Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA ja lentokonevalmistajat Airbus, Boeing ja Embraer esittelivät suorittamiensa kokeiden tuloksia virtuaalisesti medialle. Päämääränä on palauttaa lentomatkustajien luottamus matkustamisen terveysturvallisuudesta. Edellämainittujen toimijoiden lisäksi työtä matkustajien terveysturvallisuuden varmistamiseksi tekee myös useita muita viranomaistahoja sekä tutkimuslaitoksia.
Kesäkuun jälkeen matkustaneille suunnatun kyselytutkimuksen mukaan 86 prosenttia matkustajista tunsi olonsa turvalliseksi. Sen sijaan ilmanlaadun osalta tulokset olivat ristiriitaisia. 60 prosenttia vastaajista piti lentokoneen ilmaa sairaalatasoisen puhtaana. Toiseen asiaan liittyvän kysymyksen osalta vastaajista 60 prosenttia taas piti matkustamon ilmaa vaarallisena. Suurimmaksi huoleksi nousi koronavirustartunnan saaminen vieressä istuvalta matkustajalta.
Valtaosa raportoiduista tartunnoista tapahtui ennen maskipakkoa ja muita terveysturvallisuutta parantavia toimia. Tilastoitu lentokoneissa saatu koronavirustartuntamäärä tarkoittaisi vain yhtä tapausta 27.3 miljoonaa matkustajaa kohti. Vaikka tapauksista 90 prosenttia olisi jäänyt tilastoimatta tarkoittaisi se yhtä tapausta 2,73 miljoonaa matkustajaa kohti. IATA vertaakin koronavirustartunnan saamisen olevan yhtä todennäköinen kuin salaman isku ihmiseen. Vaikka lentoyhtiöiden täyttöasteet ovat toistaiseksi normaalia matalampia voidaan miettiä onko kysymys "Voiko lentokoneessa saada tartunnan?" kenties väärä kysymys ja tulisiko ennemminkin kysyä "Miksi tartunnan saaminen lentokoneessa on niin harvinaista?".
Matkustajapolkua on turvattu usein eri toimin Lentoasemien osalta haasteet ovat suurempia kuin lentokoneiden matkustamoissa. Lentoasemalla matkustajat liikkuvat enemmän ja heillä saattaa olla kasvotusten tapahtuvia kontakteja.
Lennonaikaisia kohtaamisia on vähennetty tarjoilun supistamisella ja ylimääräistä kulkua lentokoneen käytävällä tulee välttää. Kaikki matkan vaiheet on pyritty turvaamaan myös koneeseen nousun ja koneesta poistumisen osalta. Vaikka lentokoneessa istutaan vieri vieressä ei tartuntariski ole kasvanut. Sosiaalisen etäisyyden säilymisestä huolehtii nyt lentokoneen rakenteelliset ratkaisut ja niistä erityisesti koneen ilmastointijärjestelmä. Ilmavirta kulkee matkustamossa jokaisen rivin kohdalla ylhäältä alas eikä ilma liiku suuremmissa määrin sivuttain. Eteen ja taaksepäin liikkeen estävät tehokkaasti istuinten selkänojat.
Ne puhdistavat yli 99,9 prosenttia kaikista partikkeleista. Lentokonevalmistajien mukaan kaikki mitattavissa olevat partikkelit poistuvat kapearunkokoneesta 90 sekunnissa. Vaihtoväli riippuu toimintaympäristöstä ja keskiarvo on Embraerin mukaan noin 3000 lentotuntia eli reilu yksi vuosi kaupallisessa lentoliikenteessä. HEPA-suodattimen toiminta tehostuu käytön myötä ja vaihto on edessä vasta silloin, kun mikään ei enää kulje suodattimen läpi. HEPA suodattimia käytetään kaikissa Airbusin, Boeingin ja Embraerin suihkumoottoroiduissa nykyaikaisissa matkustajakoneissa. Sen sijaan paljon käytetyissä ATR-potkurikoneissa ei ole HEPA-suodattimia.ATR ohjeistaa sulkemaan ilman kierrätyksen, jos koneessa havaitaan covid-19 oireileva matkustaja. Tällöin matkustamoon otetaan vain ulkoilmaa eikä matkustamon lämpötilaa voida enää säätää.
Asiantuntijoiden mukaan baareja ja ravintoloita ei voi verrata lentokoneisiin, joissa ilmanvaihto, hepa-suodattimet ja koko matkustamon rakenne on suunniteltu toimimaan yhdessä. Todellinen sosiaalinen etäisyys säilyy lentokoneissa vastaavana juuri tehokkaan ilmanvaihdon ansiosta.
Boeingin mallinnusten mukaan etäisyys lentokoneen matkustamossa kahden vierekkäin istuvan välillä vastaa kahden metrin etäisyyttä normaalissa ympäristössä. "Määritimme mallinnuksella yskäpartikkeleiden määrän lentokoneessa matkustajien kanssa ja vertasimme tilannetta eri ympäristöihin kuten toimistoihin. Ilmassa olevien aerosolien määrän perusteella vierekkäin lentokoneessa istuvat matkustajat ovat vastaavalla etäisyydellä toisistaan kuin ihmiset kahden metrin päässä toisistaan toimistoympäristössä", sanoi Boeingin edustaja Dan Freeman.
Kaikilla valmistajilla lähestymistavat olivat vastaavat mutta lentokoneiden arkkitehtuurit ja laskentaohjelmat olivat erilaisia. Lopputulokset kuitenkin tukivat toisiaan. Airbusin mallinnuksen mukaan turvaohjeita noudattavan ja maskia käyttävän matkustajan aivastaessa ei olisi syytä huoleen.
Embraerin mallinnusten mukaan maskin käyttö vähentää yskäpartikkeleiden leviämistä kuudesosaan verrattuna matkustajaan joka ei käytä maskia.
Tulokset perustuvat satoihin simulaatioihin, joissa on käytetty erilaisia lähtöarvoja. Osassa yskimistä on simuloitu maskin kanssa ja osassa ilman maskia. Myös yskivän matkustajan paikkaa koneessa oli vaihdeltu. Näin on pyritty selvittämään pahin mahdollinen tilanne lentokoneessa. Myöskään istuinpaikkojen yllä sijaitsevin ilmasäätimien asennolla ei havaittu olevan oleellista merkitystä.
“Laskentamallien tarkkuutta kuvannee myös se, että neljän minuutin aerosolimallinnuksen laskentaan koko lentokoneen osalta kuluu aikaa kymmenen tuntia vaikka tietokoneemme ovat erittäin tehokkaita”, avasi Airbusin edustaja Bruno Fargeon. Koronaviruspandemian aikana lentoyhtiöt ovat pitäneet koneiden ilmastointijärjestelmiä päällä koneeseen nousun ja sieltä poistumisen aikana. Lyhyet katkot ilmastoinnissa moottoreiden käynnistyksen aikana tai talvikauden mahdollisen jäänpoiston aikana eivät valmistajien mukaan lisää tartuntariskiä.
IATA:n käyttämän mallin mukaan ilma vaihtuu normaalissa asunnossa kokonaan kerran tunnissa ja toimistorakennuksissa 2-5 kertaa tunnissa. Sairaalassa ilma vaihtuu viidesti tunnissa, Yhdysvaltain lentoasemilla 6-10 ketaa tunnissa ja lentokoneessa ilma vaihtuu kokonaan yli 20 kertaan tunnin aikana. Suhteellinen riski saada koronavirustartunta lentoliikenteessä on todella pieni verrattuna siihen miten ihmiset elävät normaalisti päivittäin. Koronavirustartunnan riski lentokoneessa vaikuttaa olevan erittäin alhainen juuri lentokoneen suunnitteluratkaisuiden takia ja tilannetta parantaa vielä suunenäsuojien käyttö. Lisäksi koko matkustajapolun ratkaisut tukevat terveysturvallisuutta.
Päivitys 9.10: tarkennettu tietoa missä kaikissa konetyypeissa HEPA-suodattimet ovat käytössä. Lue myös aiempi uutisemme aiheesta toukokuulta 2020: Airbus: Lentokoneen matkustamon ilma vaihtuu kokonaisuudessaan 2-3 minuutissa
|
|||