Kauhavan lentonäytösjärjestelyt etenevät - kiitotien uskotaan olevan riittävässä kunnossa HX-ehdokkaille

Kauhava_kiitotie35Suomen Ilmailuliiton (SIL) päälentonäytös järjestetään Kauhavan valvomattomalla lentopaikalla kesäkuussa 2020. Odotettavissa on merkittävä lento-ohjelma Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeen ollessa täydessä vauhdissa. Suurempia julkistuksia odotellaan myöhemmin keväällä. Järjestelyt etenevät, mutta työtä riittää tehtäväksi. Kiitotien nykykuntoon kuitenkin uskotaan vahvasti.

Kauhavalla on vahva ilmailuperintö vuodesta 1929 lähtien, kun Ilmavoimat aloitti toimintansa siellä. Vuonna 2014 ilmavoimien Lentosotakoulun muutettua Tikkakoskelle Kauhava hiljeni. Samana vuonna kenttä poistui myös Finavian verkostosta.

Kesällä 2020 Etelä-Pohjanmaalle on luvassa merkittävä tapahtuma, kun Kauhavalla järjestetään SIL:n päälentonäytös 12.-14. kesäkuuta. Tapahtuman takana on Kauhavan Wanhanajan Lentopäivät ry, joka on järjestänyt lentonäytöstapahtumia vuodesta 2017 lähtien.

Kentän lentotoiminta on ollut vähäistä viimeisen viiden vuoden ajan. Kiitotien 17/35 kunnon kerrotaan kuitenkin olevan edelleen hyvä ja sen uskotaan riittävän myös sotilassuihkukoneille. Kaikkiaan 2700 metriä pitkä ja 60 metriä leveä kiitotie on peruskorjattu edellisen kerran 2010-luvun alkupuolella. Vielä vuonna 2013 Kauhavalla oli noin 5700 ilma-aluksen laskeutumista.

Kauhava_kiitotie17_35Syksyn 2019 aikana Kauhava Air Shown lentonäytösorganisaatio on sopinut Ilmavoimien kanssa kentän kunnon arviointityöstä. Sen suorittaa Destia, joka tarkastaa pintoja ja kaltevuuksia tarkoilla lasermittauksilla. Kiitotien kunnon selvittämisen lisäksi myös estevarat kiitoteille on tarkastettu. Työ tehdään Ilmavoimien operoinnissa vaatimin arvoin.

Kyseistä tarkastusta tehtiin jo syksyn aikana, mutta olosuhteet eivät mahdollistaneet sitä riittävällä tarkkuudella. Tarkemmat mittaukset tehdään kevään 2020 aikana kiitotien ollessa kuiva.

Tuloksien on määrä olla näytösorganisaation ja muiden toimijoiden käytössä viimeistään huhtikuussa 2020. Näiden tietojen perusteella osallistujat voivat tehdä päätöksiä Kauhavalle tukeumiseen. Hankkeen kustannuksiin osallistuvat Kauhavan kaupunki sekä LSK Business Park.

Midnight Hawks Kauhavalla 2015"Kentän kunto on hyvä ja edessä on vain joitain pieniä paikkaustöitä. Varsinainen loppuraportti kiitotiestä saadaan keväällä 2020, jonka jälkeen tiedot toimitetaan eri osapuolille päätöksenteon tueksi", kertoi Kauhavan Wanhanajan Lentopäivät ry:n puheenjohtaja ja Kauhava Airshown tapahtumajohtaja Tapio Pitkänen Lentoposti.fi:lle tammikuussa.

Ilmavoimat vahvistaa Lentopostille suunnittelevansa osallistumista Kauhavan lentonäytökseen. Se  todennäköisesti toimii esimerkkinä myös muille sotilaskoneiden operaattoreille. Ensimmäiset yhteistyötapaamiset lentonäytösorganisaation kanssa on järjestetty jo syksyllä 2019.

Draken Kauhavalla 2015Ilmavoimat painottaa, että mahdollinen tukeutuminen Kauhavan kentälle selvitetään sotilasilmailuviranomaisen toimesta turvallisuusnäkökohdat huomioiden. Näin näytösorganisaatio vaikuttaa toimivan.

Vuonna 2015 viimeisen kerran järjestetyssä Lentäjien Juhannus- tapahtumassa Ilmavoimien Midnight Hawks tukeutui Tikkakoskelle, mutta Ruotsista saapunut Saab Sk35C Draken toimi Kauhavalta käsin.


Esiintyjiä julkistetaan myöhemmin kevään aikana

100_AE_ilmassaKaikki HX-hankkeessa mukana olevat hävittäjävalmistajat nähtäneen Kauhavalla mukana  ainakin maanäyttelyssä ja osa varmasti ilmatilassakin.

Nähtäväksi jää siis mitkä toimijat tukeutuvat Kauhavalle ja ovat mukana koneillaan myös maanäyttelyssä.

Ohjelmistossa nähtäneen varmasti myös Suomen Ilmavoimien sekä Rajavartiolaitoksen ja Maavoimien kalustoa.

Jo varmoja esiintyjiä ovat kotimaiset toimijat kuten Arctic Eagles -taitolentoryhmä,  Fouga Magister -pari, Woikosken Safirit sekä Phil Lawtoninin historialliset VL Viima ja Jak-11 -koneet.

Molemmille varsinaisille näytöspäiville on kaavailtu noin kahdeksan tunnin mittaista jaksoa, joissa lentotoimintaa nähtäisiin kolmessa jaksossa.

Entisaikoina perinteiseen Kauhavan tapahtumaan eli Lentäjien Juhannukseen kuljetettiin katsojia myös Finnairin reittikoneella Helsinki-Vantaalta ja tarjolla oli jopa paikallislentoja matkustajakoneella.

Finnair on ottanut 100_A350_nousussanäkyvyyttä vuosien tauon jälkeen lentonäytöksissä. Sinivalkoisen Airbus A350 XWB:n näyttävät esityslennot nähtiin vuonna 2017 Helsingin edustalla Kaivopuiston lentonäytöksessä ja uudistetulla ohjelmalla Turussa kesällä 2019 (kuvassa oikealla). Laajarunkokoneen liikehtimiskykyä ei ole nähty kotimaisissa lentonäytöksissä liiemmälti.

Pienemmänkin matkustajakoneen matalalähestyminen ja ylösveto toisivat mukavan Finnair-tervehdyksen lakeuksille.

Pääesiintyjen julkistaminen venynee huhti-toukokuulle saakka edellämainitun kiitotien kuntoarvioinnin seurauksena. Hävittäjät voivat lentää esityksensä tukeutumalla Kauhavan sijaan esimerkiksi Tampere-Pirkkalaan, jossa käytössä voisi olla myös Ilmavoimien hallitiloja.

Kauhava_kuva3Lentonäytöksen järjestäminen Kauhavalla nostaa varmasti myös Kauhavan kaupungin ja Lentosotakoulun killan perustaman Kauhavan lentokonepuiston tunnettavuutta.

Lentokonepuistossa on esillä Ilmavoimien seitsemän koulukonetyyppiä. Kokoelmiin kuuluvat Fouga CM170 Magister, Valmet L-70 Vinka, VL Viima, Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz, VL Pyry, Saab Safir, ja BAE Systems Hawk.

Kyseessä on merkittävä ilmailuhistoriallinen nähtävyys.

Kauhavalle puuhataan jopa mittarilähestymismenetelmää

Kauhava on valvomaton lentopaikka eli siellä ei ole tarjolla lennonjohtopalvelua eikä kentälle ole tällä hetkellä mittarilähestymismenetelmääkään. Sellaiselle ei lentonäytöksessä pitäisi olla edes tarvetta, sillä tilauksessa on aurinkoista säätä. Kauhavalle puuhataan myös RNP-lähestymismenetelmää, mutta sen tuloa käyttöön lentonäytökseen mennessä ei luvata.

Kauhavan lennonjohtotorni 2015 Pilvisen sään vallitessa näytökseen saapuva liikenne pääsisi pilven alle esimerkiksi tekemällä mittarilähestymisen Vaasaan, josta Kauhavaa kohti jatkettaisiin näkölentosääntöjen mukaisesti. Periaatteessa pelkkä aluelennonjohtopalvelukin olisi todennäköisesti riittävä.

Lentonäytöksen ajaksi lentopaikan ylle perustettaisiin tarvittava rajoitusalue tapahtuman käyttöön. ANS Finland voisi tarvittaessa antaa tapahtumapaikan ylle lennonvarmistuspalvelua olemassa olevan ilmatilan mukaisesti.

Lennonvarmistusyhtiöllä on alueella edelleen tutkaesitysjärjestelmään kuvaa tuottava MSSR-tutka eli alakatvetta ei käytännössä olisi. ANS Finland toteaa Lentopostille yleisellä tasolla, että tarvittaessa Kauhavalle saataisiin jonkintasoiset palvelut, mutta kaikki tarvittavia järjestelmiä ei enää välttämättä liene olemassa.

 Onko Kauhava Air Show viimeinen suurempi lentonäytös Suomessa pitkään aikaan?

Lentonäytös Kauhavalla 2015Kesäkuisen viikonlopun odotetaan houkuttelevan Kauhavan lentonäytökseen noin 20 000 katsojaa.

Edellisen kerran päälentonäytös järjestettiin Etelä-Pohjanmaalla vuonna 2017. Tuolloin sateinen Seinäjoen tapahtuma houkutteli paikalla noin 10 000 katsojaa. Ilmassa nähtiin mm. Super Hornet, Gripen C sekä Typhoon -hävittäjät.

Kauhava saattaa olla viimeinen suurempi lentonäytöstapahtuma Suomessa, jossa nähdään laajasti hävittäjäkalustoa Ilmavoimien käynnissä olevan HX-hankkeen tiimoilta. Valtioneuvosto tekee päätöksen Suomen seuraavasta hävittäjäjärjestelmästä vuonna 2021.

HX_kandikuvaViime vuosien aikana suomalaiselle lentonäytösyleisölle on esitelty useampaan kertaan Eurofigher Typhoonin, Dassault Rafalen, Saabin Gripenin (C) sekä Boeing Super Hornetin ja Growlerin eri tasoisia lentoesityksiä. Maanäyttelyssä on nähty myös Lockheed Martinin F-35 Lightning II -häivehävittäjiä. Hävittäjävierailut ovat tuoneet maanäyttelyihin myös tukitoimissa tarvittavia koneita.

Lentoposti ja todennäköisesti myös Suomen ilmailuväki toivovatkin valtioneuvoston tekevän hävittäjäpäätöksiä vasta kesän 2021 jälkeen, jotta mahdollisimman moni hävittäjävalmistaja nähtäisiin Suomen sinitaivaalla myös kesän 2021 päälentonäytöksessä.

Ilmailuliiton päälentonäytöksen lisäksi Kauhavalla järjestetään kesän 2020 aikana myös ainakin moottoritaitolennon SM- sekä PM-kisat ja purjetaitolennon SM-kisat. MH

Kauhava Airshow 2020 -sivusto

Lue myös: