Suomi oli toinen kansainvälinen asiakas AGM-158 JASSM -ohjukselle (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Nyt tehty sopimus käsittää testiohjuksia, ohjelmiston kehitystä ja teknisiä dokumentteja. Aiemmin solmittu kauppa käynnisti kuusi vuotta kestävän integraatio-, tuotanto- ja tukijakson. Ohjelman osapuolina ovat Yhdysvaltain meri- ja ilmavoimat, Lockheed Martin sekä Suomen Ilmavoimat. Lentokelpoisuuteen tähtäävät kokeet tehdään Naval Air Station Patuxent River -tukikohdassa ja lento-osuus Naval Air Warfare Center Weapons Division -keskuksessa China Lakessa Kaliforniassa. "JASSM:n suorituskyky ja luotettavuus tuovat merkittävän lisän Suomen puolustuskykyyn", vakuuttaa Lockheed Martinin pitkän kantaman aseiden ohjelmajohtaja Bob Adams. Aiempi maaliskuussa 2012 tehty sopimus sisälsi mm. lentokoneen ohjelmistojen muutokset, harjoitus- ja taisteluohjuksia, teknistä dokumentaatiota sekä koulutusta. Kaupan kokonaishinta oli tuolloin 178,5 miljoonaa euroa (sis. alv) ja sen maksatukset jakautuvat kuudelle vuodelle. JASSM-hankinnalla toteutetaan valtioneuvoston vuosien 2004 ja 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisten selontekojen linjaus hankkia Ilmavoimien Hornet -kalustoon kauaskantoinen ilmasta-maahan -täsmäasejärjestelmä. Tavoitteena on voida vaikuttaa vastustajan avaintoimintoihin ja -kohteisiin. JASSM on ainoa vaatimukset täyttävä ohjus, joka on integroitavissa Hornet -kalustoon suunnitellussa aikataulussa.
JASSM on ilmasta-maahan täsmäohjus, jonka stealth-ominaisuudet tekevät siitä huonosti tutkassa näkyvän. Noin 1000 kiloa painavan aseen kantomatka on 370 kilometriä. Siinä on GPS- ja inertiasuunnistus sekä lämpökameran avulla toteutettu maaliin hakeutuminen. JASSM:n voimanlähteenä on Teledyne CAE J402-CA-100 -suihkumoottori. Ohjuksen siivet ovat laukaisuun asti kokoontaitettuina sen rungon alle. Ohjus on jo integroitu Yhdysvaltain ilmavoimien B-1, B-2, B-52, F-16 ja F-15E -koneisiin. Lisäksi se on sovitettu Australian ilmavoimien F/A-18A/B-hävittäjiin. Luvassa on myös käyttö uusissa F-35 Lightning II -koneissa. T.T.
|
|||