Amerikkalainen halpalentoyhtiö JetBlue käytti optionsa solmien sopimuksen 30 Airbus A220-koneen lisätilauksesta. JetBluella on nyt tilaukset kaikkiaan sadasta Airbus A220 -koneesta joiden avulla se mm. korvaa laivaston nykyiset 60 Embraer 190 -konetta. Uudet Airbus A220-koneet ovat JetBluen pitkän aikavälin kustannustehokkuuden perusta, joka tarjoaa myös aikaisempaa vastuullisempaa lentomatkailua tuoden myös joustoa lentoyhtiön verkoston operointiin. Myös matkustuskokemus nousee uudelle tasolle. Uudet lentokoneet osoittavat JetBluen mukaan lentomatkailun vastuullisuutta, sillä uudet A220-koneet ja niiden Pratt & Whitney PW1500G -moottorit kuluttavat noin 40 prosenttia vähemmän polttoainetta per istuinpaikka kuin yhtiön nykyiset Embraer 190 E-jetit. JetBlue kertoi saavuttaneensa ensimmäisenä USA:n lentoyhtiönä hiilineutraaliuden kotimaan lennoilla. Yhtiön tavoitteena on saavuttaa nettonollapäästöt kaikissa operaatioissaan vuoteen 2040 mennessä. JetBlue on myös Nesteen uusiutuvan SAF-polttoaineen (Sustainable Aviation Fuel) asiakas. Operointikulut uudella konetyypillä ovat JetBluen mukaan lähes 30 prosenttia pienemmät per istuinpaikka verrattuna E190-koneisiin. Laajassa verkostossa joustoa lentoyhtiölle tarjoaa erityisesti A220-koneen pitkä toimintamatka sekä suuri istuinpaikkamäärä. Konetta voidaan käyttää uusien reittien avaamiseen sekä mantereen halki lentämiseen. A220-koneella voidaan lentää markkinoilla, joilla laivaston nykyiset koneet eivät ole mahdollistaneet taloudellisesti kannattavia lentoja. Airbusin mukaan A220 -koneet vähentävät myös melua sekä leikkaavat CO2-päästöjä 25 prosentilla verrattuna edelisen sukupolven koneisiin. Myös NOx-päästöt ovat noin 50 prosenttia pienemmän kuin alan standardivaatimukset. JetBlue vastaantotti ensimmäisen A220-300 -koneensa joulukuussa 2020 ja käynnisti kaupalliset lennot huhtikuussa 2021. Nykyisin Airbus A220 -koneita on JetBluen laivastossa kahdeksan kappaletta. JetBluen koneissa on 140-paikkainen matkustamo, jonka kaikki Collins Meridian -istuimet on varustettu USB-C, USB-A sekä PC-virtalähteellä. A220-koneet tarjoavat nykyaikaista matkustuskokemusta suurella ja korkealla matkustamolla, jossa on myös luokkansa suurimmat ikkunat sekä matkatavarahyllyt. Matkustamokonfiguraatio 2+3 tuo merkittävästi suuremmalle matkustajamäärälle ikkuna- tai käytäväpaikan. Ensimmäiset 60 A220-konetta sekä 60 koneen optiot käsittävän tilauksen JetBlue teki vuonna 2018. Jo seuraavana vuonna 10 koneen optiot muutettiin tilauksiksi ja nyt vuonna 2022 optioista 30 päätyi vahvistetuiksi tilauksiksi. JetBluen ensimmäisellä tilauksella oli määrä korvata 60 Embraer 190-konetta vuodesta 2020 lähtien. Tavoiteena oli tuolloin, että viimeinenkin Embraer poistuisi laivastosta vuonna 2025. Nyt uusimman lisätilauksen myötä JetBlue kertoo nopeuttavansa prosessia. Seuraava eli yhdeksäs A220 liittyy laivastoon vielä helmikuun 2022 aikana. Vuoden 2022 aikana koneita tulee vielä yhdeksän lisää. Vuonna 2023 A220 koneita on tulossa JetBluelle 21 kappaletta. Nyt vahvistetun aikataulun mukaan viimeinen E190 poistuu laivastosta vuonna 2026 eli vuotta myöhemmin kuin avaustilauksen yhteydessä oli kerrottu. Pandemia on viivästänyt myös JetBluen laivastouudistusta. JetBlue lentää uusien A220-koneiden ja korvattavien E190-koneiden lisäksi myös yli 200 Airbus A320/321-koneella. JetBlue oli ensimmäinen uudelleenbrändätyn Airbus A220-koneiden tilaaja vuonna 2018. Operaattori oli myös ensimmäinen Embraer 190 -koneiden avausasiakas vuonna 2005. Nyt se korvaa brasiliaisvalmistajan koneet vain noin 21 vuoden käytön jälkeen. Airbus on nyt saanut suositusta A220-koneestaan jo 740 tilausta. Konetyyppi korvaa Airbusin omassa tuotannossa lähes samankokoisen A319 -koneen, joka on merkittävästi painavampi sekä kuluttaa enemmän polttoainetta. Airbusin mukaan A220-koneilla operoi noin 15 lentoyhtiötä neljällä eri mantereella. Näillä lähes 200 A220-koneella lennetään alueellisia reittejä, mutta myös pitkiä lentoja. MH Lue myös:
|
|||