Norwegian juhlistaa viisivuotiasta lennonaikaista ilmaista Wi-Fi-yhteyttä Euroopan lennoillaan. Tuore tutkimus lennonaikaisesta nettikäytöstä kertoo, että kolmannes matkustajista kirjautuu langattomaan verkkoon viiden minuutin sisällä. Yhtiön lennoilta on lähettetty jo 170 miljoonaa sähköpostia, kuuneltu 1,2 miljoonaa musiikkikappaletta ja katsottu 25 000 tuntia Netflixiä.
Selvityksen mukaan amerikkalaiset ja britit päivittävät lennon aikana ahkerimmin lomastatustaan sosiaalisessa mediassa. Myös suomalaiset lentomatkustajat ovat innokkaita sosiaalisen median käyttäjiä. He pitävät pääasiassa yhteyttä ystäviin ja perheeseen. Viisi vuotta sitten Norwegian lanseerasi ensimmäisenä lentoyhtiönä Euroopassa lennonaikaisen ilmaisen Wi-Fi-yhteyden. Vuosipäivän kunniaksi yhtiö julkistaa maailman ensimmäisen selvityksen matkustajien lennonaikaisesta Internetin käytöstä. Tuhannen matkustajan edustavalla kyselytutkimuksella ja 550 000 lennon tietoja analysoimalla on saatu tietoa siitä, missä matkustajat surffaavat, mitä he jakavat ja taggaavat Euroopan ilmatilassa. "Juhlistaaksemme viisivuotiasta ilmaista Wi-Fi-yhteyttämme teimme tutkimuksen matkustajien nettikäytöstä lennoilla. Tuloksena saimme mielenkiintoista tietoa siitä, miten matkustajat surffaavat 35 000 jalan korkeudessa. Tutkimus osoittaa, miten tärkeä lennonaikainen ilmainen Wi-Fi on 18 000 matkustajallemme, jotka käyttävät sitä päivittäin", sanoo Norwegianin kaupallinen johtaja Thomas Ramdahl. Yli 18 000 matkustajaa käyttää Norwegianin lennonaikaista langatonta verkkoyhteyttä päivittäin. Aktiivisimpia käyttäjiä ovat matkustajat Malagan, Barcelonan, Alicanten, Madridin ja Tromsön lennoilla. Palvelun lanseerauksesta lähtien, vuodesta 2011, lennoilla on käytetty 500 terabittiä dataa – mikä vastaa 1,2 miljoonan kappaleen suoratoistoa, 170 miljoonan sähköpostin vastaanottoa tai 25 000 tuntia Netflixin katselua. Facebook on selvästi suosituin sosiaalisen median kanava matkustajien keskuudessa. Kaikista sosiaalisen median käyttäjistä 70 prosenttia kirjautuu Facebookiin, 25 prosenttia Instagramiin ja kuusi prosenttia Twitteriin. Suomalaisista sosiaalista mediaa käyttävistä matkustajista Facebookiin kirjautuu 74 prosenttia, Instagramiin 24 prosenttia ja Twitteriin seitsemän prosenttia. Suomalaisista vastaajista reilu kymmenesosa kertoo käyttävänsä kaikkia edellä mainittuja sosiaalisen median kanavia lennon aikana, kun kaikista vastaajista vain viisi prosenttia ilmoittaa käyttävänsä sekä Facebookia, Instagramia että Twitteriä lennon aikana.
Amerikkalaiset ja britit käyttävät lennolla sosiaalista mediaa kertoakseen lomastaan; 40 prosenttia amerikkalaista ja 20 prosenttia briteistä lisäävät kuvan tai tekevät muun lomapäivityksen sosiaaliseen mediaan lentomatkan aikana. Suomalaisista loma- tai kuvapäivityksen tekee 17 prosenttia. Suomalaisille tärkeintä on olla yhteydessä ystäviin ja perheeseen. Yli puolet suomalaisista ilmoittaa sen tärkeimmäksi syyksi käyttää sosiaalista mediaa lennon aikana. Suosituimmat suomalaissivustot Nopeimmat kirjautuvat verkkoon alle viidessä minuutissa Lennonaikainen selfie on suosittu
|
|||