(Päivittynyt 21.11. klo 14.25) Suomen Liikennelentäjäliitto ry SLL ilmoitti keskiviikkoiltana 20. marraskuuta laajentavansa työtaistelutoimia joulukuulle kahden päivän ajalle vastauksena työnantajan työsulkupäiville. Neuvottelut valtakunnansovittelijan johdolla käynnistettiin pakkosovittelulla 4. marraskuuta 2024, mutta edistystä ei ole ollut nähtävissä kummankaan osapuolen mielestä. Lentäjäliitto kertoo Finnairin hakevan mahdollisuuksia töiden ulkoistamiseksi. Suomen Liikennelentäjäliitto on neuvotellut Palvelualojen työnantajat Palta ry:n kanssa Finnair Oyj:n liikennelentäjiä koskevasta uudesta työehtosopimuksesta jo kolme kuukautta. Sopimukseton tila on alkanut 30. syyskuuta 2024, ja työnantajapuolen ilmoittamien työsulkujen vuoksi osapuolet ovat olleet valtakunnansovittelijan toimistolla sovittelussa 4. marraskuuta lähtien. Työnantajapuolen järjestämistä poikkeuksellisista työsuluista ensimmäinen on toteutunut 20.11.2024, ja sovittelumenettely jatkuu edelleen. Paltan mukaan pakkosovittelun käynnistävä työsulkutoimi katsottiin välttämättömäksi, koska neuvottelut osapuolten kesken eivät työnantajapuolen mukaan edenneet. "Lentäjät ovat hyvin sitoutuneita Finnairiin ja olemme pyrkineet varmistamaan yhtiön toimintakyvyn vapaaehtoisilla säästöillä viimeisen vuosikymmenen aikana. Neuvotteluissa tavoittelemme vastinetta aiempien vuosien merkittävien tehostusten jäljiltä. Työnantajapuoli on kuitenkin ollut haluton keskustelemaan sellaisistakaan muutoksista, joilla ei olisi taloudellista vaikutusta", sanoi SLL:n puheenjohtaja Vesa Uuspelto. Uuspellon mukaan on ilmeistä, että työnantajapuolen tarkoituksena oli saattaa neuvottelut pakkosovitteluun, ja näin pyrkiä painostamaan lentäjät laihaan sopuun sekä sopimaan työnsä osittaisista ulkoistuksista. "Pidän hyvin valitettavana, että paikallisella tasolla olemme pystyneet sopimaan säästöistä, mutta keskustelut työehtojen kehittämiseksi eivät etene. Päinvastoin, työnantajapuoli pyrkii kääntämään nämäkin neuvottelut tehostusten ja ulkoistusten tielle. Varmuudella voin sanoa, ettei työnantajapuolen aggressiivinen neuvottelutapa ylläpidä keskinäistä luottamusta eikä edistä vuoropuhelua tulevaisuudessakaan", totesi Uuspelto. SLL:n päättävä toimielin eli yhdistyksen valtuusto päätti vastata työnantajapuolen järjestämiin työsulkuihin. SLL:n jäsenet tulevat järjestämään vuorokauden mittaiset osittaiset työnseisaukset 9.12.2024 sekä 13.12.2024. Työnseisauksilla saattaa olla vaikutusta Finnairin lentoliikenteeseen. Työnantajaa edustava Palta paheksuu Finnairin lentäjien uusia työtaistelutoimia. Palta kertoo, että lentäjät aloittavat varallaolokiellon ja sekä toteuttavat kaksi vuorokauden mittaista työnseisausta 9.12. ja 13.12. Valtakunnansovittelijan jakaman tiedon mukaan ensimmäinen työnseisauspäivä koskisi kapteeneita ja jälkimmäinen perämiehiä. Edellämainittu varallaolokielto alkaa 5.12. ja se on voimassa toistaiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että lentäjät eivät lähde varallaololta lentotyöhön. Tämä tuo vaikutuksia Finnairin lentoihin, jos lennolle alunperin työvuorolistalla suunnitellut lentäjät sairastuvat. "Olemme hyvin pettyneitä, että SLL päätti jo aiemmin ilmoittamiensa vapaapäivätyö-, ylityö- ja reservihakukiellon lisäksi vielä uusista työtaistelutoimista lentäjille. Työtaistelutoimet aiheuttavat merkittävää haittaa sivullisille, eivätkä edistä työriidan ratkeamista", painotti Paltan neuvottelujohtaja Heini Wiik-Blåfield. Finnair selvinnyt läpi vaikean kaksoiskriisin ja palannut tuloksentekokykyiseksi sekä kyennyt tervehdyttämään liiketoimintansa. Lentäjäliiton mukaan sen tekemillä toimilla on merkittävä osuus tässä kokonaisuudessa. SLL kertoo sen jäsenten tehneen kriisin aikana vapaaehtoisilla joustoja, kuten huomattavia säästö- ja tehostustoimenpiteitä. Nyt lentäjäliitto pyrkii työehtosopimusneuvotteluissa palauttamaan työnteon ehdot kestävälle tasolle ja oikaisemaan sopimuskirjausten korjausvelkaa. "Sovittelua on nyt jatkettu tiiviisti reilut kaksi viikkoa, mutta olemme silti edelleen lähtöruudussa. Odotamme myös SLL:lta aitoa neuvotteluhalua ja molemmille osapuolille sopivien kompromissien hakemista. On kaikkien etu, että työehtoihin liittyvät riidat ratkaistaan tavoitteellisesti neuvottelupöydässä", totesi neuvottelut pakkosovitteluun vieneen Paltan Wiik-Blåfield. SLL kokee työnantajan ajavan neuvotteluissa tehostustoimia aggressiivisesti ja toimintamalli ei ole sen mukaan omiaan rakentamaan työnantajan ja työntekijöiden välistä luottamusta saatika tulevaisuuden vuoropuhelua. "Olemme äärimmäisen pahoillamme työnseisauksista matkustajillemme mahdollisesti aiheutuvasta haitasta. Lentäjille on kunnia-asia kuljettaa matkustajamme turvallisesti ja ajoissa määränpäähänsä, mutta tässä tilanteessa meillä ei ole enää muita vaihtoehtoja työnantajapuolen painostuksen alla", päätti Uuspelto. Työriidan pakkosovittelu jatkuu valtakunnansovittelijan johdolla torstaina 21. marraskuuta ja loppuviikon.
Valtakunnansovittelijan tehtäviä on hoitanut elokuusta 2022 lähtien valtakunnansovittelija Anu Sajavaara. Hän on työskennellyt aiemmin Palvelualojen työnantajat Palta ry:n neuvottelujohtajana sekä Paltan toimialapäällikkönä vuosina 2019-2021 ja työmarkkinapäällikkönä vuosina 2013-2019. Sajavaara on koulutukseltaan oikeustieteen kandidaatti. Valtakunnansovittelija on puolueeton virkamies, jonka tehtävänä on auttaa työmarkkinajärjestöjä työ- ja virkaehtosopimusten aikaansaamisessa erityisesti tilanteissa, joissa työrauha on uhattuna. Valtakunnansovittelijalla on toimisto työ- ja elinkeinoministeriössä. Sovittelussa sovittelija toimii puheenjohtajana ja määrää prosessinjohdosta. Valtakunnansovittelijan viran lisäksi sovittelutoimintoon kuuluu sivutoimisia sovittelijoita. Ensisijaisesti sovittelijan on pyrittävä johdattamaan osapuolet sovintoon näiden omien ehdotusten pohjalta. Mikäli tässä ei onnistuta, voi sovittelija tehdä sovintoehdotuksen, jonka hyväksymisestä päättävät osapuolet. Suomessa on pakkosovittelu, mutta ei pakkosovintoa. Ammattiliiton ja työnantajaliiton on osallistuttava valtakunnansovittelijan ohjaamaan sovitteluun, mutta sopimusta ei ole pakko tehdä. Sovittelijalla ei ole valtuuksia pakottaa osapuolia sovintoon. Päivitys 21.11. kello 14.25: Lisätty Valtakunnansovittelijan jakama tieto työnseisausten jakautumisesta kapteeneiden ja perämiesten kesken eri päiville. Lue myös:
|
|||