Irkut MC-21-300 -koelentokone ulos kiitotieltä Moskovan Zhukovskissa - ei henkilövahinkoja

2e3170430898b5d15eae4b8009d25a25Irkut MC-21-300 -koelentokone (73051) suistui ulos kiitotieltä Venäjällä Zhukovskissa Moskovan lounaispuolella.  Uuden venäläisvalmisteisen matkustajalentokoneen koelennot käynnistyivät vuonna 2017.

Ensimmäisenä koelennot vuonna 2017 aloittanut Irkut MC-21-300 -koelentokone on suistunut ulos kiitotieltä Moskovan Zhukosvskin lentokentällä suoritetulla koelennolla. 

Lentokonevalmistaja UAC:n (United Aircraft Corporation) mukaan koelennolla olisi tehty keskeytetty lentoonlähtö ja simuloitu moottorihäiriö, josta se oli jarrutuksesta huolimatta ajautunut ulos kiitotieltä. Koelentokone on pysähtynyt lumihankeen kiitotien oikealle puolelle.

Koelentokoneen laskutelineen pyörät upposivat lähes kokonaan lumihankeen, joka ylsi myös moottoreiden alapintaan saakka. Onnettomuuteen joutunut koneyksilö on varustettu Pratt & Whitney PW1400G -moottoreilla.

Koneelle ei aiheutunut näkyviä vaurioita eikä kukaan myöskään loukkaantunut onnettomuudessa. UAC:n mukaan koneessa ei ollut järjestelmävikoja ja onnettomuuden syitä tutkitaan.

Keskeytetty lentoonlähtö tulee suorittaa viimeistään tietyillä ennalta lasketulla nopeudella, jonka jälkeen lentoonlähtöä tulee jatkaa yhdella moottorilla. Liian myöhään aloitetut keskeytystoimenpiteet voivat johtaa siihen, ettei edessä oleva kiitotie enää riitä koneen pysäyttämiseen.

Irkut MC-21-300/310 -koneet ovat kooltaan lähes samankokoisia kuin suosittu Airbus A321-kone. Pituutta MC-21:llä on 42,2 metriä, siipien kärkiväli on 35,9 metriä ja korkeutta on 11,5 metriä. Valmistajan mukaan siinä on luokkansa levein matkustamo, jonka leveys on 4,06 metriä.

 Versiosta riippuen matkustajakapasiteetti on 163-221 matkustajaa, mutta suunnitelmissa on venyttää konetta jopa 250-paikkaiseksi. MC-21-koneen toimintamatka on jopa 6000 kilometriä.

MC-21 -koneen koelentoja lennetään neljällä koneyksilöllä, joista viimeisimmässä eli joulukuussa 2020 ensilentonsa tehneessä koelentokoneessa on venäläisvalmisteiset PD-14 -moottorit. Tavoitteena on saada konetyypille tyyppihyväksyntä vuoden 2021 loppuun mennessä.

Konetyypin tilaajat ovat pääsääntöisesti venäläisiä lentoyhtiöitä.  Suurin asiakas on Aeroflot, joka on ilmoittanut laivastossaan olevan vuoteen 2026 mennessä noin 200 venäläisvalmisteista SSJ-100 ja MC-21 -konetta. Uusi konetyyppi korvaisi eri yhtiöissä muita ikääntyviä venäläisvalmisteisia koneita kuten Tu-154 -koneita.

 

Lue myös: