Airbus A380 hamuaa uusia tilauksia - luvassa 80 lisäpaikkaa, siipiin wingletit ja uusi moottori

A380p_winglet_tailAirbus kehittää jo kymmenvuotiasta A380-800 -jättikonettaan. Nelimoottorikoneen polttoainetaloutta pyritään parantamaan merkittävästi verrattuna nykyisiin A380-koneisiin. Uutuudet liittyvät lisäpaikkoihin, korotettuun lentoonlähtöpainoon ja winglet-asennuksiin. Suunnitelmissa ovat myös parannellut voimanlähteet.

Airbus esitteli Pariisin ilmailunäyttelyssä tutkimushankkeen A380-koneen kehittämiseksi. Uudistettu A380plus-kone sisältäisi aerodynaamisia parannuksia kuten suuret siivenkärkievät eli wingletit ja siiven rakenteen muutoksia.

A380p_koneLe Bourgetiiin museoituun A380-koneeseen asennetut jättimäisten wingletien mockupit ovat 4,7 metrin korkuiset. Rakenne kohoaa siiven yläpinnasta 3,5 metriä ja ulottuu 1,2 metriä siivenkärjen alapuolelle.

Ratkaisu parantaa tulevaisuudessa koneen aerodynamiikkaa ja vähentää vastusta. Wingletit toisivat jopa neljän prosentin polttoainesäästön janoiseksi sanotulle jättikoneelle.

Airbusin tekemät wingletit-mallinnukset ovat varmistaneet vastuksen heikentymisen ja polttoaineen kulutuksen vähenemisen. Wingletit ovat tosin tarjolla vain uusiin koneisiin eikä niitä voi jälkiasentaa nykylaivastoon. Tätäkin vaihtoehtoa tosin selvitetään edelleen.

A380plus-koneelle luvataan myös kolmen tonnin parannus maksimi lentoonlähtöpainoon. Uusi MTOW olisi 578 tonnia. Se mahdollistaisi 80 lisämatkustajan kuljettamisen nykykantaman 8200 merimailin päähän tai 300 lisämatkamailia.

A380p_wingletMyös huolto-ohjelma muuttuu ja A380plus-koneella olisi pidemmät huoltovälit. Nykyisen 750 tunnin välein tehtävä huolto siirtyisi tehtäväksi 1000 tunnin välein.

Luvassa on myös huoltokustannuksia ja koneen saatavuutta parantavia päivityksiä. Kyseessä on mm. A350 XWB -koneessa käytetyt järjestelmät. Ne ja suurempi MTOW olisivat saateissa jo toimitettuihin koneisiin.

Kokonaisuudistuksen myötä A380-koneen istuinpaikkakustannukset laskisivat 13 prosentilla verrattuna nykyisiin A380-koneisiin. Tämä puolestaan tarkoittaisi 80 lisäpaikan asentamista matkustamoon. Muutoksen jälkeen premium economy -luokassa olisi yhdeksän istuinta per rivi ja economy-luokassa 11 istuinta per rivi.

Muutoksen mahdollistaisivat uudenlaiset matkustamon kerrosten väliset sisäportaat ja miehistön lepotilojen yhdistäminen sekä sivuseinustojen matkatavaratilojen poistaminen.

Valmistajan mukaan lisäpaikkojen tuominen jättikoneeseen ei heikennä sen kehuttua matkustusmukavuutta. Nykyiset A380-koneet ovat kapasiteetiltaan keskimäärin 497-paikkaisia. Uusien modifikaatioiden avulla paikkalukua voitaisiin nostaan neljän luokan konfiguraatiossa 575 matkustajapaikkaan. Tämä toisi merkittävän lisän lentoyhtiöiden tuottoihin.

A380_closeup_1Lentokonemoottorivalmistajien tuotekehitys on samalla tavalla jatkuvaa kuin lentokonevalmistajilla. A380-koneen Rolls-Royce Trent 900- ja Engine Alliance GP7200 -moottoreihin on kaivattu parannuksia. Airbus keskustelee niistä jatkuvasti molempien moottorivalmistajien kanssa.

Monia muutoksia matkustamoon

Uudistetut etupään sisäportaat siirrettäisiin ykkösovelta kakkosoville. Näin saataisiin tilaa 20 lisäpaikalle. Ohjaamomiehistön lepotilojen siirto koneen etuosasta siirrettäisiin alatasolle matkustamon lepotilojen yhteyteen. Tämä ratkaisu vapauttaa kolme lisäpaikkaa Premium economy -luokkaan.

A380_matkustamo_1Uudistettu turistiluokan istuin -konsepti mahdollistaa 18 tuuman levyisten istuinten asentamisen siten, että riveille saadaan 11 vierekkäistä paikkaa. Tämä kasvattaa kokonaiskapasiteettia 23 matkustajaistuimella.

Takakeittiön läheisten spiraaliportaiden muuttaminen kulmikkaiksi toisi koneeseen 14 lisäpaikkaa sekä kaksi ruokatrollin paikkaa matkustamohenkilökunnan tarpeisiin.

Koneen ylemmän tason sivuseinien matkatavarasäilytyksen poistamisen toisi business-luokkaan 10 lisäpaikkaa, kun ne sijoiteltaisiin uudelleen. Samalla matkustamon leveys kasvaisi jalkatilojen korkeudella.

Jättikoneen alemman eli päätason leveys mahdollistaa kahdeksan vierekkäisen matkustajaistuimen asentamisen matkustamoon. Se toisi 11 lisäistuinta premium economy-luokkaan.

Lue myös:

Artikkeli: Jättikoneilla edelleen mahdollisuuksia – Airbus pääsemässä omilleen A380:n kanssa