Airbus ja Rolls-Royce lopettivat E-Fan X -sähköhybridilentokonehankkeen

EfanX_airbusAirbus ja Rolls-Royce ovat kuopanneet E-Fan X -sähkölentokonehankkeen. Hybridimoottoroidun BAE Systems Avro RJ100 -lentokoneen odotettiin viimeisimmän aikataulun mukaan nousevan ensilennolleen vuonna 2021. Nyt kohti nollapäästöjä aiotaan edetä uusin hankkein.

Nollapäästöihin tähtäävän matkustajalentokoneeseen tähtäävän E-Fan X -koekoneen oli määrä nousta ilmaan vuonna 2021. Airbus ja Rolls Royce tekivät kuitenkin yhteisen päätöksen hankkeen kuoppaamisesta huhtikuussa 2020. Yhtenä syynä hankkeen päättymiselle on osapuolten mukaan koronaviruspandemia.

"Olemme edelleen täysin sitoutuneita lentoliikenteen päästöjen vähentämiseen", kommentoi Airbusin teknologiajohtaja Grazia Vittadini hankkeen päättymistä.

e-FanX-3D-graphicVuonna 2017 julkistetun E-Fan X -hankkeen oli määrä nostaa ilmaan sähköhybridimoottoroitu matkustajakone. Yksi nelimoottorisen BAE Systems Avro RJ100 -matkustajakoneen moottoreista oli määrä korvata 2,5 megawatin tehoisella sähkömoottorilla. Aiemmin moottoria kehitti Siemens, jonka sähkömoottoriyksikön Rolls Royce sittemmin osti.

Rolls-Royce AE 3007 -sähkömoottorin oli myöhemmissä koelentovaiheissa tarkoitus korvata myös toinen neljästä moottorista. Moottoria kehitettiin Norjan Trondheimin Rolls-Roycen tuotekehitysyksikössä.

E-fan X -koelentokone ehti lentää ainoastaan tuulitunnelissa, jossa käytössä oli 1:8 -mallikone, jonka siipien kärkiväli oli reilut kolme metriä. RJ100-kone oli kuitenkin jo moottoriasennusvaiheessa vuonna 2019. Kaikkiaan E-Fan X -hankkeessa oli kyse teknologiademonstraattorista eikä valmiista tuotantoon tähtäävän tuotteen kehittämisestä.

Osapuolet kertovat tutkivansa nyt uusia vaihtoehtoja CO2-päästövähennyksiin pääsemiseksi. Suunnitelmissa aiotaan luonnollisesti hyödyntää myös yli kolmen vuoden aikana E-Fan X -hankkeessa saatuja tietoja.

E-Thrust-Concept-E-Fan X -hankkeessa osapuolet saivat tietämystä hybridisähkötyöntövoimalaitteesta, niiden arkkitehtuurista, korkeajännitejärjestelmistä, akustoista sekä useista muista aiheista.

Uusia mahdollisuuksia tutkiessa eteen tuli luonnollisesti myös rajoitteita, jotka viitoittivat kohti uusia teknologioita. Yksi tällainen selvitystyön kohteena oleva vaihtoehto on vety.

Lue myös: