Airbus käynnisti kapearunkokoneen ja helikopterin koelennot 100% uusiutuvalla SAF-lentopolttoaineella

Airbus_A319neoSAFVastuullisuus on entistä suuremmassa roolissa ilmailualalla, jonka toimijat pyrkivät monin eri keinoin hakemaan päästövähennyksiä. Yksi suoraan päästöjä leikkaava keino on uusiutuvan lentopolttoaineen (SAF, Sustainable Aviation Fuel) käytön lisääminen. Airbus on käynnistänyt jo kolme hanketta, joissa nykyinen enintään 50 prosentin sekoitemäärä uusiutuvaa polttoainetta voitaisiin nostaa täyteen 100 prosenttiin.

Airbusin tavoitteena on mahdollistaa 100-prosenttisen SAF-polttoaineen käyttö kuluvan vuosikymmenen aikana. Lentokonevalmistaja on käynnistänyt koelennot VOLCAN-hankkeessa (VOL avec Carburants Alternatifs Nouveaux) kapearunkoisella A319-koneella sekä ensimmäistä kertaa myös H225-helikopterilla.

Jo aiemmin yhtiö on kertonut suorittavansa A350-koneella koelentoja 100-prosenttisella uusiutuvalla SAF-lentopolttoaineella (Sustainable Aviation Fuel) ECLIF3-tutkimushankkeessa (Emission and Climate Impact of Alternative Fuels).

Airbus Helicopters suoritti marraskuun 2021 alkupuolella Marignanessa koelennon H225-helikopterilla, jonka Safran Makila 2 -moottoreiden käyttämänä polttoaineena oli ensimmäistä kertaa 100-prosenttinen SAF-polttoaine. Kyseinen lento käynnisti koelentosarjan, jonka tavoitteena on mahdollistaa laimentamattoman uusiutuvan lentopolttoaineen käyttäminen.

AirbusH225SAFKoelentosarja on jatkoa aiemmille Safranin maakokeille, joissa selvitettiin laimentamattoman uusiutuvan lentopolttoaineen vaikutuksia ja teknisiä haasteita helikopterimoottoreille. Nyt H225-helikopteri lensi TotalEnergien toimittamalla SAF-polttoaineella, joka tarjosi 90 prosentin päästövähennykset verrattuna fossiiliseen lentokerosiiniin.

 Vuoden 2022 alussa uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä on määrä laajentaa myös Safran Helicoptersin Arrano-moottoreihin, joita käytetään Airbus Helicopters H160-helikoptereissa.

SAF:n käyttö on merkittävä osa Airbus Helicoptersin päästövähennyshankkeita. Lisäksi Airbus Helicopters on aloittanut uusiutuvan lentopolttoaineen käytön helikoptereissa koulutus- ja koelennoilla Ranskan ja Saksan tehtaillaan.

Jo aiemmin eli lokakuussa 2021 Airbus käynnisti koelennot 100-prosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella yhdessä Dassault Aviationin, Oneran, Ranskan liikenneministeriön ja Safranin kanssa myös Airbus A319 -kapearunkokoneella.

Ensimmäinen koelento A319neo-koneella suoritettiin Toulousen alueella lokakuun 2021 lopussa. Koelentokoneen toinen CFM LEAP-1A -moottori käytti 100-prosenttista uusiutuvaa SAF-lentopolttoainetta. Alustavat tulokset koelennoilta on luvassa vuoden 2022 aikana.

Molemmissa hankkeissa käytetään yhteensä noin 57 tonnia Total Energiesin toimittamaa 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta. Se on valmistettu Le Havressa Normandiassa pääosin vetykäsitellyistä estereistä sekä rasvahapoistat ja sisältää pääosin ruokaöljyä ja muita jäterasvoja.

Airbus toteuttaa hankkeita yhteistyössä ONERA:n ja Saksan ilmailu- ja avaruuskeskus DLR:n kanssa, jotka vastaavat tietojen analysoinnista maassa ja ilmassa. Moottorivalmistaja Safran puolestaan vastaa polttoainejärjestelmän ja moottorin sopeutumisesta erilaisten 100-prosenttisten SAF-polttoaineiden käyttöön. Safran suorittaa LEAP-moottoreille laajasti maakokeita vuoden 2021 aikana. Hankkeessa on mukana myös Dassault Aviation, joka vastaa materiaalien ja laitteiden yhteensopivuustutkimuksista ja varmistaa 100-prosenttisen SAF-polttoaineen biokontaminaatioherkkyyden.

VOLCAN-hanke on osa maailmanlaajuisia hiilidioksidipäästöjen vähentämistoimia, jollaisia on käynnissä laajasti koko ilmailualalla. Hanke saa rahoitusta hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävältä France Relance -elvytyssuunnitelmalta, joka toteutetaan Ranskan liikenneministerin Jean-Baptiste Djebbarin valvonnassa. Tutkimuksen tavoitteena on edistää SAF-polttoaineiden laajamittaista käyttöönottoa ja tyyppihyväksyntää kapearunkoisiin lentokoneisiin sekä uuden sukupolven liikelentokoneisiin.

Lue myös: