Airbus esitteli uuden vetyä energialähteenä hyödyntävän ZEROe-polttokennomoottorin

Zeroe_moottori_1Airbus esitteli 30. marraskuuta 2022 Airbus Summitin yhteydessä kehittämänsä vetyä energialähteenä hyödyntävän polttokennomoottorin. Tämä uusi työntövoimaratkaisu voisi olla yksi mahdollinen moottoriratkaisu käytettäväksi vuoteen 2035 mennessä käyttöön otettavissa uusissa päästöttömissä ZEROe-lentokoneissa.

ZEROe_A380_1Airbus on kehittänyt ZEROe-hanketta jo ainakin vuodesta 2018 lähtien ja uuden polttokennomoottorin osalta se haki ensimmäiset patentit jo joulukuussa 2020.  Ensimmäiset ZEROe-konseptikoneet Airbus julkisti syyskuussa 2020. Airbus esitteli joulukuussa 2020 lisäksi uuden kuusimoottorisen potkuriturbiinikonekonseptin, jonka voimanlähteinä olisi kuusi irrotettavaa polttokennopropulsiojärjestelmää.

Nyt Airbus käynnistää maakokeet ja etenee koelentoihin polttokennomoottorilla ZEROe-koelentokoneella vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Uuden vetyteknologian koelentoja varten Airbus modifioi A380-koelentokoneensa (MSN1) kykeneväksi kuljettamaan tankkeja joiden sisältö on nestemäistä vetyä.

Zeroe_GW_2"Polttokennot ovat yksi mahdollinen ratkaisu, joka auttaa meitä saavuttamaan nollapäästöt. Keskitymme tämän teknologian kehittämiseen ja koekäyttöön ymmärtääksemme, onko se mahdollista ja kannattavaa päästöttömän lentokoneen toteuttamiseksi sekä käyttöönottamiseksi vuonna 2035." sanoi  Airbusin päästöttömien lentokoneohjelmien apulaisjohtaja Glenn Llewellyn.

Airbus pitää vetyä yhtenä lupaavimmista vaihtoehdoista päästöttömän lentokoneen voimanlähteeksi, koska sen merkittävin sivutuote olisi vesi. Tämä edellyttää toki vedyn tuottamista uusiutuvalla energialla.

ZeroE-6podVetyä voidaan käyttää lentokoneen voimanlähteenä joko ensin polttamalla vetyä kaasuturbiinissa tai vaihtoehtoisesti käyttämällä polttokennoja vedyn muuntamiseksi sähköksi. Molemmila tavoilla saadaan aikaan tehoa potkurimoottoriin.

Vetykaasuturbiini voidaan myös kytkeä polttokennoihin akkujen sijaan hybridisähköisessä arkkitehtuurissa. Erityisesti yhdistetyt vetypolttokennot lisäävät tehoa ja mahdollistavat skaalautuvuuden.

Airbus on innovoinut uutta kuusimoottorista ZEROe-lentokonetta, jonka voimanlähteinä olisi erillisiä kahdeksanlapaisia polttokennoilla toimivia potkurimoottoreita. Uuden vetypolttokennomoottorin potkurit valmistetaan komposiitista ja ne muotoillaan antamaan lisätyöntövoimaa lentoonlähtöihin ja alkunousuvaiheisiin.

Airbus-eZero_kolmikko”Jos teknologiatavoitteet saavutetaan voisivat polttokennomoottorit toimia 100-paikkaisen matkustajalentokoneen voimanlähteinä ja tarjota noin 1000 merimailin eli noin 1850 kilometrin toimintamatkan. Jatkamalla investointeja tähän teknologiaan annamme itsellemme lisävaihtoehtoja, jotka vaikuttavat päätöksiimme tulevaisuuden ZEROe-lentokoneiden arkkitehtuurista, jonka osalta aiomme käynnistää kehitystyön vuosina 2027-2028",  päätti Llewellyn.
 
Airbus arvioi kykenevänsä kehittämään, rakentamaan ja koekäyttämään megawattiluokan työntövoimajärjestelmää alle neljässä vuodessa.

Lue myös: