Käynnissä olevan lentoliikennekiistan keskiössä olevan Airpron palkat ovat yhtiön mukaan palvelualan parhaimmistoa. Työnantaja kertoo henkilöstönsä ansioiden kokonneen viime vuonna 3,6 prosenttia. Airpro työllistää moniosaajia 16 lentoasemalla ja kaikkiaan työsuhteessa on noin 1300 henkilöä. Airpron tiedotteen mukaan palvelualan ammattilaisten ansiot ylittävät EK:n ansiotasovertailun mukaan muun muassa kiinteistönhoitajien, matkailu- ja ravintolapalveluiden, kaupanalan varastotyöntekijöiden ja kaupanalan työntekijöiden ansiotason. Kuntatyönantajien ansiovertailun mukaan Airpron taso on kilpailukykyinen myös terveydenhuollon hoitotyöhön verrattuna. ”Airpron ansiotaso on myös korkeampi kuin vartiointialan työehtosopimuksessa, joita kilpailijamme turvatarkastustehtävissä pääasiallisesti käyttävät. On esitetty, että myös Airpron tulisi noudattaa vartiointialan työehtoja, vaikka ne johtaisivat henkilöstöllämme kokonaisuutenaan heikompaan ansiotasoon sekä esimerkiksi vapaapäivien toivominen ja rytmitys muuttuisi työehtojen rakenteiden takia jäykemmäksi”, toteaa Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula. Airpron mukaan yhtiön vakituisen kokoaikaisen työntekijän keskiansio oli viime vuonna 2700 euroa kuukaudessa. Moniosaajien työnkuvalla keskiansio kohosi laajasti yli 3000 euroon kuukaudessa. Yhtiö painottaa tiedotteessaan, että sillä on tarve säilyttää kilpailukykynsä työnantajana kilpailussa palvelualan työntekijöistä. Tästä syystä yhtiössä on käytössä muun muassa tulospalkkausmalli, jonka odotetaan tuottavan häiriöttömän ja tuloksellisen toiminnan ansiosta vuodelta 2016 paremmin kuin koskaan aiemmin. Muun muassa Helsinki-Vantaan lentoasemalla maahuolintatöitä tekevistä ammattilaisista suurin osa tekee tehtäviä yli alalla perinteisten liiketoimintarajojen. Muihin tehtäviin näillä ammattilaisilla kuuluu esimerkiksi turvatarkastuksia, avustettavien matkustajien saattoja tai matkatavarakärryjen logistiikkaa. Perinteisiä lentoyhtiöille tuotettavia maahuolintatehtäviä ovat muun muassa lähtöporttitehtävät ja lentokoneiden kuormaus. "Emme voi hyväksyä, että joutuisimme romuttamaan nykyisen toimintamallin, palaamaan lakkoilijoiden painostuksesta lentoliikenteessä monopoliaikana syntyneisiin viipaloituihin työnkuviin sekä vaarantamaan näin Suomen lentoliikenteen kasvua ja alan työllisyyttä. Se olisi kuin matkaisi aikakoneella taaksepäin ja lähtisi MM-hiihtoihin vanhoilla puusuksilla”, jatkaa Hattula. "Olemme tästä hyvin pahoillamme, sillä tiedämme, että sujuvan lentoliikenteen häiriintymisellä on vakavia vaikutuksia liike-elämälle, yhteiskunnan muille toimijoille ja kotitalouksille. Lakkojen laajentumisen taustalla ulkopuolisiin yrityksiin lienee se, että perjantaina pelkästään Airprohon kohdistunut lakkoilu ei käytännössä vaikuttanut lentoliikenteeseen”, päättää Hattula. Lue myös:
|
|||