ANS Finlandin tavoitteena oli kartoittaa miten perinteisiä lentomittauksia voidaan suorittaa uutta teknologiaa hyödyntämällä. Koemittaukset suoritettiin valvotussa lennonjohdon ollessa auki. Käytössä oli UTM (Unmanned Traffic Management) -sovellus. Porin lentoasemalla suoritettiin kuusi 40 minuutin mittaista lentoa dronella ILS (Instrument Landing system) - ja PAPI (Precision Approach Path Indicator) -järjestelmien toimivuuden varmistamiseksi. Molemmat järjestelmät mahdollistavat esimerkiksi matkustajakoneiden operoinnin huonommissa sääolosuhteissa. Niiden toiminta tulee aika ajoin tarkastaa lentomittauksin. Lennot toteutettiin yhdistäen ATM (Air Traffic Management) ja UTM -operaatiot. CanardDrones onnistui osoittamaan kykynsä PAPI-valojen mittauksella, joka kesti vain 5 minuuttia ja 35 sekuntia, kun käyttöön oli varattu 10 minuutin aika. Yhdistäen perinteisen lennonvarmistuksen ja UTM:n operaatio voitiin toteuttaa ilman perinteistä NOTAM (Notice to Airmen) siviili- ja sotilaslentoliikenteen seassa. Lennonjohto seurasi dronen lentoa Uniflyn UTM-sovelluksen avulla reaaliaikaisesti. ANS Finland luonnehti 17. toukokuuta tehtyä mittauskoetta lupaavaksi ja ilmassa on positiivisia merkkejä. Espanjalainen CanardDrones laajentaa tarkastus- ja kalibrointipalvelujaan lentoliikenteen suunnistus- ja lähestymisjärjestelmiin. Mittauskoe avaa uusia mahdollisuuksia yhdistää dronet osaksi normaalia lentokentän operointia. Porin lisäksi CadardDrones on esitellyt kykyjään myös muilla lentoasemilla. Dronen käyttö tarkastusmittauksia säästää mm. aikaa ja resursseja.
|
|||