Airbus A220 -koneisiin suuremmat maksimipainot - mahdollistaa aiempaa pidemmät reitit

A220_tail_1Airbusin koneperheen uusin tulokas eli A220-perheen versiot saavat merkittävän päivityksen maksimi lentoonlähtöpainoon ja sen myötä koneilla voidaan lentää aiempaa pidempiä reittejä. Pidempi kantama tulee tarjolle vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla.

Airbus A220 -koneen maksimi lentoonlähtöpainoksi (MTOW) kasvaa 2268 kg:lla, jonka myötä Suuremman A220-300 -koneen kantama kasvaa 3350 merimailiin ja  A220-100 -koneen kantama 3400 merimailiin. Lisäkantama on aiemmin ilmoitettuun noin 450 merimailia.

IMG-20190521-WA0002Lentokonevalmistajat kehittävät tuotteitaan jatkuvasti ja nyt esitelty suorituskykyparannus on normaalia tuotekehitystä. Kyseinen parannus on toteutettu olemassa olevalla rakenteella ja järjestelmillä sekä jo olemassaolevalla polttoainetankkien tilavuudella.

Toulousessa Airbusin Innovation Days -tapahtuman yhteydessä julkistettu suorituskykyparannus mahdollistaa lentoyhtiöille uusia reittejä yhdistäen Länsi-Euroopan Lähi-itään tai Kaakkois-Aasian Australiaan. Myös Finnair on tutustunut A220-koneisiin osana suunnitteilla olevaa kapearunkolaivastouudistustaan.

Yhtiö piti muutenkin vahvasti esillä A220-konettaan kun kansainvälisten ilmailumedioiden edustajat kyselivät ajankohtaista aiheista. Airbusissa ei pidetä ongelmana sitä, että konetyypin suorituskyky menee päällekkäin etenkin vanhan A319-koneen kanssa. Pienimmän A32S-perheen kysyntä on ollut hyvin vähäistä ja uudesta A220-koneesta odotetaan selkeämpää menestyjää.

Airbus A220 on uudelleenbrändätty Bombardierin valmistama C series -kone. Airbus omistaa nykyisin enemmistön konetta valmistavasta CSALP-yhtiöstä. Uudelleennimeäminen julkistettiin heinäkuussa 2018.

A220_flyby_1Airbusilla on A220-koneista yli 530 tilausta ja koneen uskotaan valtaavan merkittävän osan 100-150 -paikkaisten koneiden markkinoista, jotka arvioidaan jopa 7000 lentokoneen suuruisiksi seuraavan 20 vuoden aikana.

Lue myös: