Finnairin entinen lentokapteeni ja viimeinen elossa ollut Ilmavoimien hävittäjä-ässä Jaakko Hillo on poissa. Hän menehtyi 97-vuoden ikäisenä 22. helmikuuta 2019. Hän sai lentouransa aikana vahvan kokemuksen ja läpileikkauksen suomalaiseen siviili-ilmailuun kiinteistä laskutelineistä aina inertianavigointiin. Jaakko Hillo oli yksi viimeisistä elossa olevista pilvenveikoista ja viimeinen elossa ollut hävittäjä-ässä. Hän aloitti lentäjän uransa Suomen Ilmapuolustusliiton (nykyisin Suomen Ilmailuliitto) ohjaajakurssilla. Hillo sai lentokoneohjaajan todistuksen 1. syyskuuta 1939. Ilmavoimissa Hillo lensi pääasiassa Fokker D.XXI sekä Curtiss Hawk 75A -hävittäjillä. Lentotunteja kertyi yli 600 yli 40 eri konetyypillä. Hän saavutti sodan aikana kahdeksan ilmavoittoa. Hävittäjä-ässä nimityksen rajana pidetään viittä ilmavoittoa. Sodan jälkeen Jaakko Hillo aloitti Aero O/Y:n eli nykyisen Finnairin liikennelentäjänä 1. huhtikuuta 1947. Lennot Hillo aloitti Douglas DC-2, Junkers Ju 52 ja DC-3 -koneilla kotimaisen ilmailuhistorian alkutaipaleella. Myöhemmissä uran vaiheissa hän lensi myös Convair- ja Caravelle -koneilla. Hillo ylitti ensimmäisenä suomalaisena liikennelentäjänä 20 000 lentotunnin rajan vuonna 1973 Douglas DC-8 -koneen kapteenina. Tapaus sai tuolloin merkittävästi julkisuutta ja sitä juhlistettiin heti lennon jälkeen. Entisaikaan kokeneet lentäjät olivat osa Finnairin brändiä. He olivat osoitus korkeasta turvallisuuskulttuurista. Saavutettuja rajapyykkejä juhlistettiin eri tavoin. Alkuvaiheessa tälläinen kokemusraja oli miljoona lentokilometriä mutta potkurikonekalustosta suihkukoneaikakauteen siirryttäessä kilometrejä alkoi kertyä melkoisesti ja pian kokemusta laskettiin lentotunneista. Ensimmäinen raja oli 10 000 lentotuntia, jolla pääsi ns. kiulukerhoon. Seuraava raja oli nappokerho. Tämän hopeisen löylykauhan saaminen vaati jo 20 000 lentotuntia. Sitä seurasi vielä 25 000 lentotunnin raja, jolloin yhtiön oli määrä lämmittää lentäjälle sauna. Paljon potkurikoneita lentäneille tuntirajatkin tulivat nopeasti vastaan, joka koski erityisesti 1940-luvulla aloittaneita lentäjiä kuten Hilloa. 1950-luvulla tulleille kertyi vähemmän lentotunteja, kun siirryttiin suihkukoneisiin. Niitä oli lukumäärältään vähemmän ja reissut olivat pidempiä. Nykyisin 20 000 lentotuntia vaatii Finnairilla ohjaajalta noin 28 vuoden mittaisen lentouran. Eläkkeelle Jaakko Hillo jäi Finnairilta 1. elokuuta 1973 neljällä suihkumoottorilla varustetun Douglas DC-8 -koneen kapteenina. Kyseinen konetyyppi käytännössä aloitti Finnairin kaukolennot noin 50 vuotta sitten eli keväällä 1969. Avauslento kulki Kööpenhaminan ja Amsterdamin kautta New Yorkiin 15. toukokuuta 1969. Eläköidyttyään Hillo lensi vielä muutaman vuoden Transavialla sekä Austrian Airlinesin tytäryhtiöllä Austrian Air Transport'lla. Siellä hän lensi DC-8-63 -koneilla chartereita sekä rahtia pääasiallisesti Kauko-Itään ja Afrikkaan. Kaikkiaan Jaakko Hillolle kertyi pitkän uran aikana noin 22 000 lentotuntia. Tarkemmin hävittäjä- ja liikennelentäjä Jaakko Hillon kokemuksiin voi tutustua esimerkiksi Jukka Piipposen kirjasta Aunuksen ässä - Hävittäjälentäjä Jaakko Hillon elämä. Jaakko Hillon poismenon toi ensimmäisenä julkisuuteen Siivet-lehti. Lue myös:
|
|||