Iranin uusin väliraportti täsmentää ilmatorjunnan tekemiä virheitä - 176 menehtyi lennolla PS752

PS752_graafi_ALLIran julkaisi seikkaperäisen raportin, josta selviää tarkasti mikä meni pieleen Ukraine International Airlinesin lennon PS752 tunnistuksessa ja alasampumisessa. Kyseessä on jatkoselvitys kahteen aiemmin julkaistuun väliraporttiin. Teheranin yllä tapahtuneessa lentoturmassa menehtyi 176 ihmistä.

Iran kertoo tehneensä tutkimuksen riippumattomasti ja selvittäneensä tosiasiat. 11. heinäkuuta 2020 julkaistun raportin mukaan ilmatorjunnassa tehtiin useita merkittäviä virheitä, jotka johtivat katastrofaaliseen tapahtumaketjuun.

 Ukraine International Airlinesin lento PS752 ammuttiin alas kahdella ilmatorjuntaohjuksella 8. tammikuuta 2020. Boeing 737-800 -matkustajakone oli noussut ilmaan Teheranista vain minuutteja ennen turmaa, jossa menehtyivät kaikki koneessa olleet 176 ihmistä.

 Noin kello 00.30 UTC-aikaa Iranin ilmapuolustuksen tasoa muutettiin ja armeija ilmoitti siviililennonjohdolle, että vain tunnistetut ja ennalta vahvistetut lento-operaatiot ovat sallittuja. Siihen saakka siviililennonjohto oli voinut selvittää lentoja normaalisti huomioiden operatiiviset rajoitteet ja ilmoittamalla lennoista armeijalle. Menetelmämuutoksen oli Iranin mukaan määrä varmistaa siviililentojen oikea tunnistaminen ja välttää väärää maalien osoittamista.

UR-PSY_290619Kello 02.21.28 Ukraine International Airlinesin lento PS752 pyysi käynnistyslupaa Teheranin lennonjohdolta.

Kello 02.22.31 Lupa käynnistykseen myönnettiin, kun asianmukainen selvitys saatiin aluelennonjohdolta.

Kello 02.23.48 Aluelennonjohto välitti lennon PS752 tiedot ilmapuolustuskeskukselle, joka antoi vahvistuksensa lennon saamaan selvitykseen.

Kello 02.40.20 Ukraine International Airlinesin lento PS752 sai lentoonlähtöselvityksen Teheranin lähilennonjohdolta. Boeing 737-800 matkustajakone nousee ilmaan ja noudattaa saamaansa reitti- ja korkeusselvitystä.

Teheranin alueella oli tehty muutoksia ilmapuolustusyksiköiden sijoituspaikoista. Yhden ilmatorjuntayksikön siirron jälkeen sen järjestelmiä ei oltu asetettu asianmukaisesti. Ilmatorjuntajärjestelmän suuntaus oli väärä ja suuntavirhettä oli jäänyt järjestelmään 107 asteen verran.

Kyseisen virheen seurauksena tämän yhden ilmatorjunta-aseman maalintunnistusjärjestelmä havaitsi maalit normaalisti, mutta niiden sijaintiin tuli merkittävä 107 asteen virhe. Tilanteesta kehittyi vaaraketju, joka olisi vielä ollut estettävissä, jos kaikkia varotoimia olisi noudatettu.

IMG-20200109-WA0029Kello 02.43.56 ilmatorjuntayksikkö havaitsi uuden kohteen.

Kello 02.44.21 ilmatorjuntaoperaattori ilmoitti havainnostaan ilmatorjuntakeskukseen. Todellisuudessa kohde oli kaakosta lähestyvä PS752, joka oli lähtenyt ilmaan Teheranista.

Raportin mukaan toinen merkittävä virhe ilmeni ilmoituksessa ilmatorjuntakeskukseen. Sitä ei tehty asianmukaisesti ja koordinoitu kunnolla. Ilmatorjuntayksikössä arvioitiin kohteen tietoja ja se tunnistettiin uhaksi ja otettiin kohdeseurantaan. Kohtalokkaaseen virheeseen johti aiempi 107 asteen suuntausvirhe.

Kello 02.44.41 ilmatorjuntayksikkö ei ollut saanut ilmatorjuntakeskukselta vahvistusta uhasta. Käytössä olleiden toimintamenetelmien mukaan ilmatorjuntayksikkö ei saanut antaa tulikäskyä omin päin vaan luvan antaa ilmatorjuntakeskus. Menetelmä oli käytössä juuri väärien kohteiden tunnistamisen estämiseksi.

Samaan aikaan, kun ensimmäinen ilmatorjuntaohjus laukaistiin lensi PS752 normaalilla korkeudella ja selvityksen mukaisella reitillä. Koneen toisiotutkavastaajan ja ADS-B-järjestelmän signaalit näkyivät normaalisti.

Kello 02.44.58 ilmatorjuntaohjus osui matkustajakoneeseen ja tuolloin päättiyvät toisiotutkavastaajan sekä ADS-B-järjestelmän tuottamat signaalit. Tämän jälkeen lentokoneen paikkatieto perustui primääritutkajärjestelmän tietoihin.

Ensimmäisen ohjuksen osumisen jälkeen ilmatorjuntayksikkö seurasi edelleen maalia, joka oli aloittanut kaarron oikealle. Lento jatkui edelleen ja toinen ohjus laukaistiin kohti konetta kello 02.45.11. Jälkimmäinen ilmatorjuntaohjus osui koneeseen kello 02.45.24.

Tutkinnan keräämien todisteiden mukaan noin kello 02.46.11 koneessa havaittiin merkittävä ja hallitsemattomasti levinnyt tulipalo.

Kello 02.48.23 Ukraine International Airlinesin lennolla PS752 ollut Boeing 737-800 -matkustajakone syöksyi maahan Teheranin Khalajabadissa sijaitsevaan leikkipuistoon ja räjähti. Lentokoneen osat, uhrien ruumiit ja omaisuus levisi laajalle alueelle.

PS752_ketjuVäliraportti vahvistaa edelleen, että ilmatorjuntaohjukset laukaistiin normaalia reittiä seuraavaa matkustajakonetta kohti. Kyseessä oli ilmatorjuntajärjestelmän suuntausvirhe, jota ei havaittu. Ohjuksista ensimmäinen vaurioitti koneen järjestelmiä siten etteivät sen radiot toimineet ja toinen ilmatorjuntaohjuksista teki koneesta lentokelvottoman.

Raportin mukaan kyseessä oli tapahtumaketju, johon johtivat ilmatorjuntayksikön järjestelmien suuntausvirhe, kommunikaatiossa tehdyt virheet, väärä tunnistus sekä menetelmien noudattamatta jättäminen.

Lentoturman tutkinta jatkuu edelleen.

TOR_M2Turmapaikalta tehtyjen löydösten mukaan matkustajakone ammuttiin alas Tor M1 on tela-alustalle rakennetulla ilmatorjuntaohjusjärjestelmällä. Kyseessä on ns. TELAR (Transporter Erector Launcher), jossa kaikki tarvittavat komponentit on integroitu samaan alustaan. Vaunussa on maalinosoitus- ja tulenjohtotutkat, ammunnanhallintajärjestelmä sekä kahdeksan ohjusta laukaisuvalmiina.

Tor on tarkoitettu lyhyen ja keskipitkän matkan torjuntaan. Sen 9K330-ohjus hakeutuu maaliin tutkan ja komentolinkin avulla. Kantaman kerrotaan olevan vaakasuunnassa 12 km ja pystysuunnassa 6 km. Taistelukärki painaa 15 kiloa.

TELAR-vaunussa on maalinosoitus- ja tulenjohtotutkat, ammunnanhallintajärjestelmä sekä kahdeksan ohjusta laukaisuvalmiina. MH.

Lue myös: