Aerocom Aviationin operointiin Helsinki-Vantaalle jo toinen Cessna Citation CJ4 -liikesuihkukone

AeroC_koneet_1Aerocom Aviation Oy:n operointiin tuli elokuussa 2025 jo toinen Cessna Citation -liikesuihkukone, jolla suomalaisyhtiö vastaa kasvavaan kysyntään niin kotimaassa kuin Euroopassa. Lentokaluston lisäys mahdollistaa yritys- ja yksityisasiakkaille entistä joustavammat palvelut.

Korkealaatuisiin yksityislentoihin erikoistunut Aerocom Aviation, joka tunnettiin aiemmin nimellä Helsinki Citycopter vahvistaa laivastonsa kasvattamisella Suomen houkuttelevuutta myös helposti saavutettavana matkailukohteena (Lue uutisemme aiheesta: Helsinki Citycopter otti käyttöön virallisen yhtiönimen Aerocom Aviation Oy - kasvutarina saa jatkoa). 

Aerocom Aviation on saanut elokuussa 2025 operointiinsa sveitsiläisrekisterissä olevan Cessna Citation CJ4 Gen2 -liikesuihkukoneen (HB-VJT). Kyseessä on vuonna 2023 valmistunut koneyksilö, joka on vähäisten lentotuntien myötä käytännössä täysin uusi.

LAeroC_Kallinenaivastoon liitetty toinen liikesuihkukone lisää yhtiön kapasiteettia erityisesti Euroopan sisäiseen liike- ja vapaa-ajan matkustukseen samalla, kun yksityislentojen ja räätälöityjen travel management -palveluiden kysyntä on kasvussa myös Suomessa.

”Toimintamme nousi ensimmäisen suihkukoneen myötä uudelle tasolle. Yksityislennot eivät ole enää vain harvojen etuoikeus, ja niiden kansainvälisen suosion kasvu näkyy myös meillä. Toisella liikesuihkukoneella vastataan kasvaneeseen kysyntään”, avasi Aerocom Aviation Oy:n perustajaosakas ja toimitusjohtaja Ari Kallinen.

Aerocom Aviationin asiakaskunta on viidessä vuodessa muuttunut ja laajentunut. Yhtiö palvelee kahdella liikesuihkukoneella ja business-tason helikoptereilla nyt yritysasiakkaita ja vaativia vapaa-ajan matkailijoita. Ensimmäisen liikesuihkukoneen myötä Aerocomm Aviation otti käyttöön ACXJET-palvelun, joka käytännössä laajensi matkaketjut Suomesta Eurooppaan.

HCX_kopteri_3"Kiinnostus Suomea kohtaan on kasvanut Euroopassa, jonka lisäksi kysyntä on ollut kovempaa myös kotimaassa. Liikelentokonetoiminnan lisäksi myös helikoptereillamme on ollut kovasti kysyntää. ACH-130 -helikopterit ovat lentäneet aiempaa enemmän", täsmensi Kallinen Lentoposti.fi:lle.

Aerocom Aviation Oy:n lentokalustoon kuuluu nyt viisi helikopteria, vuonna 2024 hankittu Cessna Citation CJ4 (OH-ACX) ja nyt käyttöön otettu uusi Cessna Citation CJ4 Gen2 -liikesuihkukone (HB-VJT).

”Palvelutarjontamme on ottanut suuren harppauksen. Pilotoimme palvelua viisi vuotta sitten maisemalennoilla, mutta nyt tuotamme monipuolista kansainvälistä tilauslentotoimintaa. Olemme jo lentäneet ensimmäiset mannertenväliset lennot ilman välilaskua”, lisäsi Kallinen.


ACXJET-laivastossa nyt kaksi lähes samanlaista Cessna Citation -liikesuihkukonetta

AeroC_koneet_matkustamo_2Aerocom Aviationin ACXJET-laivastoon liitetty Cessna Citation CJ4 Gen2 on matkustusmukavuudeltaan ja varustelultaan uudistettu versio suositusta CJ4-liikesuihkukoneesta. Erovaisuudet Aerocomm Aviationin kahden liikesuihkukoneen välillä ovat hyvin pienet. Uudemmassa koneessa on käytännössä paranneltu matkustamon sisustus sekä uudet portaat koneeseen nousuun.

Matkustamo takaa kuudelle mukavat oltavat, mutta tarvittaessa kyytiin mahtuu yhdeksän matkustajaa, kun koneen sohva tarjoaa kaksi paikkaa ja wc-tila yhden istuimen. Käytännössä tällaisella liikesuihkukoneella lentää keskimäärin alle kuusi henkilöä.

Citation CJ4 Gen2 -liikesuihkukoneen  matkalentonopeus on 0,77 Machia eli noin 835 km/h, maksimilentomatka noin 2200 merimailia eli noin 4000 kilometriä. Koneen lakikorkeus on 13,7 kilometriä. Kyseessä on medium-luokan lentokone, jonka maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW) on 7760 kg.

AeroC_koneet_matkustamoVuonna 2021 esitellyn CJ4 Gen2 -liikesuihkukoneen erikoisuus on mahdollisuus operoida sitä yksityiskäytössä yhdellä lentäjällä. Aerocom Aviationilla lennot operoidaan kuitenkin kaupallisten määräysten mukaisesti ja aina kahdella lentäjällä.

Toinen liikesuihkukone nosti Aerocom Aviationin lentäjätarvetta kolmella ja nyt liikesuihkukoneissa on kaikkiaan kahdeksan lentäjää. Helikopteripuolella yhtiön palveluksessa on edelleen viisi lentäjää.


Keskiössä eurooppalainen viranomaisyhteistyö ja valvontavastuun jakaminen

Chicagon yleissopimukseen sisältyvän 83 bis -sopimuksen mukaan ilma-aluksen rekisteröintivaltio voi siirtää valvontavastuuta ilma-aluksen operointimaan viranomaiselle.

HBVJT_Flyfinland_JussiKettunenMahdollisuus yksinkertaistaa valvontaa, kun lentokone on vuokrattu toisaalle tai sitä operoidaan eri maassa kuin mihin se on rekisteröity.

Tästä on kyse Aerocom Aviation Oy:n operointiin tulleen sveitsiläisrekisteröidyn koneen osalta. Konetta hallinnoi sveitsiläinen Alpliner AG.

Sveitsin ilmailuviranomainen BAZL (Bundesamt für Zivilluftfahrt) jakaa valvontavastuun Suomen ilmailuviranomaisen Traficomin kanssa. BAZL:n valvontavastuu koskee lentokelpoisuusasioita ja Traficomin valvontavastuun piiriin kuuluu operatiivinen lentotoiminta. Työnjako myös parantaa lentoturvallisuutta, kun valvova viranomainen tuntee operointiympäristön. MH

Lue myös: