Antonov An-148-100 oli lennolla 6W703 Moskovan Domodedovon (UUDD) kiitotieltä 14R Orskiin (UWOR). Onnettomuus tapahtui pian lentoonlähdön jälkeen. Kaikki koneessa olleet menehtyivät.
Grafiikka perustuu koneen lennonjohdoille lähettämään ADS-B-dataan (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast), jonka perusteella FlightRadar24 seuraa lentoliikennettä ja esittää sen nettipalvelussaan. RA-61704 syöksyi maahan lähellä Argunovin kylää. Paikalta välitettyjen videoiden perusteella Antonov on hajonnut pieniksi kappaleiksi. Osat ovat levinneet laajalle, mutta tulipaloa ei syttynyt. Venäjän hätätilanneministeriön mukaan onnettomuuspaikalla on yli 400 pelastajaa sekä avustajia 70 yksiköstä. Etsintätoimia on vaikeuttanut alueen lumipeite. Saratov Airlinesin kotipaikka on Saratov. Yhtiö on perustettu jo 1931 ja toimi osana Aeroflotia Neuvostoliiton aikana. Saratovilla on laivastossaan viisi Jakovlev Jak-42, viisi An-148 ja kaksi Embraer E195 -konetta. Yhtiö on lentänyt Suomeenkin (otsikkokuvassa Antonov Rovaniemellä tammikuussa 2018).
Antonov An-148 on kahdella suihkumoottorilla varustettu ylätasoinen matkustajakone. Tyyppi teki ensilentonsa 2004. Kone on versiosta riippuen 68 - 85 -paikkainen. Nyt tuhoutunut koneyksilö valmistui 2010 VASO:n (Voronezhskoye Aktsionernoye Samoletostroitelnoe Obshestvo) tehtaalta ja se toimitettiin alunperin Rossija Airlinesille. Saratoville kone siirtyi helmikuussa 2017. Rossija luopui koneista osin luotettavuusongelmien seurauksena. Antonov An-148-koneille ei kaupallisessa liikenteessä ole aiemmin sattunut onnettomuuksia. Antonov An-148 -koneet kuuluvat nykyisin United Aircraft Corporationin (UAC) tuotevalikoimaan. Sen lausunnon mukaan tapahtumien selvittämiseksi on nimetty erityinen tutkintakomissio. Mukana on myös UAC:n edustaja ja tutkimuksesta luvataan läpinäkyvää ja syyt pyritään selvittämään. Saratov Airlinesin lentoturma päätti siviili-ilmailun pitkän 440 päivää kestäneen ajanjakson, jonka aikana yhtään suihkumoottoroitua matkustajakonetta ei ole joutunut onnettomuuteen. Edellisen kerran tällainen kone tuhoutui Kolumbiassa lokakuussa 2016. T.T, M.H. Venäjän hätätilanneministeriön videokuvaa turmapaikalta Päivitys 21.56: Lisätty videolinkki, Saratovin lentoturvallisuushistoria sekä suihkumoottorikoneiden onnettomuusvapaan ajanjakson päättyminen.
|
|||