Paluu ysin ohjaamoon vuosikymmenten jälkeen – lentäjä Mika Varpion Tarinoita horisontin takaa

Mika_DC10_4Mika Varpion uutuuskirja Tarinoita horisontin takaa - kokemuksia maapallon eri puolilta lentäjän silmin avaa suurelle yleisölle näkymiä lentävän henkilökunnan kulissien takaiseen maailmaan. Varpion omakustannekirja sisältää 32 tarinaa, jotka välittävät kokemuksia eri matkoilta avaten lukijalle erilaisia kulttuureita, unohtamatta kulinarismia ja huumoria. Tarinoita horisontin takaa nosti tunteet pintaan myös kirjailijalle, kun Lentoposti.fi:n haastattelu tehtiin osin McDonnell Douglas DC-9 -koneen ohjaamossa, jossa Varpio ei ollut vieraillut noin 20 vuoteen.

Tarinoita horisontin takaa rakentuu päiväkirjamerkintöjen sekä muistojen ympärille avaten erilaisia tapahtumia ja kokemuksia. Kirjan luvut ovat itsenäisiä, tositapahtumiin perustuvia tarinoita, joiden teksti on helppolukuista ja suorastaan mukaansatempaavia.

Mika_kirja_2“Minulla oli aika paljon tarinoita mielessä sekä useita päiväkirjamerkintöjä lentoajoilta, joita läpikäydessä mietin voisiko näitä kasata jotenkin ja siitä kirjahanke sai alkunsa. Kirja on pitkälti omalähtöinen hanke, mutta lähipiirin kannustus laittoi työn käyntiin”, avasi Varpio Lentoposti.lle.

Kirja tarjoaa myös vastauksia kysymyksiin ilmailun parista: Mitä tapahtuu kun matkustajat poistuvat koneesta? Miten lentomiehistö viettää aikaa kohteessa? Miltä ukkonen tuntuu ohjaamossa? Millaisia haasteita lumi ja jää aiheuttavat lentotoiminnalle?

Varpion kirja lienee ensimmäinen tai ainakin ensimmäisiä suomalaisia teoksia, jotka kertovat tarinoita ilmailumaailmasta modernina aikana. Noin vuoden mittaisen työn jäkeen omakustannekirja julkaistiin keväällä 2024.

“Kirjoittaminen on ollut haastavaa, mutta kivaa. Kirjassa on mukana myös kuvaliite, joka avaa muistoja vuosikymmenten takaa. Tapahtumien aikaan kuvaaminen tapahtui vielä filmikameralla ei se ollut samanlaista tallentamista kuin nykyisin digikameraaikaan”, sanoi Varpio.

“Kirja on kiinnostanut ja myynti on lähtenyt hyvin käyntiin”, kertoi Varpio.

Mika_DC9_1Liikennelentäjänä työskennellyt Varpio aloitti uransa kaukoliikenteessä vuonna 1989 eli noin 35 vuotta sitten. Alkuvaiheessa Varpio lensi McDonnell Douglas DC-10 -koneilla kuutisen vuotta edeten sen jälkeen DC-9 ja MD-80 -koneisiin, joissa molemmissa hän toimi myös kapteenin tehtävissä. Varpio jäi pois MD-80 kapteenin tehtävistä vuonna 2006, jonka jälkeen hän aloitti uuden uran maisema-arkkitehtuurin parissa. Lentotöiden jälkeen Varpion oma matkustaminen on keskittynyt Eurooppaan ja lähialueille.

Finnair_Historia_DC9“Tarinoita horisontin takaa kertoo monipuolisesti alasta. Siinä kerrotaan lentämisen lisäksi myös kohteista ja kulttuurien kohtaamisesta. Mukana on kuvauksia erilaisista sääilmiöistä niiden tuomista haasteista ja ongelmatilanteiden ratkaisuista”, kertoi Varpio.

Kirjassa on kuvattu tavallaan koko lentäjän urapolku. Ensimmäinen tarina kertoo lentokouluajoista Porista, jossa operoitiin mopocessnalla. Sen jälkeen edetään tarinoissa ympäri maailmaa ja läpi lentäjän uran aina kippariaikoihin saakka.

“Kirjan 32 tarinaa kertovat erillisistä matkoista kaukomaille ja Eurooppaan. Mukana on muutaman sivun tarinoita, mutta myös pidempiä kertomuksia. Teemaltaan tarinat ovat myös vaihtelevia Tokion kaduilta kotimaan ukkosiin”, jatkoi Varpio.

“Monia kivoja reissuja ja eksoottisia kohteita jäi mieleen erityisesti DC-10 -ajoilta. Lensimme 1990-luvun alussa pyhiinvaeltajia Indonesiasta Mekkaan. Tapahtumat, matkustajat ja pitkät reissut olivat muistorikasta aikaa”, kertoi Varpio.

Finnair_Historia_MD11_1“Lentäjän uralta jäi mieleen paljon hyviä juttuja ja siksi kirja lopulta toteutuikin. Lentämistä kaipaan erityisesti. Kesäpäivänä, kun katsoo ylös ja näkee jättövanat taivaalla niin tulee mieleen, että olisihan tuo vielä aika hienoa kokea uudelleen”, sanoi Varpio.

Kirjahankkeen edetessä Varpio sai positiivista palautetta myös entisiltä työtovereiltaan ja muutama lentäjä osallistui myös tarinoiden oikolukuun. Se oli tärkeä osa kirjan sisällön teknistä tarkistamista, sillä Varpion oma lentoura loppui lähes 20 vuotta sitten.

“Lentäjäkollegat ovat kiitelleet kirjaa ja kertoneet tarinoiden palauttaneen muistoja myös heidän mieliinsä”, totesi Varpio.

Mika_DC10_3Tarinoita kirjottaessa Varpio matkasi projektin aikana modernin teknologian turvin palauttamaan muistoja mieleensä eri kohteisiin.

“Osa paikoista ei ollut muuttunut lainkaan Googlen Street Viewin näkymissä ja osassa paikan tilalla saattoi olla moottoritie. Se oli todella mielenkiintoinen kiertomatka palautella asioita mieleen ja nähdä uudelleen näitä paikkoja 30 vuoden takaa”, sanoi Varpio.

Päällimmäisenä Varpion mieleen on lentokoneista jäänyt ilman muuta DC-9 vaikka DC-10 -koneen kaukolennot olivatkin mukavia. Toki kirjoitustyö nosti Varpion mieleen myös työkaverit ja työyhteisön, josta hän piti paljon.

“Ysi oli lennettävänä koneena oikea unelma. Luulen, että lentäjäkollegatkin pitivät sitä sympaattisimpana lennettävänä. Raakaa rautaa ja käsin lentämistä. Ei lainkaan sellainen kuin nykyiset Airbusit, joissa asiat tapahtuvat nappia painamalla.”

Finnair_Historia_A32S_MD80“Se oli kivaa joskus kun oli hieman tinttisiä olosuhteita. Lensimme monesti käsin, kun se oli niin nautinnollista. Se oli todellista lentämistä, jota joutui hieman työstämään. Lopuksi vielä nätti laskeutuminen. Siitä tuli sellainen hyvä tunne. Kyllä se ysi oli kiva kone”, muisteli Varpio.

Lentoposti.fi vei Varpion yllätyksenä tutustumaan ja palauttamaan muistoja mieleen Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa olevaan DC-10 -koneen ohjaamoharjoittelulaitteeseen sekä DC-9 -simulaattorin ohjaamoon. Näistä DC-10 -koneen harjoittelulaite tuli Finnairin käyttöön 50 vuotta sitten eli joulukuussa 1974.

Mika_DC9_2Muistot ja ohjaamovalmistelutoimenpiteet tulvahtivat silminnähden ilahtuneen Varpion mieleen molemmissa vierailukohteissa. Ysin ohjaamossa tunnelma oli jopa käsin kosketeltavissa. Lentäjä kohtasi lempikoneensa ja istahti kapteenin paikalle yli 20 vuoden jälkeen. Pian tarina jatkuikin sanoilla Take Off, jota seurasi tehovipujen asettaminen lentoonlähtötehoille. Lähtökiidon vaihtuessa alkunousuun kuului Gear Up ja matka jatkui kaartaen taas horisontin taakse muistojen äärille.

“Kirjan kautta pääsee unelmoimaan ja matkaamaan mielessään alueille, joissa ei ole itse päässyt käymään. Tarinat voivat antaa mielihaluja lähteä matkalle tai kertoa lukijalle jotain uutta lentämisestä. Erityyppisten tarinoiden ansioista kirjaan voi tarttua monesta eri kulmasta. Arvelen kirjan olevan oikea elämysmatka lukijoille”, päätti Varpio. MH

Mika_kirja_1

VARPIO, MIKA: Tarinoita horisontin takaa
334 sivua
Nidottu, pehmeäkantinen
ISBN 978-952-94-8854-4
Julkaistu 4/2024