvoi 13,0 %. Nopea kapasiteetin kasvu heijastui matkustajakäyttöasteeseen, joka laski 1,7 prosenttiyksikköä vertailukaudesta ja oli 84,1 %. Tarjotusta kapasiteetista 48 % oli Aasian -liikenteessä, 41 % Euroopan reiteillä ja loput Pohjois-Amerikan sekä kotimaan liikenteessä. Kaukoliikenteessä kapasiteettia kasvattivat vertailujakson jälkeen käyttöön otetut Airbus A350-900 -lentokoneet. Tarjonta kasvoi Aasian -liikenteessä 11,3 % ja lisäkapasiteetti kohdistui pääasiassa uusille vuoroille Tokioon ja Bangkokiin sekä uuteen kohteeseen Nanjingiin. Pohjois-Amerikan -liikenteessä kapasiteetti nousi 14,5 %, kun Chicagon reitille lisättiin vuoroja. Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 20,7 %, ja sitä kasvattivat kapearunkolaivaston koon kasvattaminen vertailujaksosta ja lisäistuimet osassa nykyisistä kapearunkokoneista. Lisäkapasiteetti kohdistui useisiin Pohjois- ja Keski-Euroopan kohteisiin, etenkin Tallinnaan ja Vilnaan. Euroopan-liikennettä kasvattivat myös viimeisen vuoden aikana avatut uudet reitit Stuttgartiin, Lissaboniin ja Minskiin. Kotimaan liikenteen tarjonta kasvoi 11,4 % vertailujaksosta. Vertailukaudella kotimaan liikenteen tarjontaa laski Oulun lentokentän kiitotieremontista johtuvat liikennerajoitukset, mutta tarjonnan kasvuun vaikuttivat myös vertailuajankohtaan nähden pidemmät lentoreitit. Myydyt henkilökilometrit kasvoivat 13,0 % Aasian-liikenteessä, 13,8 % Euroopan-liikenteessä, 11,3 % Pohjois-Amerikan -liikenteessä ja 7,5 % kotimaan liikenteessä. Aasian-liikenteen matkustajakäyttöaste oli 91,8 %, Euroopan-liikenteen 76,1 %, Pohjois-Amerikan -liikenteen 87,8 % ja kotimaan liikenteen 60,3 %. Koko liikenteen matkustajakäyttöaste laski 1,7 prosenttiyksikköä 84,1 %:iin. Finnairin reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat elokuussa 13,2 % vertailujaksosta. Vastaavat myydyt tonnikilometrit kasvoivat 6,1 % erityisesti Japanin ja Hong Kongin hyvän rahtimarkkina kehityksen ansiosta ja kapasiteetin kasvusta Thaimaan reitille. Finnairin kokonaisrahtikapasiteettiin sisältyi lisäksi viikoittain kolme DHL:n operoimaa rahtilentoa Helsingin ja Brysselin välillä. Rahtilentovolyymit laskivat vertailujaksosta, jolloin Finnair vuokrasi rahtitilaa Japan Airlinesilta. Helsingin lentokentän kiitotieremontti sekä tekniset ongelmat aiheuttivat viivästyksiä ja peruutuksia etenkin kotimaan ja Euroopan liikenteessä, mikä näkyi täsmällisyydessä. Elokuussa 82,5 % (87,5) Finnairin lennoista saapui aikataulussa.
Finnairin lentoliikenteen suoritteet elokuu 2018
* Laskentaperusteena on käytetty keskimääräistä operatiivista kuljetuskapasiteettia
** Mukana myös Finnairin ostoliikenne
– Muutos- %: muutos edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden (p = prosenttiyksikköä)
– Tarjotut henkilökilometrit: Tarjottujen paikkojen lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Myydyt henkilökilometrit: Matkustajien lukumäärä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Matkustajakäyttöaste: Myytyjen henkilökilometrien osuus tarjotuista henkilökilometreistä
– Tarjotut tonnikilometrit: Matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjottujen tonnien määrä kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Myydyt tonnikilometrit: Kuljetettujen matkustajien, rahdin ja postin muodostama kuorma tonneissa kerrottuna lennettyjen kilometrien määrällä
– Kokonaiskäyttöaste: Myytyjen tonnikilometrien osuus matkustajien, rahdin ja postin kuljetukseen tarjotuista tonnikilometreistä
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||