Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA julkisti uuden konfliktialueita koskevan suosituksen Iranin ilmatilaan, joka mahdollistaisi ylilennot riittävällä lentokorkeudella. EASA:n aiempi suositus välttää Iranin ilmatilaa on kuitenkin edelleen voimassa. Nykytilanne käytännössä estää länsimaisten yhtiöiden lennot alueelle, joka aiheuttaa erikoisen kilpailutilanteen, sillä Lähi-idän yhtiöt lentävät edelleen normaalisti Iranin ilmatilassa. EASA julkaisi uuden konfliktialueita koskevan suosituksen Iranin ilmatilaan 16. tammikuuta 2020. Se suosittaa operaattoreita lentämään Iranin ilmatilan yli vähintään 25 000 jalan eli noin 7600 metrin korkeudessa. Kyseinen rajoitus koskee korkeutta merenpinnasta, ei maan pinnasta. Maasto Iranissa on korkeaa, joten rajoitus tarkoittaa käytännössä lentoa vähintään noin kolmen kilometrin korkeudessa maan pinnasta. Uusi suositus on EU:n ilmailun turvallisuusarviointiryhmän tekemän analyysin mukainen ja se on voimassa 16. heinäkuuta 2020 saakka. Iranin tilanne on voi muuttua nopeallakin aikavälillä ja EASA toteaakin aiemmin 11. tammikuuta julkaistun suosituksen olevan edelleen voimassa. Se puolestaan suosittaa operaattoreille Iranin ilmatilan välttämistä kaikilla lentokorkeuksilla toistaiseksi ennaltaehkäisevänä menetelmänä. Ensimmäinen suositus annettiin, koska Iran oli vahingossa ampunut ilmatorjuntaohjuksilla Ukraine International Airlinesin Boeing 737-800 -konetta 8. tammikuuta 2020. Tehranista ilmaan noussut lento PS752 syöksyi maahan pian lentoonlähdön jälkeen, kun siihen oli osunut kaksi ilmatorjuntaohjusta. Turmassa menehtyi 176 ihmistä. Tällä ensimmäisellä suosituksella ei ole sen enempää virallista statusta tai voimassaolon aikarajaa kuin konfliktialueita koskevilla virallisilla suosituksilla. Sen takia tätä ensimmäistä suositusta voidaan EASAn mukaan arvioida nopeallakin aikataululla mikäli uutta tietoa tulee saataville. EASA jatkaa tilanteen seuraamista aktiivisesti. Kyseistä konfliktialuetta koskeva turvallisuussuositus toteaa nykytilanteen olevan turvaton ja heikko koordinaatio Iranin siviili-ilmailun ja sotilasoperaatioiden välillä aiheuttaa riskin siviililentoliikenteen vääränlaiselle tunnistamiselle. Koska Iranilla on käytössään kehittyneitä ilmapuolustusjärjestelmiä on suositeltavaa toimia varovaisesti arvioitaessa riskejä siviii-ilmailulle. Riskin arvioidaan olevan korkea lennoilla, jotka lentävät alle lentopinnan 250. EASAn konfliktialueita koskevat turvallisuustiedotteet ovat suosituksia eivätkä siten ole jäsenvaltioita sitovia. Käytännössä eurooppalaiset lentoyhtiöt kuitenkin pääsääntöisesti niitä noudattavat. Iranin aiheuttamassa siviilikoneen tuhonneessa onnettomuudessa vaikuttaa olevan kyse yksittäisestä virheestä. Nykytilanne aiheuttaa kuitenkin epätasapainoa kilpailutilanteeseen. Lähi-idän lentoyhtiöt lentävät edelleen normaalisti Iranin ilmatilassa. Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAA:n kieltoa ja EASA:n suositusta noudattavat lentoyhtiöt puolestaan kiertävät Iranin ja Irakin ilmatilat. Finnair on tilanteen seurauksena ilmoittanut peruvansa keväältä merkittävän osan Helsingin ja Dubain välisistä lennoistaan. Nykytilanteessa käytössä oleva lentoreitti on merkittävästi pidempi, kuin normaali reititys Iranin halki. Käytännössä se tarkoittaa Finnairin mukaan kahta tuntia pidempää lentoaikaa sekä mahdollista välilaskua. Ne vaikeuttavat koneiden käyttöä ja lisäävät kustannuksia. Finnair lentää Dubaihin A321 ja A350 -koneilla. Samaan aikaan Helsinki-Vantaalta kuitenkin lähtee Qatar Airwaysin ja Flydubain lentoja, jotka lentävät normaalisti Iranin ylitse kohteisiinsa Dohaan ja Dubaihin. Ne eivät siten noudata FAA:n eivätkä EASA:n suosituksia, joita länsimaiset yhtiöt kunnioittavat. Nähtäväksi jää koska eurooppalaisyhtiöt palaavat Iranin ilmatilaan. Ne tekevät sen todennäköisesti aiemmin kuin USA:n lentoyhtiöt. Lue myös:
|
|||