AirBaltic lentää vihreitä lähestymisiä Riikaan

q800_airbalticLatvialainen lentoyhtiö airBaltic suoritti viime viikolla onnistuneen vihreän demonstraatiolennon Bombardier Q400 NextGen -lentokoneellaan osana AMBER-projektia (Arrival Modernization for Better Efficiency in Riga). Kyseessä oli ensimmäinen koskaan tehty satelliittiohjattu (RNP) lähestyminen Latviassa.

AMBER-projekti vahvistaa uudet laskeutumismenettelyt Riian lentokentälle, jotka lyhentävät lennettyjä etäisyyksiä, parantavat lentoratoja asuinalueiden välttämiseksi ja vähentävät ihmisten melualtistumista sekä leikkaavat polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Uudet lentoradat ovat jopa 30 meripeninkulmaa lyhyempiä kiitorataa kohti kuin nykyään lennettävät. Niiden avulla voidaan vähentää CO2-päästöjä jopa 300 kg jokaisella Q400-lennolla.

AMBER -projektin johtajana olen erityisen ylpeä tästä saavutuksesta, joka tuo meidät lähemmäksi Euroopan ensimmäisiä vihreitä potkuriturbiinikoneiden lentoja. Lähes kaksi vuotta on kulunut siitä, kun AMBER-idea sai alkunsa, sanoo kapteeni Pauls Calitis, airBalticin lentotoimintojen apulaispääjohtaja yhtiön tiedotteessa.

"Tämän päivän ensimmäisellä lennolla, jossa käytettiin edistyksellisiä navigointitekniikoita, saavutimme merkittävän virstanpylvään Latvian ja Euroopan lentoliikenteessä. airBaltic alkaa lentää tulevien kuukausien aikana osana AMBER -projektia näitä erikoislaskeutumisia päivittäisessä liikenneohjelmassaan."

"Olemme ensimmäisiä havainnollistamaan potkuriturbiinikoneiden satelliittiohjattujen lähestymisien tehokkuutta ja ympäristöhyötyjä. Haluan antaa erityiskiitoksen useille ihmisille airBalticissa ja kumppaneillemme Latvian lennonvarmistuspalvelujen tarjoajassa LGS:ssa  ja Siviili-ilmailuvirastossa, jotka myötävaikuttivat tähän merkittävään lentoliikennesaavutukseen.”

 q800_2_airbalticLento on ensimmäinen koskaan tehty satelliittiohjattu (RNP) lähestyminen Latviassa. Se tehtiin airBalticin Bombardier (De Havilland Canada) DHC-8 Q400 NextGen -matkustajakoneella.

Erikoiskoulutettu lentomiehistö teki lähestymisen kaikilta viideltä uudelta AMBER -lentoradalta. He raportoivat, että kaikki toimi odotusten mukaisesti ja uudet AMBER-laskeutumisradat olivat mukavia ja miellyttäviä lentää.

Aiemmin tänä vuonna airBaltic käynnisti yhdessä konsernikumppaniensa Airbus Proskyn (aiemmin Quovadis) ja Latvijas Gaisa Satiksmen kanssa uuden projektin osana AIRE-aloitetta (Atlantic Interoperability Initiative to Reduce Emissions) lentääkseen Euroopan ensimmäisiä vihreitä lentoja potkuriturbiinilentokoneilla.

“Uudet vihreät menettelyt, jotka määritetään ja vahvistetaan Bombardier Q400 NextGen -potkuriturbiinikoneille ovat lopulta jokaisen Riikaan lentävän lentokoneen käytettävissä, jos siinä on asiaankuuluva varustus. Menettelyt ovat myös sopivia aivan uusille Bombardier CSeries -suihkukoneille, jotka otamme käyttöön vuonna 2015, ja jotka tarjoavat lisähyötyjä toiminnallemme Riiasta lennettäessä niiden verrattoman polttoainetehokkuuden lisäksi”, toteaa Pauls Calitis.

AMBER-projektin ensimmäinen suunnittelu- ja testijakso suoritettiin vuoden 2013 alkupuoliskolla. Lentäjät ja lennonjohtajat ovat saaneet erikoiskoulutuksen uusiin menettelyihin realistisissa simulaattoreissa. Sadan lentokokeen tavoite saadaan kokoon vuoden 2013 aikana. CO2-säästöt analysoidaan ja julkaistaan vertailuarvoina vihreälle potkuriturbiinitoiminnalle.

airBaltic toteuttaa AMBER-projektin yhteistyössä Airbus Proskyn (Airbusin tytäryhtiö, joka on erikoistunut moderneihin lentotoimintoratkaisuihin) ja Latvian lennonvarmistuspalvelujen tarjoajan LGS:n kanssa. Sitä tukee SESAR, Single European Sky -ohjelman alainen ilmaliikenteen hallinnan tutkimusohjelma. Tämän projektin avulla SESAR pystyy havainnollistamaan, että koko kaupallinen lentoliikenneyhteisö, mukaan lukien alueellinen lentoliikenne, voi muuttua ja vähentää ympäristövaikutustaan.