Indonesian lentoturman uhreja ja koneen osia nostettu merestä - lennontallentimet paikallistettu

Basarnas_SJ182_1Indonesiassa 9. tammikuuta 2021 kadonnut Sriwijaya Airin lennolla ollut Boeing 737-500 -matkustajakone (PK-CLC) on paikallistettu merestä. Etsintä- ja pelastusoperaatio on edelleen käynnissä, jonka aikana merestä on nostettu jo ensimmäisiä lentoturman uhreja sekä lentokoneen osia. Myös onnettomuustutkinnan kannalta olennaiset lennontallentimet on paikallistettu.

Basarnas_SJ182_3Sriwijaya Airin lennolla Jakartasta Pontianikiin matkalla ollut Boeing 737-500 -matkustajakone (PK-CLC) katosi lennonjohdon tutkasta vain neljä minuuttia lentoonlähdön jälkeen 9. tammikuuta 2021.

Reilun 26 vuoden ikäinen matkustajakone oli ehtinyt nousta hieman yli kolmen kilometrin korkeuteen. Koneen mukana katosi kuuden hengen miehistö ja 56 matkustajaa.

Basarnas_SJ182_SAR-alueTurmakoneen lähtö viivästyi heikkojen sääolojen seurauksena. Jakartan Soekarno-Hattan kansainvälisellä lentoasemalla vallitsi heikko näkyvyys ja rankkasade. Pilvet roikkuivat matalalla ja alueella oli myös ukkossoluja.

Ensimmäiset lentokoneen osat löydettiin Jaavanmerellä Lakin ja Lancangin saarten väliseltä alueelta myöhään lauantaina 9. tammikuuta Indonesian aikaa. Turmapaikka on Kepulauan Seribun eli Jaavanmeren Tuhansien saarten -alueella.

Basarnas_SJ182_2Koneen mereensyöksypaikka paikannettiin sunnuntaina 10. tammikuuta merialueelle, jossa neljään sektoriin jaetulla alueella sekä satamassa etsintä- ja pelastustoimiin on osallistunut jo yli 2500 ihmistä ja käytössä on mm. 81 alusta sekä 12 helikopteria.

Turmapaikalla kartoitetaan merenpohjaa sukellusrobotilla, jonka avulla merkitään havainnot myöhemmin tapahtuvia nosto-operaatioita varten. Suunnitelmissa on nostaa suurempia rungon osia merenpohjasta noin 23 metrin syvyydestä.

Basarnas_SJ182_engineMerestä on jo nostettu  lentokoneen rungon pienempiä osia, CFM-56 -moottorin osia sekä ensimmäisiä turman uhrien ruumiita.

Sriwijaya Airin 9.tammikuuta julkaiseman matkustajalistan mukaan koneessa oli kuuden hengen miehistö ja 56 matkustajaa. Heistä 40 oli aikuisia, seitsemän lapsia ja kolme vauvoja sekä kuusi matkustajana ollutta miehistön jäsentä.

Myös Boeing 737-500 -koneen lentoarvotallennin (DFDR) ja ohjaamoäänitallennin (DCVR) on paikallistettu ja ne nostetaan merestä myöhemmin. Indonesian onnettomuustutkintaviranomainen KNKT (Komite Nasional Keselamatan Transportasi) on jo tutustunut turmakoneen merestä nostettuihin osiin.

IKNKT_SJ182ndonesiassa on Aviation Safety Networkin tilastojen mukaan tapahtunut vuodesta 1946 lähtien 91 kuolemaan johtanutta lentoturmaa. Niissä on menehtynyt yli 2100 ihmistä.

Edellinen suurempi lentoturma sattui Indonesiassa lokakuussa 2018, kun Lion Airin lennolla PT610 ollut Boeing 737 MAX -kone syöksyi mereen. Onnettomuudessa kuoli tuolloin 189 ihmistä.

Toinen suurta näkyvyyttä saanut lentoturma tapahtui joulukuussa 2014, kun Indonesia Air Asian Airbus 320 syöksyi mereen lennolla QZ8501. Turmassa menehtyi 162 ihmistä. Lentäjät menettivät koneen hallinnan toissijaiseen vikaan liittyneen väärän toimintamallin seurauksena.

Kaikki indonesialaiset lentoyhtiöt vapautuivat EU:n toimintakieltolistalta eli ns. lentoyhtiöiden mustalta listalta vuonna 2018.

Lue myös: