Historiallisen DC-3:n lentokauden avaus viivästyy - toinen koneen tähtimoottoreista on vaihdettava

DC3_ilmassaDC-yhdistyksen jäsenlentojen aloitus viivästyy ja yhdistys on joutunut perumaan jäsenlentojaan Douglas DC-3 (OH-LCH, "Hotelli") -koneessa havaitun moottoriongelman seurauksena. Edessä on viikkoja kestävä moottorivaihto. Yhdistyksen hallussa oleva varamoottori nopeuttaa työtä merkittävästi ja lentojen odotetaan pääsevän vauhtii kesäkuussa.
 
DC-3 -koneen kakkosmoottorissa havaittiin 17. toukokuuta 2025 suoritetun tarkastuslennon aikana voitelujärjestelmän häiriö. Tilanne ei johtanut moottorin sammutukseen, mutta lennon jälkeen toteutetussa teknisessä tarkastuksessa todettiin edessä olevan moottorivaihto.

DC3_enginechangeKoneeseen asennetaan DC-yhdistyksen Vaasan korjaamolla varastoituna oleva Pratt & Whitney Twin Wasp 14 -varamoottori. Vaihtotyön arvioitu kesto on noin kolme viikkoa.
 
Alkukauden jäsenlennot on siten peruttu arvioilta 8. kesäkuuta saakka. Yhdistys kertoo olevansa yhteydessä jäsenistöönsä ja lennon varanneilla palatetaan lentomaksu.
 
Lentokauden aikana DC-3 -koneen on määrä vierailla mm. Kauhavalla, Helsinki-Vantaalla, Turussa, Kuopiossa, Maarianhaminassa, Lappeenrannassa, Nummelassa, Räyskälässä ja Hyvinkäällä sekä Liettuan Kaunasissa.
 
DC-3 oli määrä sijoittaa alkukesästä Tampere-Pirkkalan lentoasemalla, sillä Helsinki-Vantaan asematason käyttö on edelliskesää rajoitetumpaa kiitotien 15/33 remonttitöiden seurauksena.
 
DC3_suomii_1OH-LCH rakennettiin Douglas Aircraft Companyn tehtaalla Kalifornian Santa Monicassa. Se valmistui jouluaattona 1942 tyyppimerkinnällä DC-3A-453 ja valmistusnumero oli 6346. Suomen valtiolle kone rekisteröitiin 19. kesäkuuta 1948 tunnuksella OH-LCH.
 
Aeron ja Finnairin jälkeen koneyksilöä käytti Suomen Ilmavoimat. Airveteran Oy sai koneen haltuunsa 15.1.1986. Se on edelleen OH-LCH:n omistaja, ja koneen lentotoiminnasta ja operoinnista vastaa vapaaehtoisvoimin DC-yhdistys.