Lilium ja Ferrovial käynnistävät yhteishankkeen kehittääkseen jopa yli kymmenen Lilium Jet eVTOL -koneilla sopivaa vertiport-lentoaseman verkoston Yhdysvaltoihin. Tavoitteena on päästöttömän ja nopean ilmataksipalvelun tuominen asiakkaiden käyttöön. Samalla Lilium valmistelee myös Lilium Jetin sarjatuotannon käynnistämistä. Lilium kehittää päästötöntä ratkaisua alueelliseen liikkuvuuteen, joka perustuu sähkömoottoroituun Lilium Jetiin. Se haastaisi nopeudellaan juna- ja tieliikenteen kilpailukykyiseen hintaan. 300 kilometrin matkan on määrä taittua alle 60 minuutissa. Liliumin hiljainen 5-paikkainen ja 36-moottorinen täyssähköinen eVTOL -ilma-alus Lilium Jet lensi ensi kerran jo vuonna 2019. Lentäjän lisäksi se kykenee kuljettamaan neljä matkustajaa 250-300 kilometrin päähän. Vuonna 2028 tavoitteena ovat jo 500 kilometrin matkat. Ensivaiheessa Lilium Jet on siis miehitetty ilma-alus. Helmikuussa 2021 Lilium julkisti yhteistyön lentokoneen rakenteita ja moottorikomponentteja rakentavan Aciturrin kanssa. Kesällä 2020 Lilium julkisti yhteistyön hiilikuiturakenteita tuottavan Toray Industriesin kanssa. Se tuottaa hiilikuiturakenteita mm. Boeingille 787 Dreamliner-koneisiin. Yhteistyöhankkeilla tähdätään Lilium Jetien sarjavalmistuksen käynnistämiseen. Yhdessä infratoteuttaja Ferrovialin kanssa Lilium julkisti tammikuussa 2020 solmineensa puitesopimuksen vähintään kymmenen vertiportin verkoston kehittämiseksi Yhdysvalloissa. Tavoitteena on luoda päästötön infrastruktuuri ja palvelu, joka kattaisi strategiset paikat kaikissa Floridan suuremmissa kaupungeissa. Marraskuussa 2020 Lilium kertoi ensimmäisen vertiportin nousevan Orlandoon Lake Nonaan, josta Lilium Jet voisi yhdistää jopa 20 miljoonaa floridalaista usean kaupungin alueelta. Vertiportin tarkka sijainti on määrä julkistaa kevään 2021 aikana. Julkisuudessa esiin on nostettu myös toisenlaisia näkemyksiä Liliumin tuotteen toimivuudesta. Vuosina 2020 ja 2021 on raportoitu ettei Lilium Jet yltäisi sille asetettuihin suorituskykyvaatimuksiin, joiden seurauksena koelento-ohjelma ei olisi edistynyt kuin minimaalisesti. Uuden teknologian kehittäminen ei ole yksinkertaista ja kehittyvän teknologian hankkeissa tulee eteen uudenlaisia ratkaistavia ongelmia. Liliumin tavoitteena on käynnistää kaupalliset operaatiot Lilium Jeteillä vuonna 2025. Operaatiot on määrä käynnistää Saksassa Reinin ja Ruhrin alueilla ja yhteistyössä on mukana Düsseldorfin ja Kölnin lentoasemat. Lilium Jetin lentäjät kouluttaa Lufthansa Aviation Training ja yhteistyötä tehdään EASA:n ja FAA:n kanssa.
|
|||