Boeing ja Kiina sopivat laajasta yhteistyöstä - 300 uutta lentokonetta ja uusi 737-linjasto Kiinaan

MAX_linja_eka_8Boeing ja Kiina julkistivat suurkaupat Kiinan presidentin Xi Jinpingin Yhdysvaltain vierailun aikana. Boeing ja Kiina vahvistivat vierailun aikana kaikkiaan 38 miljoonan Yhdysvaltain dollarin matkustajakonetilaukset ja tilaussitoumukset sekä 737-linjaston sijoittamisesta Kiinaan.

Boeing ja Kiina julkistivat useita sopimuksia Presidentti Xi Jingpingin vieraillessa Boeingin Seattlen tehtailla 23. syyskuuta. Sopimukset laajentavat syventävät osapuolten yhteistyötä mm. lentokonetuotannossa, komponenttien valmistuksesta ja biopolttoaineiden kehittämisessä.

Vierailun aikana presidentti Xi ja Boeingin johto vierailivat 787 Dreamlinerin, 777- ja 747-8-koneiden tuotantolinjastoilla sekä tutustuivat kiinalaisalihankkijoiden tuottamiin komponentteihin. Presidentti puhui myös Boeingin työntekijöille ja 787 pääohjaajalle heidän työstään rakentaa lentokoneita kiinalaisyhtiöille.

Vierailun aikana solmitut sopimukset sisältävät kaikkiaan 300 Boeingin kapea- ja laajarunkoisten koneiden tilaukset ja sitoumukset China Aviation Supplies Holding Companyn (CASC) kanssa. Listahinnoiltaan tilauksen arvo on noin 38 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

Sopimus kattaa 240 matkustajakoneen tilaukset, joista 190 on Boeing 737-koneita ja 50 Boeingin laajarunkoisia matkustajakoneita sekä 60 koneen leasingsopimukset ICBC- ja CDB-leasingyhtiöiden kanssa.

"Boeingin matkustajakoneet ovat olleet tärkeässä roolissa Kiinan ilmailumarkkinoilla viimeisen 40 vuoden ajan. Nyt hankittavat lisäkoneet auttavat yhdistämään kiinalaiset muun maailman kanssa", sanoi CASC:n johtaja Li Hai.

Yksi merkittävä vierailun aikana julkistettu sopimus koskee Boeing 737 -koneiden viimeistely- ja toimituskeskuksen rakentamista Kiinaan yhteistyössä Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd:n eli COMACin kanssa. Boeing, COMAC ja Kiinan hallitus viimeistelevät sopimusta ja tiedottavat laitoksen sijainnista ja ensimmäisten koneiden toimituksista myöhemmin.

Uudella linjastolla viimeistellään kiinalaisasiakkaiden 737-koneiden matkustamot ja tehdään maalaukset. Myös alueen konetoimitukset hoidetaan uuden linjaston kautta. Boeingin mukaan uusi tuotantolaitos ei vähennä työpaikkoja sen nykyisillä 737-linjastoilla.

Boeing valmistaa 737-koneita nykyisin 42 kuukaudessa ja nostaa nopeutta 47 koneen kuukausitahtiin vuoden 2017 aikana. Vuonna 2018 tuotantoa nostetaan kysynnän kasvaessa jo 52 koneeseen kuukaudessa.

Konekauppojen ohella osapuolet julkistivat laajenevasta yhteistyöstä  Aviation Industry Corp. of Chinan eli AVIC:n kanssa. Puitesopimuksen mukaan osapuolet kasvattavat AVICin tuotantokapasiteettia suurten lentokonekomponenttien ja kokoonpanotöiden osalta.

Boeingin ja NDRC julkistivat myös uuden aloitteen biopolttoaineen kehittämiseksi Kiinan maatalousjätteestä lentoliikenteen päästöjen vähentämiseksi. Biopolttoaineiden käyttö vähentäisi päästöjä perinteiseen kerosiiniin verrattuna jopa 50-80 prosentilla.

Taitaa olla ennemminkin 38 miljardia, kuin miljoonaa?