Airbusin koneperheen uusin tulokas eli A220-perheen versiot saavat merkittävän päivityksen maksimi lentoonlähtöpainoon ja sen myötä koneilla voidaan lentää aiempaa pidempiä reittejä. Pidempi kantama tulee tarjolle vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla. Airbus A220 -koneen maksimi lentoonlähtöpainoksi (MTOW) kasvaa 2268 kg:lla, jonka myötä Suuremman A220-300 -koneen kantama kasvaa 3350 merimailiin ja A220-100 -koneen kantama 3400 merimailiin. Lisäkantama on aiemmin ilmoitettuun noin 450 merimailia. Lentokonevalmistajat kehittävät tuotteitaan jatkuvasti ja nyt esitelty suorituskykyparannus on normaalia tuotekehitystä. Kyseinen parannus on toteutettu olemassa olevalla rakenteella ja järjestelmillä sekä jo olemassaolevalla polttoainetankkien tilavuudella. Toulousessa Airbusin Innovation Days -tapahtuman yhteydessä julkistettu suorituskykyparannus mahdollistaa lentoyhtiöille uusia reittejä yhdistäen Länsi-Euroopan Lähi-itään tai Kaakkois-Aasian Australiaan. Myös Finnair on tutustunut A220-koneisiin osana suunnitteilla olevaa kapearunkolaivastouudistustaan. Yhtiö piti muutenkin vahvasti esillä A220-konettaan kun kansainvälisten ilmailumedioiden edustajat kyselivät ajankohtaista aiheista. Airbusissa ei pidetä ongelmana sitä, että konetyypin suorituskyky menee päällekkäin etenkin vanhan A319-koneen kanssa. Pienimmän A32S-perheen kysyntä on ollut hyvin vähäistä ja uudesta A220-koneesta odotetaan selkeämpää menestyjää. Airbus A220 on uudelleenbrändätty Bombardierin valmistama C series -kone. Airbus omistaa nykyisin enemmistön konetta valmistavasta CSALP-yhtiöstä. Uudelleennimeäminen julkistettiin heinäkuussa 2018. Airbusilla on A220-koneista yli 530 tilausta ja koneen uskotaan valtaavan merkittävän osan 100-150 -paikkaisten koneiden markkinoista, jotka arvioidaan jopa 7000 lentokoneen suuruisiksi seuraavan 20 vuoden aikana. Lue myös:
|
|||