Viimeinen KC-46 -ohjelman koelentokone nousi ensilennolleen - lähes 600 tuntia jo lennetty

767-2C EMD3FirstFlightBoeing KC-46A Pegasus -ilmatankkeriohjelman neljäs ja samalla viimeinen koelentokone nousi ensilennolleen. Neljäs EMD-3 eli 767-2C osallistuu koelento-ohjelmaan ilman tankkerivarustusta.

EMD-3:n ensilento kesti tunti 40 minuuttia, jonka aikana koelentäjät varmistivat moottoreiden ja ohjaimien sekä eri järjestelmien toimivuutta. Lennon aikana käytiin 39 000 jalan korkeudessa ennen laskeutumista Boeing Fieldille Seattlen eteläpuolella.

Koneyksilön koelento-ohjelmaan kuuluvat toiminta erilaisissa ympäristöissä mukaanlukien kuuman ja kylmän ilmanalan operaatiot sekä erilaiset savukokeet.

Kaikkiaan koelento-ohjelmassa on kaksi 767-2C -konetta, joka on KC-46 ilman ilmatankkausjärjestelmiä sekä kaksi ilmatankkausvarustettua KC-46 -konetta. Koelento-ohjelman jälkeen myös kaksi 767-2C -konetta varustetaan ilmatankkauskyvyllä.

EMD-1 eli ensimmäinen 767-2C on lentänyt jo yli 315 koelentotuntia joulukuusta 2014 lähtien.

Ensimmäinen tankkerivarustuksessa oleva EMD-2 KC-46 teki ensilentonsta syyskuussa 2015. Sillä on takanaan jo 240 koelentotuntia sisältäen ilmatankkauskontaktit F-16, F/A-18 ja AV-8B -koneiden kanssa. Lisäksi EMD-2 -konetta on tankattu McDonnell Douglas KC-10 Extender -ilmatankkerista.

EMD-4 -koneen eli toisen tankkerivarustuksessa olevan KC-46:n ensilento tehtiin maaliskuussa 2016. Tämä yksilö on lentänyt 25 koelentotuntia.

Pegasus_on-apronOsana vuonna 2011 saatua sopimusta Boeing kehittää Yhdysvaltain Ilmavoimille uuden sukupolven ilmatankkeria. Amerikkalaisvalmistaja suunnittelee  rakentavansa 179 KC-46 ilmatankkeria Yhdysvaltain ilmavoimille.

Uusi ilmatankkeri perustuu Boeing 767-200ER -koneeseen, jonka runkoa on käytetty matkustaja- sekä rahtiliikenteessä. Ensimmäinen Boeing 767 teki ensilentonsa vuonna 1981.

Lue myös: