Airbus ja Iso-Britannia vetävät Eurofighter Typhoonin pois Kanadan hävittäjähankkeesta

Typhoon_kaarrossaAirbus Defence and Space ja Ison-Britannian puolustusministeriö ilmoittivat vetäytyvänsä Kanadan ilmavoimien (RCAF) hävittäjähankkeesta, jossa korvataan maan nykyiset 88 CF-18 Hornet -hävittäjät. Kisassa on mukana enää kolme hävittäjävalmistajaa.

Kanadan hävittäjähankkeesta vetäytyvän Eurofigter Typhoonin edustajat Airbus Defence and Space sekä Ison-Britannian puolustusministeriö ilmoittivat vetäytyvänsä Kanadan FFCP (Future Fighter Capability Project) -hankkeesta 30. elokuuta 2019. Päätös on tehty heinäkuussa 2019 vastaanotetun tarjouspyynnön jälkeen.

Vetäytymisen taustalla kerrotaan olevan kaksi syytä. Niistä ensimmäinen liittyy Pohjois-Amerikan ilmapuolustuskeskuksen eli NORADin (North American Aerospace Defense Command) turvallisuusvaatimuksiin, jotka olisivat nostaneet kustannuksia huimasti sellaisella valmistajalla, joka toimii Yhdysvaltain ja Kanadan ulkopuolella.

Toisena syynä Airbus Defence and Space mainitsee teknologiset hankkeet, jotka eivät eivät sitoutumisellaan vastaa tarpeita, joita Typhoon Canada oli valmis tekemään.

cf18_demo_RCAFKanadan FFCP-hankkeessa on määrä korvata nykyisten 1980-luvulta lähtien hankittujen 88 Boeing CF-18 Hornetin suorituskyky. Kyseiset koneet ovat A/B -malleja eli vanhempia versioita, kuin Suomen Ilmavoimien C/D Hornetit.

Mukana Kanadan FFCP-kisassa ovat edelleen Boeing F/A-18 Super Hornet, Lockheed Martin F-35 sekä Saab 39 E Gripen -hävittäjät. Hankkeesta on jo aiemmin vetäytynyt Dassault ja sen edustama Rafale -hävittäjä. Myös sen osalta syyksi kerrottiin NORADin asettamat vaatimukset.

Saab on nyt ainoa eurooppalaisvalmistaja Kanadan FFCP-hankkeessa. Myös se saattaa olla vastaavissa ongelmissa Airbus Defence and Spacen sekä Dassaultin kanssa NORAD-vaatimusten ja niiden asettamien kustannusten kanssa.

Hävittäjävalmistajilla on aikaa vastata tarjouspyyntöihin kevääseen 2020 saakka sekä päivittää niitä. Tämän jälkeen on määrä tehdä kaksi tarjousta ja voittaja valitaan vuoteen 2022 mennessä. Ensimmäiset koneet on määrä toimittaa vuoden 2025 aikana.

Alustava operatiivinen (IOC) kyky seuraavalla hävittäjällä on määrä saavuttaa 2020-luvun puolivälissä ja täysi suorituskyky vuoteen 2030-luvun alkupuolella. Uusilla koneilla on määrä operoida aina 2060-luvulle saakka.

Kanada on yksi yhdeksästä Lockheed Martin F-35 -hävittäjän partnerimaasta. Sen odotettiin alunperin tilaavan juuri F-35 -hävittäjää, mutta kustannusten nousun seurauksena se alkoi kartoittaa muitakin vaihtoehtoja.

Hankkeen viivästyessä Kanada on ostanut Australiasta 25 käytettyä F/A-18 Hornetia. Ennen kyseistä noin 500 miljoonan dollarin hanketta Kanada oli jo tilannut 18 uutta Super Hornetia Boengilta. Kaupat kuitenkin peruttiin, koska Yhdysvallat asetti tullimaksuja kanadalaisen Bombardier C Series matkustajakoneelle. Se tunnetaan nykyisin tyyppimerkinnällä Airbus A220 ja koneita valmistetaan nykyisin Yhdysvaltain Alabamassa.

Kanadan hävittäjähankkeessa ovat olleet mukana kaikkia saman valmistajat kuin Suomenkin Ilmavoimien käynnissä olevassa HX-hävittäjähankkeessa. Suomen Ilmavoimat lähettää seuraavassa vaiheessa tarkennetut tarjouspyynnöt kaikille viidelle hävittäjävalmistajalle. Koneiden suorituskyvyn tosittaminen alkaa Suomessa ja ulkomailla keväällä 2020.

Lue myös: